۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
ابتلای ۲ هکتار از باغات گلستان به بیماری گال باکتریایی زیتون
رئیس جهاد کشاورزی گلستان خبر داد؛

ابتلای ۲ هکتار از باغات گلستان به بیماری گال باکتریایی زیتون

گرگان- برزعلی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان از ابتلای دو هکتار از باغات زیتون شهرستان مینوشت بیماری گال باکتریایی خبر داد و گفت: تلاش کردیم تا با هرس درختان این آفت کنترل شود.

محمد برزعلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که بیماری گال باکتریایی بخش محدودی از باغات شهرستان مینودشت را مبتلا کرده، اظهار کرد: خوشبختانه این آسیب به سایر باغات استان انتقال نیافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان استفاده از نهال غیر گواهی شده را عامل درگیری باغات دانست و گفت: استفاده از نهال غیر گواهی شده احتمال این بیماری را افزایش می‌دهد ضمن اینکه باعث انتقال باکتری گال به سایر درختان هم می شود.

وی اضافه کرد: استفاده از نهال گواهی شده نه تنها مانع بروز بیماری گال باکتریایی زیتون می شود بلکه احتمال بروز هر نوع آفت و بیماری را در انواع درختان از بین می برد.

برزعلی خواستار توجه باغداران به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی استان شد و افزود: در صورت توجه بهره‌برداران به نکات آموزشی مشکلی برای سایر باغات استان ایجاد نخواهد شد.

او هرس را برای درختان مبتلا به آفت گال توصیه کرد و گفت: بهتر است که باغداران شاخه‌های آلوده را هرس و حذف کنند و سپس این شاخه‌های بیمار را آتش بزنند و انباشت آن در گوشه‌ای پرهیز کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تأکید بر اینکه بهتر است در باغی که بیماری باکتریایی گال مشاهده شده، محلول‌پاشی انجام شود، افزود: پس از هرس شاخه‌های بیمار باید محل هرس را با چسب باغبانی و ترکیبی شیمیایی بپوشانند.

وی در خاتمه به باغداران توصیه کرد: با توجه به اینکه باغداران با روش ضربه‌زدن به درختان اقدام به جمع‌آوری زیتون می‌کنند، چوب‌های مورداستفاده را با سموم مسی آغشته کنند تا ضربه‌زدن همراه با زخمی‌شدن درختان باعث انتقال بیشتر بیماری نشود.

کد خبر: ۱۷۷٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha