۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
برنامه سازمان ملل برای ایجاد ۴۰۰ میلیون شغل در جهان با اتکا به اقتصاد دیجیتال
بازار گزارش می دهد؛

برنامه سازمان ملل برای ایجاد ۴۰۰ میلیون شغل در جهان با اتکا به اقتصاد دیجیتال

دبیرکل سازمان ملل از برنامه این سازمان برای ایجاد ۴۰۰ میلیون شغل در جهان از طریق سرمایه گذاری در زمینه اقتصاد دیجیتال و انرژی های سبز خبر داد.

وحید پورتجریشی؛ بازار: هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال با عبور از دوران همه گیری کرونا و در شرایطی متفاوت برگزار شد.

شکل گیری همه گیری کرونا، بیش از پیش رهبران جهان را با مفاهیم و زیرساخت های اقتصاد دیجیتال از یک سو و امکان کسب درآمد و اشتغال زایی از طریق مواردی همچون انرژی سبز، فناوری های هوشمند و همچنین توسعه زمینه های کسب و کار برای زنان آشنا نمود.

در همین راستا، سازمان ملل متحد از برنامه جدید خود برای توسعه کسب و کار و ایجاد امکنیت شغلی برای نیروی انسانی در سراسر جهان رونمایی کرد که معرفی این برنامه از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان اعلام شده و سازمان ILO (سازمان بین المللی کارگر) نیز به عنوان مجری این طرح معرفی شد.

برنامه سازمان ملل برای توسعه کسب و کار در مقیاس جهانی

گوترش با معرفی برنامه توسعه کسب و کار جهانی که قرار است در قالب پروژه ای به نام «شتاب دهنده جهانی مشاغل و حمایت اجتماعی برای گذارهای عادلانه» اجرایی شود، اعلام کرد که این برنامه در نظر دارد بی عدالتی در توزیع منابع کسب و کار و همچنین آموزش نیروی کار را تغییر داده و حمایت های شغلی از کارگران در کانون این برنامه قرار دارد.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اهمیت اجرایی سازی این برنامه، آن را ابزاری مناسب و ضروری برای جلوگیری از نابودی اقتصادها از طریق افزایش نابرابری و بی عدالتی های شغلی و نا آرامی های اجتماعی دانسته و هشدار داد که وضعیت امروز اقتصاد کشورها منجر به قرار گرفتن میلیاردها نفر نیروی کار در معرض فقر و نا امنی شغلی شده است.

برنامه سازمان ملل برای ایجاد ۴۰۰ میلیون شغل در جهان با اتکا به اقتصاد دیجیتال

وی در ادامه سخنان خود، از تلاش کشورهایی همچون «توگو» برای به کارگیری راه حل ها و ابتکارات خوب در اقتصاد دیجیتال و حمایت اجتماعی از نیروی کار خود از همین طریق تشکر کرده و تاکید کرد که راه حل های مبتنی بر توسعه اقتصاد دیجیتال و سرمایه گذاری در آموزش نیروی کار فعال در زمینه توسعه انرژی های سبز، می تواند علاوه بر ایجاد بازار کار چشمگیر در کشورها، به بهبود وضعیت آب و هوایی جهان نیز کمکی سازنده نماید.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه وضعیت اقتصادی فعلی جهان ناعادلانه بوده و در صورت ادامه این روند، چیزی جز افزایش نابرابری های اجتماعی و فقر در انتظار جهان نخواهد بود، بر لزوم ایجاد تغییرات ززیرساختی در سیستم اقتصادی کشورها تاکید کرده و با اینحال خاطر نشان کرد که برنامه شتاب دهنده جهانی مشاغل و حمایت اجتماعی برای گذارهای عادلانه به دنبال برطرف کردن این بی عدالتی ها است.

ایجاد ۴۰۰ میلیون شغل جدید در زمینه اقتصاد دیجیتال و انرژی های سبز

برنامه مذکور سازمان ملل در نظر دارد به صورت تدریجی و با بهره گیری از زیرساخت های اقتصاد دیجیتال و توسعه صنایع زیرساختی انرژی های سبز همچون انرژی خورشیدی و بادی، بیش از ۴۰۰ میلیون شغل در جهان ایجاد نماید. گوترش معتقد است اجرایی شدن این برنامه همچنین می تواند بیش از ۲ میلیارد نفر در جهان را که در حال حاضر از هیچ گونه ساز و کار تامین اجتماعی بهره نبرده و زندگی آنها در معرض خطر قرار گرفته را نجات داده و برای آنها نیز شغل ایجاد کند.

جوانان در مرکز برنامه توسعه اقتصادی سازمان ملل

به گفته «جایاتما ویکرا مانایاک» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور جوانان، تعداد نیروی کار جوان بیکار در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۳ میلیون نفر در سراسر جهان خواهد بود که ۶ میلیون نفر از این تعداد، از دوران همه گیری کرونا به این سو درگیر معضل بیکاری بوده و در این میان، زنان وضعیت بدتری را تجربه می کنند.

برنامه سازمان ملل برای ایجاد ۴۰۰ میلیون شغل در جهان با اتکا به اقتصاد دیجیتال

در همین حال، «گای رایدر» رئیس سازمان بین المللی کارگران نیز طی سخنانی هشدار داد که اقتصاد جهان در وضعیت هشدار و قرمز قرار گرفته است. علیرغم افزایش هزینه های زندگی در سراسر جهان، وضعیت بازار کار همچنان رو به تضعیف بیشتر است که می تواند منجر به افزایش تنش ها و درگیری های اجتماعی در کشورهای مختلف شود.

وی در عین حال، موانع پیش روی اجرایی سازی برنامه مذکور سازمان ملل برای توسعه بازار کار در سطح جهان را در دو عامل اصلی دانسته و گفت: دسته اول مربوط به محدودیت ها در سرمایه گذاری های مقیاس پذیر و پایدار توسط دولت ها بوده و دسته دوم نیز به چالش های غیر رسمی و اجتماعی مانند زیرساخت های فرهنگی و ظرفیت های سازمانی در بسیاری از کشورها باز می گردد.

وی همچنین با ارائه آماری مجزا از وضعیت نیروی کار در جهان گفت: حدود ۴ میلیارد زن، مرد و کودک در جهان، هیچگونه منبع حمایت اجتماعی نداشته و حدود دو میلیارد کارگر نیز در فضای اقتصادهای غیر رسمی مشغول به کار هستند. میلیون ها نفر در سراسر جهان نیز در معرض از دست دادن شغل و درآمد خود بوده و مواردی همچون کمبود منابع غذایی، سوخت و سرمایه گذاری های لازم، منجر به سخت تر شدن وضعیت معیشت آنها شده است.

اهمیت اقتصاد دیجیتال و انرژی سبز در ایجاد اشتغال عادلانه

با توجه به سخنان مقامات ارشد سازمان ملل و برآورد صحیح آنها از وضعیت اقتصاد جهان، به نظر می رسد دولت ها باید به فکر ایجاد زمینه های شغلی جدید برای شهروندان جوان خود از رهگذر دو مولفه مهم یعنی اقتصاد دیجیتال و انرژی های سبز باشند.

توجه داشته باشیم که هر دو زمینه مذکور، علاوه بر پتانسیل فراوان برای اشتغال زایی به سبب نو بودن آن، از زیرشاخه های متعدد نیز برخوردار بوده که می توانند زمینه های گسترده ای برای اشتغال زایی جوانان متخصص را فراهم آورند.

از حیث عدالت اقتصادی، باید توجه داشت که هر دو زمینه یاد شده به موجب تخصصی بودن مشاغل درگیر با آنها، فرصت های شغلی مساعدی را فراهم می کنند که نمی توان نیروهای متخصص در این زمینه ها را با رانت و موارد مشابه جذب بازار کار نمود.

همچنین به دلیل مشارکت گسترده بخش خصوصی به عنوان موتور فعال و قلب تپنده اقتصاد دیجیتتال و انرژی های سبز و راندمان محور بودن بخش خصوصی در قیاس با بخش های دولتی، فرصت های شغلی به درستی و بر اساس مدل های توزیع عادلانه در اختیار جوانان متخصص قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۷۶٬۹۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha