۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
افزایش قیمت میلگرد همسو با شمش

افزایش قیمت میلگرد همسو با شمش

روز گذشته شاهد تداوم افزایش نرخ روز آهن آلات در بخش‌های مختلف بازار بودیم و اکثر مبادی فروش به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز گذشته شاهد تداوم افزایش نرخ روز آهن آلات در بخش‌های مختلف بازار بودیم و اکثر مبادی فروش به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند اما در این بین برخی محصولات نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

بازار ارز پس از جهش ناگهانی و ورود قیمت دلار به کانال ۳۳ هزار تومانی، روز گذشته با نوسانات جزئی در همان کانال متوقف شد و در پایان روز در بازار آزاد حدود ۳۳ هزار و ۱۲۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن
بازار میلگرد که غالبا پیشگام نوسانات بازار آهن است، روز گذشته نیز در غالب شرکت‌ها با افزایش ۵۰ الی ۲۵۰ تومانی همراه بود، اگرچه برخی مبادی فروش نیز تغییری در نرخ محصولات خود اعمال نکردند.

کف نرخ پیشنهادی میگرد در بازار دیروز به حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، متوسط قیمت این محصول نیز حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد که افزایش ۶۰ تومانی داشت. به نظر می‌رسد با توجه به رشد ۲۰۰ تومانی نرخ شمش فولادی، قیمت میلگرد آجدار نیز افزایش بیابد اما این رشد مثبت تدریجی خواهد بود.

قیمت روز ورق‌ آهن، ورق استیل و انواع ورق‌های گرم روز گذشته عمدتا ثابت اعلام شدند اما ورق سیاه فولاد مبارکه حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش داشت؛ اما قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی در غالب مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود. قیمت نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز با بازار همسو شده و در بسیاری از شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌های گازی، صنعتی، داربستی و ... همچنان افزایشی بود و روز گذشته با رشد چشمگیری همراه بود که رقم آن حدود ۲۰۰ الی ۷۰۰ تومان اعلام شد. نرخ روز تیرآهن در اغلب مبادی فروش افزایش قیمت داشت؛ قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایشی بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز ۲۰ الی ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که از محصولات عرضه شده در بورس روز گذشته استقبالی نشد و به فروش نرفت، امروز نیز حدود ۲۲ هزار و ۶۰۰ تن شمش بلوم در بورس عرضه می‌شود که نرخ پایه آن ۱۲ هزار و ۷۶۷ تومان در نظر گرفته شده است، به نظر می‌رسد نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه افزایش ۰/۶ درصدی دارد.

به طور معمول با آغاز فصل سرما شاهد رکود دوره‌ای در بازار آهن و فولاد هستیم که بخشی از آن به دلیل کاهش ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی است.

محمدصادق چیت‌ساز عضو هیأت مدیره صنف فروشندگان فولاد در همین زمینه اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نیمه دوم سال ۱۴۰۱ فعالیت‌های عمرانی افت چشمگیری بیابد اگرچه طبق گزارش‌های منتشر شده از مرکز آمار کشور، میزان ساخت و ساز در نیمه اول سال نیز در مقایسه با سال گذشته افت محسوسی داشته است، حال رکود در این بخش‌ از مهر تا بهمن ماه به ویژه در قسمت‌ نیمه شمالی کشور چشمگیرتر خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: نیمه اول سال فصل شروع ساخت‌وسازها و رونق بازار فولاد و مسکن است، از همین رو در ماه‌های پایانی سال، مثلا در اسفندماه خرید آهن آلات نسبت به سایر ماه‌های سرد سال رونق می‌گیرد تا تمهیدات ساخت ممسکن در ابتدای سال فراهم شود، اگرچه در این ایام رشد افزایشی نرخ محصولات فولادی ساختمانی بیش از محصولات فولادی صنعتی مشاهده می‌شود.

به عقیده چیت‌ساز میزان معاملات و خرید و فروش آهن آلات تا پایان سال به همین روال خواهد بود و اوضاع فعلی تداوم خواهد داشت. وی همچنین افزود: براساس آمار موجد میزان تولید فولاد کشور در سال گذشته حدود ۳۳ میلیون تن برآورد شده که از این میزان ۲ میلیون تن نیز به سایر کشورها صادر شده است.

از همین رو و با در نظر گرفتن اوضاع فعلی کشور و اقتصاد جامعه، به نظر می‌رسد میزان تولید فولاد در سال جاری کمتر از سال گذشته باشد، البته عمده‌ترین دلایل آن را باید رکود جهانی، جنگ بین روسیه و اوکراین و کاهش انرژی نفت و گاز در اروپا دانست.

کد خبر: ۱۷۸٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha