۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
خواص و مضرات روغن دنبه چیست؟

خواص و مضرات روغن دنبه چیست؟

روغن دنبه یکی از انواع خوراکی هایی است که از گوسفند و دام زنده تهیه شده و از خواص و همینطور مضرات خاص خود برخوردار می باشد.

بازار؛ گروه صنعت: روغن دنبه یکی از انواع خوراکی هایی است که از گوسفند و دام زنده تهیه شده و از خواص و همینطور مضرات خاص خود برخوردار می باشد. قبل از تهیه روغن دنبه باید از سلامت گوسفند اطمینام پیدا کرده و باید محصول مورد نظر خود را از معتبرترین مراکز خرید و فروش دام زنده تهیه کنید.

در این گزارش کارشناسان ما در مرکز خرید و فروش دام زنده در تهران سعی کرده اند تا شما عزیزان را با خواص و مضرات روغن دنبه بیشتر آشنا کنند. با ما همراه باشید.

روغن دنبه چیست؟

روغن دنبه به یکی از روغن‌های طبیعی گفته می‌شود که از چربی گوسفند که در دم حیوان قرار دارد، ساخته می‌شود. روغن دنبه خواص و مضراتی دارد که در طب سنتی از آن بسیار یاد شده؛ استفاده از روغن دنبه با توجه به صحبت‌های ضدونقیضی که درباره آن وجود دارد، باید با احتیاط انجام شود.

خواص و مضرات روغن دنبه چیست؟

روغن دنبه، خواص و مضرات آن

مصرف کردن روغن دنبه برای افرادی که تحرک فیزیکی کمی دارند، توصیه نمی‌شود. همچنین، استفاده از این روغن برای بیماران قلبی و سالمندان و افراد مبتلا به دیابت و چربی خون نیز اکیداً ممنوع است.

البته روغن دنبه از روغن‌های حیوانی است که در طب سنتی، خواص بسیاری برای آن ذکر شده است. روغن دنبه از آنجا که دارای طبع گرم است، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است؛ چرا که به اعتقاد طب سنتی، خوراکی‌هایی که دارای طبع گرم هستند، برای سلامتی انسان مفیدترند.

خواص روغن دنبه

مصرف روغن دنبه و استفاده از آن در پخت‌وپز، باعث کاهش کلسترول بد خون و بالارفتن سطح کلسترول خوب می‌شود. با وجود این باید توجه داشت که روغن دنبه به علت دارابودن مقادیر زیادی از اسیدهای چرب اشباع‌شده، در صورتیکه در مصرف آن افراط شود ممکن است عوارضی برای بیماران قلبی و افراد مبتلا به کلسترول بالا ایجاد کند. جالب است که در طب سنتی از روغن دنبه به عنوان مکملی برای تناسب اندام استفاده می‌شود.

روغن دنبه دارای مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف است. همچنین، حاوی اسیدهای چرب گیاهی می‌باشد. استفاده از روغن دنبه به تقویت قوای جسمانی، بهبود تراکم استخوان و بالا رفتن استقامت بدن و مبارزه با بیماری‌ها کمک زیادی می‌کند.

مصرف روغن دنبه برای کسانی که دچار شکستی استخوان شده‌اند، نیز مفید است. در چنین مواردی، روغن دنبه به جوش خوردن سریع‌تر استخوان کمک می‌کند.

روغن دنبه با خاصیت سم‌زدایی که دارد، می‌تواند برای پاکسازی روده‌ها، تصفیه خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی استفاده شود. روغن دنبه با اسیدهای چربی که دارد، قادر است مستقیماً به واسطه کبد جذب شده و به عنوان یک منبع انرژی از آن استفاده شود.

همچنین، در طب سنتی از روغن دنبه برای درمان افسردگی نیز استفاده می‌شود. آغشته کردن پوست به روغن دنبه باعث شفاف شدن پوست و رفع تیرگی‌های صورت می‌شود.

روغن دنبه یک روغن ایده‌آل برای پخت‌وپز و به خصوص سرخ کردن می‌باشد. این روغن در مقایسه با بسیاری دیگر از روغن‌ها بسیار آسان‌تر هضم می‌شود. سرعت جذب بالای روغن دنبه در بدن باعث آزادشدن سریع انرژی در بدن می‌شود. استفاده از روغن دنبه به اندازه مناسب و صحیح باعث کنترل چربی خون در بدن می‌شود.

خواص و مضرات روغن دنبه چیست؟

تهیه روغن دنبه گوسفندی

مضرات استفاده از روغن دنبه

تفاله باقیمانده از روند تهیه روغن دنبه، در صورتی قابل خوردن است که سیاه و سوخته نباشد؛ اما استفاده از روغن دنبه‌ای که سوخته باشد، باعث ایجاد خلط بد در بدن می‌شود. استفاده از روغن دنبه به دفعات و حجم زیاد برای بیماران قلبی و عروقی به هیچ عنوان مناسب نیست. اگر مبتلا به این بیماری‌ها هستید و قصد خرید دام زنده دارید، گرفتن روغن دنبه را فراموش کنید!

این ماده خوراکی با داشتن اسیدهای چرب اشباع‌شده باعث سفت شدن دیواره رگ‌ها و بروز حملات قلبی می‌شود. همچنین، روغن دنبه برای افراد مبتلا به اضافه وزن، کلسترول بالا و افراد کم تحرک مناسب نیست؛ هرچند در کل، افراط در مصرف روغن دنبه باعث بروز آسیب‌های ناشی از بالا رفتن چربی در بدن می‌شود.

طرز تهیه روغن دنبه در طب سنتی

تهیه روغن دنبه در طب سنتی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در آئین‌ها و فرهنگ‌های سنتی مختلف، شیوه روغن‌گیری از چربی دنبه گوسفند، متناسب با آداب و رسوم همان منطقه است. اما به طور کلی، روند تهیه روغن دنبه در طب سنتی یک روال تقریباً مشخص دارد.

برای تهیه روغن دنبه در ابتدا لازم است مقداری از دنبه تازه گوسفند تهیه کنید. دنبه در واقع به چربی تجمع یافته در دم گوسفند گفته می‌شود. درست کردن روغن دنبه بدون بو مستلزم این است که دنبه تازه گوسفند را به قطعات و تکه‌های ریز خرد کرده و به مدت یک شبانه‌روز در آب نمک رقیق خوابانده شود.

در مرحله بعد لازم است که دنبه‌های درون آب نمک، آبکشی شوند. بعد از آبکشی کردن دنبه‌ها، آن‌ها را درون یک قابلمه ریخته و بسته به حجم آن، به میزان یک تا دو لیوان آب به آن اضافه کنید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده تا به طور آهسته و سوزنی داغ شود.

در طول روند تهیه روغن دنبه ممکن است متوجه بوی بد آن شوید. برای برطرف کردن بوی بد دنبه می‌توان از ادویه‌ها و گیاهان خوشبو مثل دارچین، هل، گلاب، پوست پرتقال و چیزهایی از این دست استفاده کرد. بعد از اضافه کردن خوشبو کننده به روغن دنبه، آن را از صافی رد می‌کنیم تا صاف و شفاف شود.

خواص و مضرات روغن دنبه چیست؟

طرز تهیه روغن دنبه

خرید دام زنده با قیمت مناسب

در این گزارش با روغن دنبه و خواص و مضرات آن آشنا شدید و همینطور طرز تهیه آن نیز در این گزارش در اختیار شما عزیزان قرار گرفت. اگر به دنبال خرید بهترین دام زنده با کیفیت و قیمت مناسب هستید، ما به شما مرکز خرید و فروش دام زنده تهران (www.alivesheep.com) را معرفی میکنیم.

مرکز پخش، خرید و فروش نمونه به عنوان یکی از مجموعه های سابقه دار با مجوز رسمی از سازمان دامپزشکی می باشد که در خرید و فروش گوسفند زنده و دام زنده فعالیت می کند.

در این مجموعه قیمت بره زنده امروز در تهران از کیلویی 680000 تا 740000 ریال می باشد- ما بهترین دام زنده را با پایین ترین قیمت روز به همراه قصاب، رایگان به محل شما می فرستیم.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قیمت گوسفند زنده امروز تهران تا چند میلیون تومان هم می تواند گرانتر شده و از طرفی خریدار هم متوجه این قضیه نشود. زیرا در بازاری که تعرفه و نظارت درستی بر روی آن نباشد چنین موضوعی طبیعی است.

با این حال مرکز پخش نمونه، همواره آماده ارائه اطلاعات به روز و خدمات به شهروندان می باشد. می توانید با تماس و همچنین در جدول زیر به مشاهده قیمت دام و گوسفند در تهران و دیگر شهرستان ها بپردازید.

کد خبر: ۱۷۷٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • باران مشرقی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      39 13
      سلام عالی بود مطلب
    • مهربان IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      19 8
      عاالی و مفید
    • جاسم IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
      4 1
      سلام کاملا خطرناک است و کسی که ورزش نمیکند اثلا نباید استفاده کند چون ان را نمیسوزاند و بیشتر ان جذب و ذخیره میشود .اول قند برای انرژی استفاده میشود بعد چربی .بدون ورزش دچار سردرد و عوارض خواهید شد .مطالب قدیمی را کنار بگذاریم.با توجه به کالری روزانه از غذا استفاده کنیم .