۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۳
لزوم عرضه و فروش خودرو با یک روش
کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد

لزوم عرضه و فروش خودرو با یک روش

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: خودرو باید با یک روش عرضه در بورس یا عرضه به روش قرعه کشی فروخته شود، اما روش کنونی یعنی تلفیق دو روش فروش، آسیب زاست.

به گزارش بازار، مرتضی شفیعی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری باعث زیان خودروساز شد، افزود: اکنون اگر این روش قیمت گذاری اصلاح نشود با آسیب به اشتغال و تولید در صنعتی مواجه خواهیم شد که برای یک میلیون نفر شغل ایجاد کرده و نیاز به حمایت دارد.
 
وی گفت: یک خودرو که تولید می‌شود، عده زیادی در کارخانه آن را تولید می‌کنند، اما در نهایت باید همین کالا را که با زحمت زیاد ساخته شده با قیمت دستوری بفروشند که باعث زیان خودروساز در مقابل سود دلال می‌شود در حالی که این سود باید به سمت تولید رود.
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: قبلاً شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین می‌کرد و اکنون به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است که این روند باعث زیان خودروسازان شد.
 
شفیعی، تنها یک روش فروش خودرو را مناسب برای به تعادل رسیدن بازار دانست و افزود: فروش خودرو در سامانه تخصیص یکپارچه در کنار بورس کالا نتیجه بخش نخواهد شد، بنابراین باید به یک روش خودرو را فروخت.
 
وی، مشکل دیگر در صنعت خودرو را دخالت دولت دانست و گفت: مدیریت و تفکر دولتی باعث بروز برخی مشکلات در صنعت خودرو شده است. در مقطعی دولت سهم ۴۰ درصدی در صنعت خودرو داشت و متصدی بود، اما اکنون با وجود اینکه سهم آن کاهش یافته، اما دخالت صددرصدی می‌کند.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه دولت، سهامدار و در مجمع سالیانه پاسخگو نیست، اما دخالت زیاد می‌کند، افزود: اگر خودروسازان خصوصی شوند همه مشکلات صنعت خودرو رفع خواهد شد. اما با وجود اینکه همه مسئولان صنعت خودرو تاکنون بر خصوصی سازی خودروسازان تاکید کردند، اما این اتفاق رخ نداده، زیرا منافع عده‌ای در ادامه روند کنونی است.

کد خبر: ۱۷۸٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha