۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
سرقت فرآورده‌ های نفتی ده‌ها برابر شد؛ گازوییل محبوب ترین | افزایش ۳۸ درصدی هزینه انتقال فرآورده
مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت:

سرقت فرآورده‌ های نفتی ده‌ها برابر شد؛ گازوییل محبوب ترین | افزایش ۳۸ درصدی هزینه انتقال فرآورده

رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، گازوییل را محبوب ترین فرآورده سارقین دانست و گفت: قبلا سالانه دو مورد سرقت داشتیم اما اکنون ده‌ها برابر شده به طوریکه هفته‌ای یک مورد تعرض به انشعاب داریم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ارسلان رحیمی مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۴۰ هزار کیلومتر در کل کشور خط لوله وظیفه انتقال نفت و فراورده را ار مبادی تولید به عهده دارند، اظهار داشت: سال گذشته ۱۲۸ میلیارد لیتر انتقال نفت و فراورده صورت گرفته که برای این حجم از محموله باید ۴۳۰۰ میلیون نفتکش ۳۰ هزار لیتری تردد می کرد،

او هزینه انتقال با خط لوله را لیتری ۳۰۰ ریال و یک پنجم نفتکش عنوان کرد و افزود: انتقال با خط لوله بدون خطرات جاده ای و آلودگی محیط زیست است.

به گفته رحیمی، هزینه های انتقال نفت و فرآورده های نفتی امسال باید ۳۸ درصد افزایش پیدا کند.

بیشترین تعرض به خطوط لوله در کدام مناطق است؟

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در پاسخ به سرقت از خطوط گفت: با افزایش قیمت فراورده و نفت خام سرقت از خطوط یکی از دغدغه‌های ما در سطح کلان کشور است، چراکه علاوه بر مسائل اقتصادی، مخاطرات زیست محیطی و جانی در پی دارد.

رحیمی با بیان اینکه افزایش قیمت منجر به زیاد شدن انشعاب‌ های غیرمجاز شده است، خاطرنشان کرد: قبلا سالانه ۲ مورد سرقت داشتیم اکنون ده‌ها برابر شده به طوری که هفته‌ای یک مورد انشعاب داریم ولی با اقداماتی که انجام می‌شود، اکثر انشعابات و تعرضات به سرعت کشف می‌ شود.

او  با اشاره به بیشترین تعرضات به خطوط گفت: بیشترین برداشت و تعرض در منطقه خلیج فارس خط ۲۶ اینچ و خط ۱۰ اینچ نزدیک پالایشگاه و بندر شهید رجایی و باهنر است، همچنین هفته گذشته در منطقه جنوب شرق کشور یک مورد بوده است، اطراف تهران، شمال شرق کشور و همچنین در برد سیر کرمانشاه در دو ماه گذشته ۲ بار سرقت اتفاق افتاده است.

این مقام مسئول  یادآور شد: بیشترین دستبرد ها به فراورده ها بخصوص گازوییل صورت می گیرد.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه سرقت از خطوط برای ما هزینه دارد و مسایل اجتماعی ایجاد می کند، گفت: بعضا سارقان نمی توانند انشعاب را کنترل کنند و مواد نفتی در محیط قرار گرفته و مشکلات آلایندگی ایجاد می کند.

به گفته او، علاوه بر موضوعات یاد شده جان افراد است، در سیرجان۲ نفر و در رفسنجان یک نفر نتوانستند خط را کنترل کنند و جان خود را از دست دادند.  

رحیمی ادامه داد: اگرچه انشعاب غیرمجاز و سرقت از خطوط لوله افزایش داشته است، ولی اغلب این موارد به‌ سرعت کشف و با آن برخورد می‌ شود؛ همچنین روش‌ های مختلفی را برای رصد و جلوگیری از این موارد در دستور کار داریم که از جمله آن، ساخته شدن پیگ انشعاب توسط متخصصان داخلی است که مراحل تست آن در حال انجام است؛ همچنین ساخت یک تجهیز جدید سخت‌ افزاری به‌ منظور کشف انشعابات غیرمجاز است که می‌ تواند با حدود تقریبی ۳۰۰ متری، محل انشعاب غیرمجاز را شناسایی کند.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تصریح کرد: با شرکتی دانش‌ بنیان جهت شناسایی انشعابات غیرمجاز در حال همکاری هستیم و همچنین با دانشگاه شریف همکاری جهت استفاده از فیبر نوری برای پایش خطوط را آغاز کرده‌ ایم و تست استفاده از فیبر نوری نیز با موفقیت انجام شده است و به‌ دنبال استفاده از این روش برای خطوط اصلی انتقال نفت خام و فرآورده هستیم.

آخرین وضعیت طرح های توسعه ای 

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت درباره برنامه توسعه خطوط لوله در کشور گفت: در حال حاضر خط بندرعباس-رفسنجان به طول ۴۶۸ کیلومتر در حال انجام است، خط سبزاب-شازند و تبریز-خوی- ارومیه در حال نهایی شدن است، خط شازند-ری به طول ۲۹۲ کیلومتر اجرا و با فراورده پر شده، خط سبزاب به طول ۱۲۵ کیلومتر پیشرفت خوبی داشته است.

او ادامه داد: پروژه آتی تابش و پارس هر کدام به ترتیب به طول ۹۱۸ و ۴۰۰ کیلومتر در حال اجرا است، پروژه گوره-جاسک انجام شده، خط عسلویه به بندرعباس به شرکت واگذار خواهد شد.

رحیمی همچنین با اشاره به پروژه خط گوره-جاسک گفت: این پروژه ملی بوده، اگرچه هزینه داشته باید تکمیل شود، نظر بر این بود که با بررسی کاملتری انجام شود، پروژه نواقصی دارد که شرکت ملی نفت و متن به جد پیگیر آن هستند.

روزانه ۳۵۶ میلیون لیتر فرآورده و نفت انتقال داده می شود

او در ادامه بیان داشت: طی ۶ ماه اول سال گذشته ۳۳ میلیارد لیتر نفت و ۳۰ میلیارد لیتر فراورده انتقال دادیم امسال این رقم در مورد نفت به ۳۴.۵ میلیارد لیتر و فراورده به ۳۱.۷ میلیارد لیتر رسیده است. یعنی ۱۸۶ میلیون لیتر نفت و ۱۷۰ میلیون لیتر فراورده در روز انتقال داده می شود.

رحیمی درباره متوسط عمر خطوط گفت: متوسط عمر خطوط لوله نفت ۳۲ سال و فراورده ۳۵ سال است در حالی که این رقم در دنیا ۳۰ سال است. اگر خطوط درست نگهداری شود عمر آنها اضافه می شود.

رحیمی با اعلام اینکه زیرساخت‌ های آغاز و انجام سوآپ نفت خام و فرآورده را در کشور داریم، گفت: از مسیر شمال کشور از اسکله‌های نکا و نوشهر می‌ توانیم نفت خام و فرآورده را جهت سوآپ دریافت کنیم و جهت مصرف یا انتقال به داخل کشور از مسیرهای مختلفی چون خط لوله نکا به ری و نوشهر به چالوس استفاده کنیم و در صورت نیاز می‌ توان ظرفیت انجام سوآپ را افزایش داد؛ اما تا امروز هیچ ابلاغی در خصوص انجام سوآپ به شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نداشته‌ایم.

کد خبر: ۱۷۸٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha