۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
نوبرانه‌ها به بازار نیامده رفتند| صادرات هوایی مرکبات
بازار گزارش می‌دهد؛

نوبرانه‌ها به بازار نیامده رفتند| صادرات هوایی مرکبات

ساری- نوبرانه باغات مازندران از راه نرسیده بار سفر بست و بازارهای خارجی برایش آغوش گشودند.

بازار؛ گروه استان‌ها: همزمان با اول مهرماه زنگ چینش نوبرانه ها از باغات مازندران نواخته شد و نارنگی ها از اول مهرماه، کیوی از ۱۵ مهر و پرتقال با کمی تاخیر از نیمه آبان روانه بازارها می شود.

پایش ها و بررسی ها حکایت از سالی پربار برای مرکبات مازندران دارد و پس ضررهای کلان و میلیاردی سال گذشته، باغداران و تاجران امید فراوان دارند تا با ورود به بازارهای خارجی و جهانی، زیان های گذشته را جبران کنند.

علاوه براین که بازار چین برای پذیرش مرکبات مازندران چراغ سبز نشان داده، بازارهای هند که سال قبل محموله های کیوی را برگشت زده بودند، امسال دروازهایشان را به روی محصولات مازندرانی باز کرده اند و پیش بینی می شود امسال بیش از ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی استان صادر شود.

قیمت مرکبات در چین خوب است

قیمت ۱۳۰ هزار تومانی مرکبات در بازار چین، سورتینگ داران و تاجران مازندرانی را برآن داشته با شانس خود را برای ورود به این بازار امتحان کنند. خلیل قلی زاده مدیرعامل پایانه صادراتی روماک گستردر گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که قیمت چین برای مرکبات خوب است،خواستار رفع موانع برای صادرات محصولات کشاورزی به این کشور شد.

وی با اظهار این که نرخ مرکبات در بازار چین، کف قیمتی محصولات در ایران را ارتقاء می دهد و بالا می برد، افزود: بازار چین دریچه ای جدید فراروی اقتصاد استان ایجاد می کند.

نوبرانه‌ها به بازار نیامده رفتند| صادرات هوایی مرکبات

صادرات کالا و محصولات کشاورزی همزمان با برداشت مرکبات و نارنگی روی میز قرار گرفت و برنامه ریزی برای صدور یک میلیارد دلار کالا جزو برنامه های مصوب است.سید محمود حسینی پور استاندار مازندران با اشاره به تفاهمنامه منعقدشده برای صادرات یک میلیارد دلار کالا و محصولات کشاورزی به بازار چین گفت: مازندران باید از این سهم و پتانسیل استفاده کند و این توان بخش خصوصی در استان بستگی دارد.

وی با اشاره به افزوده شدن یک فروند هواپیمای باری برای صاردات محصولات به استان گفت: بخش دولتی تلاش خود را برای تحقق صادرات انجام داد و اکنون نوبت بخش خصوصی است تا از این فرصت استفاده کند.

استفاده از کارگو برای صادرات مرکبات

حسینی پور با بیان این که در حال حاضر با ظرفیت یک فروند هواپیما صادرات محصولات کشاورزی را آغاز کردیم، گفت: شرکت های زیادی برای پیوستن به این ناوگان اعلام آمادگی کردند و در صورت نیاز و افزایش تقاضا تا پنج فروند هواپیمای باری می توان اختصاص داد.

وی با اشاره به این که طرف های هندی سلامت و کیفیت محصول را تایید کردند، پیش بینی میزان تولید کیوی را ۲۰۰ هزار تن ذکر کرد و گفت: بخش عمده این محصول صادرات می شود.

وی با اظهار این که همزمان با برداشت کیوی تجارت آن از سر گرفته می شود به برداشت نارنگی از باغات استان اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود ۷۰۰ هزار تن محصول تولید شود.

مرکبات شناسنامه دار می شود

استاندار مازندران همچنین از انعقاد قرارداد برای صادرات مرکبات و محصولات کشاورزی به چین خبر داد و گفت: موانع فراروی صادرات محصولات به این کشور در حال برداشته شدن و رفع است.

شناسنامه دارشدن مرکبات از باغ تا سورتینگ و انبار از ویژگی های صادرات محصولات کشاورزی در مازندران به شمار می رود و اجرای این طرح پایداری و ماندگاری در بازارهای خارجی را تضمین می کند. حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که تمامی محصولات کشاورزی و باغی باید شناسنامه فنی برای صاردات داشته باشند، افزود: محصولات کشاورزی باید در سامانه های سماک و سانگها ثبت شوند.

نوبرانه‌ها به بازار نیامده رفتند| صادرات هوایی مرکبات

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ثبت کالا در سامانه های اشاره شده به آن معنا خواهد بود که کالا در کجا تولید شد و مربوط به کدام باغدار و تولیدکننده است.

عنایتی از شروع ثبت و شناسنامه دارکردن باغات مرکبات و کیوی در استان برای صادرات خبر داد و گفت: بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در استان تولید می شود که یک میلیون تن آن ظرفیت صاردات دارد و باید از فرصت های پیش روی برای ارزآوری استفاده کرد.

برداشت مرکبات در مازندران با راهیابی نوبرانه ها و نارنگی های پیش رس آغاز شد و همزمان برنامه ریزی برای صاردات این محصولات روی میزان قرار گرفته است. عبدالرحمن رزاقی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که ۱۱۳ هزار هکتار باغ در استان وجود دارد که ۱۶ هزار هکتار آن مربوط به نارنگی است، زمان آغاز برداشت را از اول مهرماه بیان کرد و گفت: برداشت مرکبات و پرتقال باید از ۱۵ آبان ماه صورت گیرد.

وی به کشاورزان توصیه کرد تا از برداشت زودهنگام ارقام مرکبات خوددداری کنند و افزود: بروز آفت مگس مدیترانه از جمله نگرانی ها است و باغداران باید به توصیه ها توجه ویژه داشته باشند.

وی تسریع در برداشت میوه های حاشیه ای نظیر انجیر، گلابی و غیره را برای کاهش خسارت ناشی از آفت مگس مدیترانه را ضروری دانست و افزود: باغداران در باغات و درختان برای پیشگیری از خسارت ناشی از مگس مدیترانه نسبت به نصب تله های جذب کننده اقدام کنند.

رزاقی پیش بینی تولید نارنگی پیش رس را در استان ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در مجموع پیش بینی می شود حدود سه میلیون تن مرکبات در استان تولید و برداشت شود.

سال گذشته فرایند صادرات مرکبات در مازندران به دلایل مختلف مختل شد و دست بازرگانان و تجار از بازارهای خارجی کوتاه ماند و ضروری است با رفع موانع فراروی، رعایت کیفیت و استانداردهای موردنیاز بازارهای خارجی برای رساندن نوبرانه های باغی به بازارهای هدف برنامه ریزی شود.

کد خبر: ۱۷۷٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha