۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
ضرورت تخصیص بودجه زیارت به مشهد| مسئولان قول دادند عمل نکردند
بازار گزارش می‌دهد؛

ضرورت تخصیص بودجه زیارت به مشهد| مسئولان قول دادند عمل نکردند

مشهد- بودجه زیارت بنا بر اظهارات مسئولان یکی از الزامات در خصوص شهر مذهبی چون مشهد است که در طی سال‌های گذشته نسبت به اختصاص آن کم‌لطفی شده است.

بازار، گروه استان‌ها: قرار بود یک هزار میلیارد تومان بودجه از قراری سالی ۲۰۰ میلیارد تومان طی ۵ سال به شهر مشهد اختصاص پیدا کند، تصمیم خوبی که در ۱۳۸۸/۸/۸مصادف با میلاد امام هشتم (ع) گرفته شد تا پایتخت معنوی ایران بتواند پذیرایی شایسته‌تری از زائران بارگاه رضوی داشته باشد اما متأسفانه این بودجه تا امروز محقق نشده است!

بودجه زیارت باید از سال ۹۰ با شروع برنامه پنجم بودجه عملیاتی می‌شد. با تصویب برنامه پنجم توسعه طبق ماده١٢ این قانون، دو شهر زیارتی قم و شیراز هم برای تخصیص این بودجه در کنار مشهد قرار گرفتند که بدین ترتیب بودجه مذکور که باید صرف عمران، تأسیسات زیربنایی، فرهنگی و رفاهی زائران رضوی می‌شد به سه بخش تقسیم و راهی سه استان شد.

در سال بعد یعنی سال ۹۱ به پیشنهاد مردان بهارستان استان‌های دیگری هم به خاطر داشتن بقاع متبرکه امامزادگان به‌صف متقاضیان این بودجه افزوده شدند تا بازهم مبلغ بودجه زیارت به مشهد کاهش یابد. در سال ۹۳ هم یک بند دیگر به لایحه بودجه اضافه شد تا طبق آن مساجد هم بتوانند از بودجه زیارت سهمی داشته باشند؛ اما مسئله بودجه زیارت به همین تقسیم منابع بین پایتخت معنوی ایران و سایر بقاع متبرکه و مساجد کشور ختم نشد بلکه به شکلی پیش رفت تا هرسال نسبت به سال پیش کاهش یابد تا جایی که در سال ۹۶ دیگر ردیفی برای بودجه زیارت وجود نداشته باشد.

بودجه زیارت آب رفت

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بازار در این رابطه اظهار کرد: مشهد قطب زیارت و ملجأ و پناهگاه زائران از سراسر کشوراست لذا این کلان‌شهر نیازمند بودجه‌ای در قد و قواره یک شهر ملی است.

ضرورت تخصیص بودجه زیارت به مشهد| مسئولان قول دادند عمل نکردند

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر افزود: مسئله اصلی که باید برای سیاست‌گذاران و بودجه ریزان چه در دولت چه در مجلس روشن شود این است که پیگیری بودجه زیارت با چه هدفی صورت می‌گیرد، آیا منابع مالی که برای دریافت آن تلاش می‌شود برای رفع نیازهای یک شهرستان است یا شهری که ویژگی‌های خاصش سبب شده تا بخشی از جمعیتش همواره زائر و مهاجر باشد؟

وی اذعان کرد: تا وقتی این موضوع که بودجه‌های مربوط به این کلان‌شهر باید در قد و قامت نیازها و ضرورت‌های آن تخصیص یابد؛ برای کسانی که نقش مستقیم در حوزه بودجه‌ریزی کشور دارند، شفاف نشود، ما نمی‌توانیم این مسیر را جلو برویم.

وی ابراز کرد: در سال ۸۸ هم‌زمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) این موضوع در دولت وقت مصوب شد که به‌عنوان یکی از وظایف حاکمیتی جدی گرفته شود و مبلغی را ابتدا برای مشهد و شهرهای شیراز و قم انتقال دادند، مبنی بر اینکه موضوع زیارت و بسترهای زیارت کامل را فراهم کنند.

نماینده مردم مشهد اذعان کرد: بودجه زیارت باید بیش از یک دهه پیش و هم‌زمان با شروع برنامه پنجم توسعه عملیاتی می‌شد. در ابتدا قرار بود بودجه زیارت فقط برای مشهد در نظر گرفته شود که بعدها قم، شیراز و شهرری هم به فهرست دریافت‌کنندگان بودجه زیارت اضافه شدند.

وی ادامه داد: بودجه مصوب شده برای حوزه زیارت در سال ۹۵ حدود ۲۷ میلیارد تومان بود اما این رقم تخصیص نیافت از آن سال به بعد ردیف بودجه زیارت عملاً حذف شد تا اینکه اخیراً در قالب بودجه سنواتی ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه زیارت به استان خراسان رضوی اختصاص یافت.

محرومیت مردم از زیارت

پژمان فر با بیان اینکه امروز ما باید به تمام کشور این پیام را بدهیم که ندادن بودجه موجب محرومیت مردم ایران از زیارت شده و سهم مردم از زیارت را کاهش داده است افزود: متاسفانه اقامت زائر در مشهد به علل مختلف ازجمله هزینه بالا در این موضوع، کاهش پیداکرده و این یک آسیب جدی است زیرا موضوع زیارت مشابه با مسائل دیگر نیست و نباید آن را خیلی ساده‌ بنگاریم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درگذشته حدود ۲۵درصد از هزینه‌های زائر مربوط به اسکان بود ادامه داد: امروزه اتفاق‌هایی که در اطراف حرم افتاده و هزینه‌های سرسام‌آوری که آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، موجب شده است که سهم اسکان زائر در هزینه‌هایش به بیش ۴۰ درصد برسد.

ضرورت تخصیص بودجه زیارت به مشهد| مسئولان قول دادند عمل نکردند

وی بیان کرد: این موضوع موجب شده تا زمان ماندگاری زائر در شهر مشهد کاهش بیابد که این موضوع هم به مأموریت زیارت و هم به اقتصاد شهر ضربه می‌زند و لذا این سوء مدیریت سبب می‌شود که ما امروز در مشهد که همیشه به حج فقرا معروف بوده است زائر کمتری داشته باشیم.

وی در خصوص بودجه زیارت توضیح می‌دهد: اساساً بودجه زیارت پولی است که برای ایجاد بستر برای یک زیارت آرامش‌بخش و کم‌هزینه برای کل زائران نه‌تنها کشور بلکه جهان اسلام فراهم می‌کند و الا اقامتگاه ارزان‌قیمتی را که در مشهد ایجاد کنیم این اقامت گاه ارزان‌قیمت برای مشهدی ها سودی ندارد و بیشترین مزیت آن به گردشگر و زائر بازمی‌گردد.

وظیفه حاکمیت

نماینده مردم مشهد هم چنین بیان کرد: برای توسعه فرهنگ رضوی یکی از کارهایی که صورت گرفته در نظر گرفتن بودجه زیارت است که امیدواریم در آینده توجه جدی به این موضوع شود.

وی با تأکید بر این موضوع که ندیدن مشهد برای هم‌وطنان قابل توجیه نیست بیان کرد: مشهد یک نیاز روحی و عاطفی افراد را در حوزه معنویت دارد لذا همان‌طور که حاکمیت وظیفه دارد ،نیازهای مادی مردم را تأمین کند، باید نیازهای معنوی مردم را هم که بخشی از آن در قالب زیارت تحقق پیدا می‌کند تأمین و مسیر را تسهیل کند.

وعده معاون اجرایی رئیس‌جمهور در مشهد

عدم تخصیص بودجه زیارت آن‌هم برای شهری که در سال میزبان افزون بر ۳۰ میلیون زائر است یکی از محوری‌ترین سؤالات خبرنگاران از سید صولت مرتضوی معاون رئیس‌جمهور بود که در دهه پایانی ماه صفر برای رسیدگی به وضعیت زائران به مشهد سفرکرده بود.

ضرورت تخصیص بودجه زیارت به مشهد| مسئولان قول دادند عمل نکردند

اگرچه معاون اجرایی رئیس‌جمهور در این پاسخ به این سؤال نوید داد که بودجه زیارت در سال آینده برای مشهد دیده‌شده است حال باید دید این وعده نیز هم چون وعده سال‌های گذشته به دست فراموشی سپرده می‌شود و یا رئیس دولت سیزدهم که خود روزی کلیددار حرم مطهر رضوی بوده و از نزدیک با مشکلات این شهر آشناست به این خواسته مردم و مسئولان جامه عمل می‌پوشاند؟!

اقدامات دولت

در خصوص توجه به موضوع زیارت و توجه به این مقوله البته به نظر می‌رسد نخستین گام در تابستان امسال توسط دولت برداشته‌شده است.

طبق مصوبه هیئت‌وزیران در روز ۱۲ مردادماه ۱۴۰۱ برای حمایت مؤثر از مسئله حل مشکل زائران اماکن مقدسه کشور، کارگروه ملی زیارت، به شورای ملی زیارت به ریاست شخص رئیس‌جمهور و عضویت برخی اعضای دولت ازجمله وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی و گردشگری، کشور و تعاون ارتقا یافت.

بر همین اساس، ریاست شورا ملی زیارت بر عهده شخص رئیس‌جمهور قرار دارد و وزرای مرتبط مانند وزرای راه و شهرسازی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امور خارجه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، آموزش‌وپرورش، روسای سازمان‌های برنامه‌وبودجه کشور و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، استانداران خراسان رضوی، قم و فارس و تولیت‌های آستان‌های قدس رضوی، حضرت معصومه (س) و حضرت احمد ابن موسی کاظم (ع) اعضای این شورا هستند.

به گزارش خبرنگار بازار با تشکیل شورای ملی زیارت بر طبق جدیدترین مصوبه هیئت‌وزیران،«یعقوب علی نظری» استاندار خراسان رضوی نیز به‌عنوان دبیر شورای ملی زیارت معرفی شد.

کد خبر: ۱۷۷٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha