۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
دور جدید تعیین تکلیف بندر چابهار با هندی ها تا دو هفته آینده| ورود اپراتور جدید؟
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

دور جدید تعیین تکلیف بندر چابهار با هندی ها تا دو هفته آینده| ورود اپراتور جدید؟

اسلامی، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از ورود اپراتور جدید به بندر چابهار خبر داد و گفت: دو هفته آینده دور جدید جلسات با وزیر آبراهه‌های هند درباره بندر چابهار انجام می‌شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: جلیل اسلامی امروز به مناسبت روز جهانی دریانوردی در نشست خبری برنامه‌ریزی شده است تا دو هفته آینده با مقامات هندی از وزارت کشتیرانی و آّبراهه‌های هند و وزارت امور خارجه این کشور جلسه‌ای درباره اپراتوری بندر چابهار و تعیین تکلیف قرارداد داشته باشیم گفت: عملکرد بندر چابهار در یک و نیم سال اخیر دو برابر شده است بنابراین از هر ظرفیتی برای توسعه بندر چابهار استفاده می‌کنیم. البته اپراتور هندی به طور مستقل امکان همکاری با شرکت ها را دارد.

وی با بیان اینکه ۸ ماه قبل توافق‌نامه‌ای با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد خط کشتیرانی در بندر چابهار داشتیم ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی هیچ قراردادی با شرکت «سینا» و «بنیاد» در بندر چابهار نداریم و شرکت هندی مجاز به انتخاب شریک خود است.

اسلامی با تاکید بر اینکه بندر چابهار فازهای مختلف توسعه دارد هندی‌ها در فاز یک فعال هستند اما در فاز دو که از دریا بازیافت شده است امکان سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف وجود دارد و هیچ منعی برای حضور سایر کشورها در توسعه چابهار از نظر ما وجود ندارد خاطر نشان کرد: توافق‌نامه سه‌جانبه با هندی‌ها تا منتهی شدن به قرارداد و عملیات در مسیر سرعت خود نبوده و به دلایل مربوطه به بند داوری قرارداد، این قرارداد به صورت رسمی هنوز عملیاتی نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعرفه‌های بندری تا پایان سال اصلاح می شود؟ اظهار داشت: تعرفه‌های بندری تا پایان سال اصلاح می شود و در بحث تعرفه‌، بحث بومی‌سازی نداریم چراکه کارکرد بنادر ملی است و بنادر کارکرد بومی ندارند. موضوع این است که در نرخ تعرفه ها نسبت به خدماتی که در بنادر ارایه می دهیم شاهد عقب ماندگی هستیم یعنی تعرفه ها نسبت به خدماتی که ارایه می‌شود ارزان تر است.

وی گفت : در حوزه کانتینری بیش از ٧ سال است که تعرفه‌ها را برای همراهی با اقتصاد کشور افزایش ندادیم اما تا پایان امسال درباره اصلاح تعرفه ها تصمیم گیری و تعرفه های اصلاح شده را اعلام می‌کنیم.

در بندر چابهار سرعت علمیات منطبق با اهداف نبود و موضوعاتی مانند تعیین داوری قرارداد با هندی‌ها باعث شده که سرعت علمیات کاهش یابد اما هندی‌ها ٢۵ درصد قرارداد بلندمدت را به بندر منتقل داده‌اند

معاون سازمان بنادر در پاسخ به ورود اپراتور جدید به بندر چابهار تاکید کرد: واقعیت این است که در بندر چابهار سرعت علمیات منطبق با اهداف نبود و موضوعاتی مانند تعیین داوری قرارداد با هندی‌ها باعث شده که سرعت علمیات کاهش یابد اما هندی‌ها ٢۵ درصد قرارداد بلندمدت را به بندر منتقل داده‌اند.

وی از برگزاری جلسه با وزیر هند تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: موضوعات قرارداد با هندی‌ها با حضور وزیر هند مورد بررسی قرار می‌گیرد و دیدگاه‌های جدید همکاری با همکاری لحاظ می شود و توافق جدید با هندی‌ها را دنبال می کنیم.

اسلامی ادامه داد: قرار بر این است که از یک خط کشتیرانی برای استفاده از ظرفیت های بندر چابهار استفاده کنیم چرا که این یک اصل علمی است که وقتی یک خط کشتیرانی به عنوان اپراتور وارد بندر شود به جذب بار بیشتر می‌تواند کمک کند. البته منظور استفاده از ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیست اما از ٨ ماه گذشته با همکاری کشتیرانی جمهوری اسلامی خط منظم در چابهار راه اندازی شد اما با حضور هند و بدون حضور هند به عنوان اپراتور امکان استفاده از ظرفیت خط های کشتیرانی وجود دارد.

اسلامی با بیان اینکه معطل اپراتور هندی نمی‌مانیم ادامه داد: دو هفته آینده دور جدید جلسات با وزیر آبراهه‌های هند درباره بندر چابهار انجام می‌شود و موضوعات جدید از جمله میزان سرمایه‌گذاری، استفاده از تجهیزات و انجام تعهدات و ... مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که برای توسعه چابهار فازهای متعددی را طراحی کردیم که اپراتور هندی تنها در یک فاز آن حضور دارد و امکان استفاده از ظرفیت و توانایی سایر شرکت و کشورها در دیگر فازهای بندر چابهار وجود دارد.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که چرا از تجهیزات بندر چابهار که توسط هندی‌ها آورده شده است استفاده نمی‌شود، گفت: ورود این تجهیزات در قالب قرارداد بلندمدت است این تجهیزات که وارد شد به دلیل عدم امکان اجرایی‌سازی قرارداد بلندمدت هنوز استفاده نشده است اما صحبتی با طرف هندی داشتیم و به زودی حتما از این تجهیزات در بندر چابهار استفاده خواهد شد و تست‌ها انجام شده است.

کد خبر: ۱۷۸٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha