هدفگذاری صادرات ۲ میلیارد دلاری کاشی و سرامیک تا سال ۱۴۰۴

هدفگذاری صادرات ۲ میلیارد دلاری کاشی و سرامیک تا سال ۱۴۰۴

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با اعلام این که هم اکنون صادرات کاشی و سرامیک در سال، ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار محاسبه شده است، از هدفگذاری صادرات ۲ میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴ خبر داد.

به گزارش بازار، بهنام عزیززاده در نشستی خبری با اعلام اینکه ظرفیت تولید کاشی و سرامیک بیش از ۳ برابر مصرف کشور است، گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۶۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید و از این میزان ۸۲ میلیون مترمربع به ۵۲ کشور جهان صادر شده است. ۷۰ درصد صادرات نیز به عراق بوده است.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک افزود: هدفگذاری صنعت کاشی و سرامیک، رسیدن به صادرات ۲ میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۴ است. درحال حاضر نیز صادرات کاشی و سرامیک در سال ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار محاسبه شده است.

عزیززاده با تاکید بر اینکه بیش از ۹۵ درصد مواد اولیه این صنعت در داخل کشور تامین می‌شود، گفت: واردات کاشی و سرامیک ممنوع است و اگر محصولات خارجی در بازار فروخته می‌شود، به شکل قاچاق وارد شده است. البته حجم قاچاق به اندازه‌ای نیست که برای تولید داخل مشکل ساز باشد و محصولات داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را دارد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در ادامه این نشست خبری نسبت به از دست دادن بازار صادراتی عراق ابراز نگرانی کرد و افزود: بازار سیمان عراق از دست رفت؛ چرا که این کشور خود شروع به تولید کرد و تعرفه‌ها را افزایش داد. این نگرانی وجود دارد که اتفاق مشابهی برای صنعت کاشی و سرامیک بیفتد. به نظر می‌رسد راه حل این مشکل، اصلاح شیوه صادرات باشد.

عزیززاده در ادامه گفت: به عنوان نمونه می‌توانیم از شیوه کنسرسیوم صادرات، ایجاد شبکه توزیع و گرفتن شریک تجاری استفاده کنیم. در حال حاضر قدرت چانه زنی تولیدکنندگان ایرانی پایین است. کاشی ترکیه ۱۵ دلار خریده می‌شود، اما ایرانی‌ها مجبورند آن را سه دلار بفروشند.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با تاکید بر اینکه پاکستان ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد و می‌تواند بازار صادراتی بسیار خوبی برای محصولات کاشی و سرامیک ما باشد، تصریح کرد: پاکستان ۱۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک وارد می‌کند که سال گذشته فقط ۱۲ میلیون مترمربع آن از ایران بود. روسیه نیز ۱۰۰ میلیون مترمربع واردات دارد، اما کمتر از یک میلیون مترمربع کاشی و سرامیک از ایران وارد می‌کند.

عزیززاده در ادامه با اشاره به غیرقابل وصول بودن خسارات ناشی از قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان گفت: حذف معافیت مالیاتی ماشین آلات در سال جاری، نبود رایزن بازرگانی و نیز مشوق صادراتی از دیگر مشکلات این صنعت است که امیدواریم دولت در اسرع وقت نسبت به حل آن‌ها اقدام کند.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران در ادامه این نشست خبری از برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک -که از دهم تا سیزدهم مهر در محل شهر افتاب برگزار می‌شود- خبر داد و گفت: ۷ گروه کالایی شامل کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی، ماشین آلات، مواد اولیه و شیرآلات در این نمایشگاه عرضه می‌شود. همچنین از ۳۸ کشور دعوت کرده ایم در این نمایشگاه حضور داشته باشند. سه کشور چین، ترکیه و ایتالیا هم در این نمایشگاه غرفه دارند.

کد خبر: ۱۷۷٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha