۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
۳۷ هزار تن گندم و جوی دیم در خراسان شمالی کشت می‌شود
رئیس امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان شمالی :

۳۷ هزار تن گندم و جوی دیم در خراسان شمالی کشت می‌شود

بجنورد- صباغ، رئیس امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کشت دیم برای افزایش تولید و امنیت غذایی مورد حمایت قرار می گیرد، گفت: ۳۷ هزار تن گندم و جوی دیم در این استان کشت خواهد شد.

وحید صباغ در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به برنامه ابلاغی خراسان شمالی در زمینه توسعه کشت دیم، تاکید کرد: در برنامه جدید ابلاغی ۲۷ هزار هکتار گندم، ۱۰ هزار هکتار جو و سه هزار هکتار نخود تحت کشت قرار خواهد گرفت همچنین برنامه ریزی برای کشت دیم دو هزار هکتار عدس، پنج هزار هکتار دانه‌های روغنی، دو هزار و ۵۰۰ هکتار علوفه و ۵۰۰ هزار هکتار گیاهان دارویی انجام شده است.

وی با بیان اینکه این برنامه تا سال زراعی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲عملیاتی می شود، افزود: بر اساس این طرح حفظ بقایای گیاهی در سطح چهار هزار هکتار، کشت عمود بر جهت شیب در سطح چهار هزار هکتار، کشت مستقیم بدون شخم در سطح ۹ هزار هکتار وتبدیل آیش زرد به سبز در سطح هفت هزار هکتار از اراضی دیم خراسان شمالی اجرا خواهد شد.

حمایت از دیم کاران

رئیس امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیمزارهای این استان در تمامی شهرستان‌ها اجرایی خواهد شد، اما با توجه به شرایط آب و هوایی بیشترین آن با ۱۳ هزارو ۷۰۰ هکتار در مانه و سملقان است، تاکید کرد: این طرح در بیش از ۹ هزار هکتار از دیمزارهای شیروان، هشت هزارو ۷۳۱ هکتار در بجنورد، هشت هزارو ۱۵۳ هکتار در راز و جرگلان و مابقی نیز در سایر شهرستان‌ها اجرایی خواهد شد.

صباغ با بیان اینکه در طرح جهش تولید دیمزارها در آیش مورد توجه قرار خواهند گرفت و زیر کشت انواع علوفه، دانه‌ها روغنی، حبوبات و گیاهان دارویی خواهد رفت که به اقتصاد کشاورز نیز کمک خواهد کرد از انجا که کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف‌های هرز و بیماری‌های گندم می شود.

وی ضمن بیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان بارش بارندگی دیمزارها را باید مدیریت کنیم که در این خصوص باید به ارقام کشت شده متناسب با دیم توجه شود، گفت: دیم کارها برای خرید ادوات ویژه اراضی دیم و تامین نهاده‌های مورد نیاز، حمایت خواهند شد.

کد خبر: ۱۷۷٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha