۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
۴ میلیون زائر وارد مشهد شدند| ظرفیت‌ها با حجم زائران ناهمخوان است
بازار گزارش می‌دهد؛

۴ میلیون زائر وارد مشهد شدند| ظرفیت‌ها با حجم زائران ناهمخوان است

مشهد- موج سفر به مشهد مقدس برای شرکت در مراسم سوگواری امام هشتم شیعیان هم چنان ادامه داشته و بنا بر آخرین اعلام آمار زائران تاکنون به مرز چهار میلیون نفر رسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ازدحام بیش‌ازحد زائران پیاده و هم‌چنین افزایش سفرها به سمت مشهد مقدس در دهه پایانی ماه صفر موجب شده تا تمامی مسئولان محلی و کشوری برای میزبانی و تأمین رفاهیات این موج عظیم از سفر ها بسیج شوند.

پیش‌بینی‌شده تا حدود هشت میلیون مسافر و زائر در تعطیلات پایانی ماه صفر راهی شهر مشهد شوند، جمعیتی که با ظرفیت اقامتگاه‌ها و ناوگان حمل‌ونقل این شهر چندان همخوانی ندارد.

تعطیلات پایانی ماه صفر که با شهادت امام رضا (ع) مصادف است، پرازدحام‌ترین زمان سفر به مشهد به شمار می‌آید. در حال حاضر بلیت هواپیما و قطار به سمت مشهد، یا ناموجود شده و یا محدود است. این احتمال نیز داده‌شده که با توجه به ظرفیت محدود ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بسیاری از زائران در برگشت به شهرهای خود با مشکلاتی مواجه شوند، چه‌بسا که از همین حالا ظرفیت قطار و هواپیما در مسیر برگشت از مشهد به بیشتر شهرها، کامل تکمیل‌شده و بلیت هواپیما و قطار هم ناموجود است.

به گزارش خبرنگار بازار رفع نیازها در خصوص ارائه خدمات به زائران طی روزهای گذشته وزیر بهداشت و هم‌چنین معاون اجرایی رئیس‌جمهور را به‌منظور بررسی و رفع کمبودهای احتمالی به این استان کشاند.

۴ میلیون زائر وارد مشهد شدند| ظرفیت‌ها با حجم زائران ناهمخوان است

در همین راستا معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز با سفر به مشهد و با شرکت در جلسه قرارگاه مرکزی دهه پایانی صفر ضمن بررسی امکانات فراهم‌شده برای میزبانی میلیونی از زائران از نزدیک در جریان امور قرار گرفت که این جلسه برای تسهیل در سفر زائران با بررسی میزان پیشرفت مصوبات قبلی همراه بود.

بودجه زیارت برقرار می‌شود

به گزارش خبرنگار بازار سیدصولت مرتضوی در حاشیه جلسه قرارگاه مرکزی دهه پایانی صفر در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه با این حجم زائر چرا مشهد مقدس از بودجه زیارت محروم است اظهار کرد: از سال آینده انشالله بودجه زیارت برای مشهد مقدس در دستور کار قرار خواهد گرفت و برقرار می‌شود.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با اشاره به همت جهادی مسئولان و هم‌چنین مردم مشهد در میزبانی از زائران اظهار کرد: راه‌اندازی پویش هر خانه یک زائرسرا حرکت منحصربه‌فرد و کار بزرگی بود که جای تقدیر دارد.

وی بابیان اینکه به‌منظور تأمین وسیله حمل‌ونقل ناوگان اتوبوس‌رانی، افزایش پروازها و رام قطار و کوتاه کردن سرفاصله‌ حرکت قطار شهری و ناوگان اتوبوس‌رانی در دستور کار قرارگرفته است ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان نیز هر آنچه نیاز بوده در شهر و مسیر مواصلاتی در کنار ۲ بیمارستان سیار در سطح مشهد بناشده است و کادر پزشکی به‌طور کامل در خدمت زائران هستند. هلال‌احمر نیز نسبت به تکمیل و توسعه ایستگاه‌های امداد و نجات مسیرها اقدام کرده است.

ترافیک سنگین در جاده‌های مواصلاتی مشهد

استاندار خراسان رضوی نیز بابیان اینکه از مجموع بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زائری که از ابتدای دهه پایانی ماه صفر یعنی ۲۷شهریور تا صبح روز یکشنبه به مشهد سفرکرده‌اند ۸۷ و نیم درصد به‌وسیله خودروی شخصی به زیارت امام رضا(ع) آمده‌اند.

یعقوب علی نظری اظهار کرد: دو درصد زائران با قطار و پنج درصدبا اتوبوس و هم چنین دو درصد هم هواپیما را برای تشرف به مشهد برگزیده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که از تمامی ظرفیت‌های استانی و محلی برای اسکان و میزبانی زائران استفاده‌شده است افزود: با این‌وجود بازهم براین باور هستیم ظرفیت‌های محلی کنونی کافی نیست و باید ظرفیت خدمت‌رسانی ملی را برای پذیرایی از خیل زائران به میدان بیاوریم.

۴ میلیون زائر وارد مشهد شدند| ظرفیت‌ها با حجم زائران ناهمخوان است

استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه تاکنون مشکل حادی در حمل‌ونقل، اسکان، مسائل امنیتی و سایر نیازها گزارش نشده است ادامه داد: پایان یافتن همه‌گیری کرونا و هم‌زمانی دهه آخر صفر با تعطیلات تابستان موجب شد تا پیش‌بینی ورود جمعیت زیاد زائر را به مشهد داشته باشیم لذا همه ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و ظرفیت مردمی را برای پذیرایی از زائران را فراهم کردیم.

ظرفیت اسکان رسمی تکمیل شد

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز بابیان اینکه ظرفیت اسکان رسمی در اقامتگاه‌های مشهد تکمیل‌شده است به بازار گفت: در حال حاضر ۹۱ درصد ظرفیت‌ واحدهای اقامتی رسمی تکمیل‌شده است.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد اظهار کرد: با توجه به تعداد زیاد زائران لذا ۸۵ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی موقت و هم‌چنین ۳۸ درصد واحدهای اسکان اضطراری نیز تکمیل‌شده است.

وی بابیان اینکه علاوه بر تمهیدات لازم برای اسکان این زائران برنامه‌ریزی مناسبی برای بازگشت و تأمین وسیله زائران انجام‌شده است اظهار کرد: همان‌طور که پیش از برنامه‌ریزی‌شده بود نسبت به افزایش پروازهای فوق‌العاده و نیز رام‌های قطار برای بازگشت این زائران هماهنگی لازم انجام پذیرفته است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: تعداد ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس توسط وزارت راه و شهرسازی به ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی خراسان رضوی اضافه می‌شود تا زائران مشکلی برای بازگشت به شهرهای خود نداشته باشند.

وی ادامه داد: باوجوداینکه مشهد ۵۲ درصد از اقامتگاه‌های کل کشور را در خود جای‌داده است، این تعداد بازهم برای اسکان زائران کافی نیست، به همین دلیل اقامتگاه‌های اضطراری تقویت شد و تمام مدارس مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران تجهیز شده‌اند.

حجت‌الاسلام گنابادی نژاد گفت: مساجد، حسینیه‌ها، تکایا در اختیار زائران قرارگرفته است، همچنین کلیه اماکن اداری و سالن‌های ورزشی تجهیز شده تا بتوان از آن‌ها برای اقامت و اسکان زائران استفاده کرد. در این حوزه هلال‌احمر نیز اعلام آمادگی کرده است.

۴ میلیون زائر وارد مشهد شدند| ظرفیت‌ها با حجم زائران ناهمخوان است

وی عنوان کرد: در اطراف حرم موکب‌هایی ایجادشده که برای خواب زائران تدارک دیده‌شده‌اند. پویش هم‌محله امام رضا(ع) راه‌اندازی شده تا مردم مشهد نیز در حوزه اسکان زائران همکاری داشته باشند و میزبانی خوبی صورت گیرد.

برپایی بیمارستان صحرایی

به گزارش خبرنگار بازار ازآنجاکه تعداد بسیاری از زائران پای پیاده در حال مشرف شدن به مشهد مقدس هستند لذا نسبت به برپایی ایستگاه‌های سلامت بسیاری در محورهای مواصلاتی مشهد اقدام شده است.

در همین رابطه بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی در مأموریت ویژه دهه پایانی ماه صفر ۱۵۰ ایستگاه سلامت با ۵۰۰ دستگاه آمبولانس و ۱۲۰۰ نیروی بهداشتی و درمانی حضور دارند تا در صورت نیاز خدمت‌رسانی لازم را به زائران پیاده امام رضا(ع) داشته باشند.

گفتنی است به‌منظور ارائه خدمات به زائران مرکز بهداری رزمی شمال شرق نیروی زمینی سپاه نیز در خروجی شهر «ملک‌آباد» و در ابتدای دوراهی مسیرهای مشهد به نیشابور و تربت‌حیدریه نسبت به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی اقدام کرده است.

عمده خدمات مرکز بهداری رزمی شمال شرق نیروی زمینی سپاه شامل خدمات عمومی، تخصصی، دارویی، طب اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاهی، ارتوپدی، داخلی، عفونی و بستری بوده است.

بنا بر گزارش دانشگاه علوم پزشکی روزانه بیش از ۱۵۰۰ نفر به این بیمارستان صحرایی مراجعه می‌کنند که عمده آن‌ها تاول کف پا و مشکلات عضلانی دارند و از خدمات پرستاری، عمومی، ارتوپدی و دارویی بهره‌مند می‌شوند.

کد خبر: ۱۷۷٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha