۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
سبد رنگین محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی؛ نسخه‌ای کارآمد برای اقتصاد غیر وابسته
بازار گزارش می‌دهد؛

سبد رنگین محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی؛ نسخه‌ای کارآمد برای اقتصاد غیر وابسته

ارومیه - خاک آذربایجان غربی را می‌توان مستعد پرورش گونه‌های گیاهی و محصولات کشاورزی فراوانی دانست که در میان صدها محصول، برخی از آنان توانسته‌اند جایگاه خود را در سبد صادراتی آذربایجان غربی یافته و برای اقتصاد استان نقش آفرین باشند.

فائزه زنجانی؛ خبرگزاری بازار- با نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید»، برنامه ریزی تمامی مردم و مسئولان به این سمت و سو، سوق خواهد یافت و در میان بخش های مختلف، حوزه کشاورزی را می توان مستعدترین بخش در تحقق این هدف دانست.

خاک آذربایجان غربی مستعد پرورش گونه‌های گیاهی و محصولات کشاورزی فراوانی است که موجب رونق بخشی به حوزه کشاورزی و اقتصاد حاصل از آن برای استان شده به گونه ای که محصولات کشاورزی بسیاری در سبد صادراتی آذربایجان غربی قرار گرفته و موجب رونق بخشی به اقتصاد استان شده است.

سیب محصولی ویژه در سبد صادراتی آذربایجان غربی

در میان محصولات کشاورزی، محصول سیب جایگاه ویژه ای در این استان دارد و آذربایجان غربی را می توان قطب تولید سیب در کشور دانست. البته این محصول توانسته علاوه بر تامین نیازهای کشور، جایگاه خوبی در سبد صادراتی استان نیز پیدا کند که طبق گفته رییس سازمان صنعت و معدن استان در ۱۱ ماه نخست سال ۹۸، ۱۳۵ میلیون دلار سیب تازه از استان به دیگر کشورها صادر شده است.

صادرات سیب از استان را تنها نمی توان مربوط به سیب تازه دانست، بلکه انواع فرآورده های آن نظیر آب سیب تازه نیز راه خود را برای صادرات به کشورهای مختلف جهان پیدا کرده است.

افزایش ۳۰ درصدی تولید سیب

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در گفتگو با بازار، این استان را قطب اصلی تولید سیب در کشور عنوان کرده و می گوید: با وجود تحریم‌های ظالمانه، بخش کشاورزی با حداکثر توان در حال تولید و تلاش است و نه تنها محصولات کشاورزی کاهش نیافته بلکه تولیدات این بخش در سال جاری در آذربایجان‌غربی، ۴۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته است.

رسول جلیلی ادامه می دهد: در سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار تن محصول سیب درختی در سرخانه‌های استان ذخیره ‌سازی شده بود که پس از مصرف داخلی بیش از ۵۳۵ هزار تن از این میزان به کشورهای خارجی صادر شده که این میزان تا کنون بی سابقه بوده است.

وی از تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب در استان خبر داده و می افزاید: سال گذشته شاهد افزایش ۳۰ درصدی تولید محصول سیب نسبت به سال ۹۷ در سطح آذربایجان‌غربی بودیم.

راهکارهایی برای افزایش میزان صادرات سیب

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر راهکارهای در نظر گرفته شده برای افزایش صادرات این محصول می گوید: توجه ویژه به زیرساخت‌ها از جمله سورت و بسته‌بندی، به ‌روزرسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای سردخانه‌ ای در جهت کمک به افزایش صادرات این محصول ضروری است.

جلیلی بسیاری از کشورهای همسایه و آسیای میانه را مشتری ثابت سیب استان دانسته و می گوید: این محصول در طول سال از طریق مرزهای مختلف به کشورهای همسایه از قبیل عراق، ترکمنستان، پاکستان، روسیه و آسیای میانه صادر می شود.

وی تمامی شهرهای استان را محل کاشت و تولید این محصول دانسته و می گوید: بیشترین سطح تولید سیب به ترتیب در شهرستان‌های ارومیه و اشنویه، میاندوآب، سلماس و مهاباد است.

چغندرقند؛ محصول استراتژیک تولیدی آذربایجان غربی

چغندرقند را می‌توان یکی از محصولات استراتژیک تولیدی استان دانست به طوری که درصد بالایی از تولیدات چغندر قند کشور مربوط به این استان می شود و چغندرکاران این استان در حال حاضر نیاز دیگر استان ها را نیز تامین می کنند.

استان آذربایجان غربی را می‌توان قطب تولید چغندرقند در کشور دانست که طبق گفته مسئولان نزدیک به ۴۰ درصد مجموع تولید کشوری چغندرقند مربوط به استان بوده و توسعه کشت این محصول در بسیاری از باغات و مناطق استان نیز در دستور کار قرار دارد.

برخورداری استان از آب و خاک مناسب و استفاده از بذرهای تک جوانه و پرمحصول و از سویی فعالیت پنج کارخانه قند ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده بر ظرفیت استان در تولید این محصول کشاورزی افزوده است.

کشت چغندرقند در ۳۲ هزار هکتار از اراضی استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب‌های مهم تولید چغندر قند در کشور است، می گوید: امسال بر اساس قرارداد های منعقد شده با چغندرکاران، ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند می رود.

جلیلی با اشاره به آب‌ بر بودن چغندرقند می گوید: با توجه به اینکه چغندرقند آب بر است، کشت این محصول را از حوضه آبریز دریاچه ارومیه به شمال استان انتقال داده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می افزاید: تاکنون چغندرکاران برای کشت چغندرقند در سطح ۲۷هزار و ۵۰۰ هکتار با کارخانجات استان قرارداد بسته اند که از این مقدار پنج هزار و ۱۰۰هکتار کشت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سه برابر بیشتر است.

وجود ۵ کارخانه تولید قند در آذربایجان غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی نیز در گفتگو با بازار، این استان را از قطب‌های تولید چغندرقند کشور دانسته و می گوید: آذربایجان غربی با وجود پنج کارخانه تولید قند و زمین زیر کشت چغندر قند یکی از قطب های تولید این محصول در کشور است.

غلامرضا بابایی ادامه می دهد: طی سال گذشته در استان بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن چغندر قند در مزارع استان توسط کشاورزان تولید و تحویل کارخانجات قند استان شده است.

وی با اشاره به میزان شکر تولید شده در آذربایجان غربی می‌گوید: با توجه به تولید چغندر قند در استان بیش از ۳۶ میلیون و ۶۶۵ هزار تن شکر در پنج کارخانه قند تولید و جهت مصرف به بازار عرضه شده است.

آذربایجان‌غربی از مراکز مستعد تولید کلزا 

آذربایجان غربی را می توان از مراکز مستعد تولید کلزا در کشور دانست که رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این راستا با بیان اینکه کشت کلزا در حال حاضر در سطح استان از شرایط مطلوب و بسیار خوبی برخودار است، می گوید: هم ‌اکنون سه هزار و ۶۸۶ هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته است که وضعیت خوب این مزارع باعث خواهد شد که کشاورزان در سال‌های آتی نیز به کشت بیشتر این محصول روی آورند.

جلیلی با اشاره به اینکه دانه روغنی کلزا می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولات با مصرف آب بالا باشد، می گوید: آذربایجان‌غربی از مراکز بسیار مستعد تولید کلزا در سطح کشور به شمار می‌رود و برای توسعه سطح کشت این محصول با ارزش برنامه‌های وسیعی تدارک دیده شده است.

وی ادامه می دهد: بر اساس برآوردهای انجام شده امسال حدود هشت هزار تن از دانه روغنی کلزای تولیدی این استان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی می افزاید: کلزا یک محصول کم‌آب بر بوده و در شرایط موجود دریاچه ارومیه می‌تواند جایگزین محصولات پر آب بر حوضه دریاچه ارومیه باشد، توسعه کشت دانه‌های روغنی کلزا و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه جزو برنامه‌های سازمان برای تحقق و اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است. 

آذربایجان غربی از مهم ترین قطب های کشت و تولید گیاهان دارویی

هر شهرستان در منطقه آذربایجان غربی را می توان محل رویش گیاهانی از نوع خاص همچون بادرشبو، نعناع فلفلی و معمولی، بیدمشک، پونه و صدها نوع گیاه دیگری دانست که مشابه آن در نقاط بسیار کمی از کشور دیده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با بازار با اشاره به پتانسیل ویژه این استان در تولید گسترده گیاهان دارویی می گوید: این استان به دلیل تنوع اقلیمی می تواند به  قطب‌ تولید گیاهان دارویی در کشور تبدیل شود.

اکبر کرامتی می گوید: بخشی از گیاهان دارویی کشور از جمله بیدمشک، بادرشبو، نعناع فلفلی، گل محمدی، سماق، سنجد، بیدمشک، شاه اسپرم و پونه در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.

وی ادامه می دهد: برای کشت گونه هایی از قبیل گل محمدی، سماق، اسطو خودوس، بابونه، بادرنجبویه، کنجد، گاوزبان، آویشن باغی، خطمی، شوید، رزماری، سنبل الطیب، مرزنجوش، بومادران ، زیره سبز، بارهنگ کاسنی، تخم گشنیز و سرخارگل نیز در استان پتانسیل وجود دارد که در صورت درخواست مشتری و وجود بازار به صورت قراردادی توسط اشخاص کشت شود.

فعالیت ۲۳ واحد فرآوری عرقیات و بسته بندی

اما کارشناسان حوزه گیاهان دارویی همواره از نبود بسته بندی مناسب و واحدهای فرآوری این نوع گیاهان انتقاد کرده و ضعف در این بخش را از دلایل عدم پیشرفت این صنعت در کشور می دانند. کرامتی در این زمینه، استان را دارای ۲۳ واحد فرآوری عرقیات و بسته ‌بندی گیاهان دارویی با ظرفیت اسمی ۲۴ هزارتن می داند.

معاون جهاد کشاورزی استان ادامه می دهد: سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام مراحل اولیه برای تشکیل زنجیره ارزش گیاهان دارویی و کشت قراردادی است.

وی از برداشت دو هزار و ۸۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در استان طی سال گذشته و صادر کردن آن به دیگر استان های کشور خبر می دهد.

بخش کشاورزی را می توان مهم ترین بخش برای عملیاتی کردن شعار سال دانست که در این راستا، استان آذربایجان غربی نیز با خاک حاصل‌خیز و شرایط آب و هوایی، موقعیت بسیار خوبی برای توسعه این بخش دارد. صنعتی که اگر بتواند توجه مسئولان را به سمت خود بکشاند، می تواند برای اقتصاد استان و کشور تعیین کننده بوده و در سبد صادراتی، جای ویژه ای برای خود باز کند.

کد خبر: ۱۷٬۷۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha