۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
رشد ۲ برابری جذب سرمایه خارجی
معاون وزیر اقتصاد خبر داد

رشد ۲ برابری جذب سرمایه خارجی

معاون وزیر اقتصاد گفت: در یک سال اخیر بیش از دو برابر سال آخر کار دولت دوازدهم، سرمایه خارجی جذب شده است.

به گزارش بازار، علی فکری، رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در برنامه کالبد اقتصاد رادیو اقتصاد گفت: در این مدت ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شده است.

علی فکری با اشاره به تغییر روش محاسبه و اعلام رقم میزان سرمایه گذاری خارجی گفت: ما در این مدت بیش از ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی صادر کرده ایم اما در عمل، فرایند تدریجی ورود فقط ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از طرح‌ها آغاز شده است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد آمار جذب سرمایه گذاری باید دقیق باشد تا هم برای سیاستگزاران و هم برای فعالان اقتصادی علائم درستی ارسال کند و آنان بتوانند شرکای اقتصادی کشور و اهداف اقتصادی کشور را درست تشخیص بدهند و بر آن اساس فعالیتشان را تنظیم کنند.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در توضیح مبنای جدید محاسبه رقم سرمایه گذاری خارجی گفت: وقتی سرمایه گذار خارجی به هر شکلی تصمیم می‌گیرد که وارد فعالیت سرمایه گذاری در داخل جمهوری اسلامی ایران بشود مقدماتی را طی می‌کند و در نهایت درخواست دریافت مجوز سرمایه گذاری می‌کند و وقتی این مجوز صادر شد، سرمایه گذار ۶ ماه فرصت دارد تا به صورت عملیاتی سرمایه اش وارد کشور بکند، اما ممکن است به هر دلیلی وارد طرح سرمایه گذاری نشود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تجربه گذشته نشان می‌دهد نیمی از طرح‌ها که مجوز سرمایه گذاری خارجی برایشان صادر شده به سرمایه گذاری منجر می‌شود.

علی فکری گفت: ما الان آمار سرمایه گذاری را که واقعا وارد مرحله اجرا شده به عنوان رقم جذب سرمایه خارجی اعلام می‌کنیم در حالیکه پیش از این رقم مندرج در مجوزهای صادر شده به عنوان آمار جذب سرمایه گذاری اعلام می‌شد که رقمی غیر واقعی بود.

معاون وزیر اقتصاد گفت اگر بر مبنای گذشته بخواهیم میزان سرمایه گذاری خارجی را محاسبه کنیم باید رقم ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار را اعلام می‌کردیم.

کد خبر: ۱۷۷٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha