۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
«آرتمیا» در حاشیه دریاچه ارومیه پرورش داده می شود/ ضرورت تجاری سازی پرورش ریزجلبک
در بازدید از طرح پرورش آرتمیا عنوان شد؛

«آرتمیا» در حاشیه دریاچه ارومیه پرورش داده می شود/ ضرورت تجاری سازی پرورش ریزجلبک

تبریز- مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه «آرتمیا» در حاشیه دریاچه ارومیه پرورش داده می شود، گفت: واحد پرورش ریزجلبک نیز در حاشیه این دریاچه احداث می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، آرتمیا که در دریاچه ارومیه زندگی می‌کند فرصت ویژه‌ای برای توسعه اقتصادی صنعت آبزی پروری و کسب درآمد به شمار می‌رود. موجودی که در دو سال اخیر و در پی پایش ذخایر جانوری دریاچه ارومیه از نابودی نجات داده شد.

آرتمیا سخت‌پوستی است که اولین بار در سال ۱۹۵۸ در آبگیر شور لمینگتون انگلستا  شناسایی شد و در ادامه تحقیقات دانشمندان گونه‌های مختلفی از آرتمیا را شناسایی و ثبت کردند که می‌توان به آرتمیا ارومیانا، آرتمیا پارتنوجنتیکا، آرتمیا سینیکا، آرتمیا پرسیمیلیس، آرتمیا فرانسیسکانا،آرتمیا مونیکا، آرتمیا تونیسیانا، آرتمیا قزاقستان اشاره کرد.

آرتمیا اورمیه (ارومیانا) یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دو جنسی در جهان بوده و ارزش غذایی آن در حد مطلوب و دارای بیش از ۵۲ در صد پروتئین و ۴ درصد چربی است و ترکیب و میزان اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب آن در حدی است که نیازهای آبزیان آب‌های شیرین را به طور کامل بر آورده می‌سازد.

از آن می‌توان مستقیماً یا پس از منجمد کردن و یا خشک کردن به عنوان یک خوراک پروتئینی مغذی برای پرورش انواع ماهیان، میگوها و خرچنگ‌های آب شیرین استفاده کرد و یا می‌توان پس از غنی سازی برای پرورش ماهیان و میگوهای آب شور بکار برد.

راه‌اندازی واحد پرورش ریزجلبک به صورت پایلوت در عجب‌شیر

قاسم جعفروند مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی عصر دوشنبه در بازدید از روند اجرای طرح  و رفع موانع و مشکلات طرح پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه در عجب شیر گفت: در راستای تجاری سازی دستاورد پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، واحد پرورش ریزجلبک نیز در حاشیه دریاچه ارومیه راه اندازی خواهد شد.

وی سپس با اشاره به اینکه در کنار این طرح، واحد پرورش ریزجلبک نیز به صورت پایلوت در عجب‌شیر راه‌اندازی می‌شود، گفت: با تولید و پرورش ریز جلبک در این منطقه به صورت بیوتکنیک به تجاری سازی و سودآوری آن از روش متراکم خواهیم رسید.

وی افزود: براساس تفاهم نامه بین پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و شیلات استان و بخش خصوصی، این واحد با تامین هزینه از سوی جهاد کشاورزی استان و پژوهشگاه بیوتکنولوژی با ایجاد سه استخر دایر می شود.

وی به مشکلات طرح پرورش آرتمیا در عجب شیر اشاره کرد و افزود: از جمله مشکلات این طرح انتقال آب از تصفیه خانه عجب شیر که حدود هفت کیلومتر آن اجرا شده و فقط دو کیلومتر نیاز به لوله گذاری است می توان اشاره کرد که برای رفع آن همکاری تمامی دستگاه ها از جمله بانک ها ضروری است.

جعفروند در مورد پروژه تولید آرتمیا از سوی بخش خصوصی در عجب شیر گفت: معتقد هستیم موارد قانونی باید در طرح ها مدنظر قرار گیرد لیکن راهکارهای مناسب و قانونی برای اغلب طرح هایی که موانعی دارند وجود دارد و این گونه موانع با تعامل و همفکری در سطح شهرستان و استان حل خواهند شد چنانچه موضوعی در شهرستان قابل حل نباشد آمادگی داریم در استان یا در سطح کشور پی گیری کنیم.

درآمد صادرات آرتمیا برای کشور بسیار زیاد است چراکه هر کیلو از این آبزی حدود ۸۰ تا ۱۳۰ دلار در بازار جهانی خریداری می‌شود و لذا کشورهای زیادی در دنیا به دنبال رشد و پرورش آن هستند ولی به علت شرایط بسیار خاصی که این آبزی برای تخم ریزینیاز دارد فقط در محیط‌های معدودی رشد می‌یابد.

بنا بر داده های علمی، آرتمیا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در هر لیتر آب می تواند زیست کند که خوشبختانه این امکان در  سال جاری به دلیل بارش مناسب و نیز اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه فراهم شده و اکنون باید از فرصت موجود برای احیای این سخت پوست ریزنقش بهره برد؛ اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم در حال حاضر بخش عمده غذای ماهیان زینتی و ماهیان خاویاری که از آرتمیا تولید می شود، وارداتی است و سالانه تنها ۲۰۰ تن آرتمیا در آذربایجان غربی و کرمان تولید می شود. 

توسعه و ترویج صنعت پرورش ریزجلبک در حاشیه دریاچه ارومیه

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز از توسعه و ترویج صنعت پرورش ریزجلبک در حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد.

محمد امین حجازی با اشاره به اینکه استفاده بهینه از ظرفیت‌های و پتانسیل‌های بیولوژیکی و اقتصادی موجود در حاشیه دریاچه و سواحل آن مهم است، گفت: در تفاهم نامه ای که با مسئولان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی امضا شده بر توسعه اشتغال پایدار بر مبنای صنعت ریزجلبک نیز تاکید شده است.

وی سپس با اشاره به اهداف دیگر امضای این تفاهم‌نامه گفت: توسعه و تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگاه با مشارکت بخش خصوصی و جلب مشارکت بخش خصوصی جهت توسعه و ترویج صنعت پرورش ریزجلبک به منظور تنوع بخشیدن به محصولاتی شیلاتی استان در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه از دیگر موضوعات مطرح در این تفاهم نامه است.

وی گفت: دستیابی به بیوتکنیک اقتصادی پرورش ریزجلبک در سیستم های مختلف از جمله مفاد این تفاهم‌نامه است.

گفتنی است ریزجلبک‌ها به عنوان منبع تغذیه آبزیان محسوب شده ضمن آنکه پرورش ریزجلبک‌ها در صنایع مختلف دارویی و آرایشی، بهداشتی، تولید بتاکاروتن و مکمل‌های غذایی و دارویی نیز کاربرد دارد.

گفتنی است دریاچه ارومیه در هر مترمکعب آب ۵۶ هزار و ۱۳۰ عدد سیست آرتمیا دارد که با این آمار ۷۴۸ تُن سیست در این دریاچه موجود است.

آذربایجان شرقی به عنوان یکی از دو استان اصلی حوضه آبریز دریاچه ارومیه و متاثر از تحولات اقلیمی و زیست محیطی این پهنه آبی، تا امروز سهمی در تولید آرتمیا نداشته و اکنون به دنبال آن است تا با استفاده از ظرفیت های علمی و فناورانه خود در زمینه تولید ریزجلبک ها به عنوان غذای اصلی آرتیما در این زمینه نقش آفرینی کند.

کد خبر: ۱۷٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha