۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
 نیمی از مس تولید ایران صادر می شود| هدف گذاری برای تولید یک میلیون مس در سال
رئیس انجمن مس ایران در گفتگو با بازار مطرح کرد

 نیمی از مس تولید ایران صادر می شود| هدف گذاری برای تولید یک میلیون مس در سال

شکوری رئیس انجمن مس ایران با اشاره به کاهش قیمت جهانی مس، گفت: این افت قیمت موقتی است و به زودی به وضعیت قبل بر می گردد و سهم ارزآوری ایران از صادرات مس افزایش می یابد.

بازار؛ گروه صنعت: تنها ۷ درصد از ۱۷ میلیارد تن ماده معدنی کشف شده در ایران متعلق به اکتشافات کانی مس است. از این رو به نظر می رسد بخش عظیمی از ظرفیت مس هنوز کشف نشده باشد و این مساله منجر شده کشوری همچون ایران که در رتبه پنجم ذخایر معدنی دنیا قرار دارد تنها ۵ درصد از ذخایر مس را به خود اختصاص دهد. البته با همین میزان کم تولید ایران توانسته در بخش مس تصفیه شده در مرتبه ۱۹ جهانی بشیند.

با این حال هنوز جایگاه صادراتی فلزات در ایران متناسب با ظرفیت های آن نیست و طی سال های اخیر نیز در حفظ برخی از هدف های صادراتی خود چندان موفق عمل نکرده است؛ به طوری که ایران فقط در فلز مس به رغم اینکه بخش مهمی از بازار مس دوبی را در اختیار داشته اما اکنون این بازار در اختیار رقبای آن یعنی هند، ‌چین و غیره قرار گرفته و دیگر هیچ سهمی از آن ندارد. در این رابطه بهرام شکوری، عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران و رییس انجمن مس کشور در خصوص ظرفیت های مغفول صنعت مس ایران، به خصوص در بحران های اروپا در روزهای سردی که در پیش دارد در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

* وضعیت صنعت مس در کشور با توجه به کاهش قیمت جهانی این فلز چگونه است؟

قیمت مس نسبت به چند ماه گذشته کاهش پیدا کرده است و هرچند برای مدتی تا ۱۱ هزار دلار بالا رفته بود اما این قیمت به واسطه بازار چین کاهش پیدا کرده است. البته انتظار می رود که در آینده با توجه به اینکه چشم انداز مس بسیار روشن است، دوباره قیمت ها افزایش پیدا کند.

در حال حاضر قیمت مس زیر ۸ هزار دلار است و در انتظار هستیم که قیمت ها تغییر کند

در حال حاضر قیمت مس زیر ۸ هزار دلار است و نهایتا در انتظار هستیم که قیمت ها تغییر کند. ولی با تمام این شرایط همچنان کاتد مس که در کشور تولید می شود بخش عمده آن صادر می شود.

* چه حجمی از تولید مس کشور صادر می شود؟

بیش از ۵۰ درصد از کاتد تولیدی در کشور صادر می شود و الباقی در صنایع پایین دستی استفاده می شود. البته خواهان این هستیم که صنایع پایین دستی توسعه یابد تا بخش عمده ای از محصول کاتد در کشور مصرف شود.

* با توجه به اینکه اروپا در آستانه ورود به زمستان و بحران انرژی است بفرمایید این اتفاق چیه تاثیری در صادرات ایران دارد؟

به هر حال بخش عمده صادرات به سمت بازار چین است و بازار اروپا هم به نوعی به عنوان بازار هدف ایران شناخته می شود اما تمام این موقتی است و خیلی ادامه پیدا نمی کند که بخواهد تاثیر به خصوصی بر روی صنعت ایران داشته باشد.

* امسال برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید مس در کشور وجود دارد؟

بله، هدف گذاری ای که مجموعه ملی مس شده رساندن کشور در تولید کاتد به یک میلیون تن در سال است. الان این رقم در حدود ۲۸۰ هزار تن بیشتر نیست. اما به طور طبیعی در آینده به این سمت حرکت می کنیم که کارخانه کنسانتره توسعه یابند و ذخایر جدیدی به ذخایر قبلی اضافه شود.

هدف گذاری ای که مجموعه ملی مس شده رساندن کشور در تولید کاتد به یک میلیون تن در سال است. الان این رقم در حدود ۲۸۰ هزار تن بیشتر نیست

انتظار داریم در آینده شرایط تولید مس سیر صعودی داشته باشد و بتوانیم به هدف گذاری یک میلیون تن برسیم. البته کار سختی است اما نشدنی نیست. بنابراین می توانیم به این هدف دست یابیم اما نیاز است که شرکت ملی مس در این حوزه سرمایه کند و بخش خصوصی هم همت کند تا بتوانیم به یک میلیون تن برسیم.

بر این اساس ۱۴۰ هزار تن از کاتد مس تولیدی که روانه بازارهای خارجی می شود برای کشور دستاورد ارزی دارد افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

* الان چند درصد از صنعت مس دولتی و چقدر از آن خصوصی است؟

بخشی از شرکت ملی مس متعلق به دولت است و بخشی از آن متعلق به شرکت های خصولتی و مابقی در اختیار بخش خصوصی و مردم است. البته دولت همچنان در این صنعت تاثیر گذار است؛ چنانچه مدیرعامل این شرکت را وزیر صنعت تعیین می کند؛ در نتیجه دولتی محسوب می شود. همچنین سهم تولید مس توسط شرکت ملی مس خیلی عمده و زیاد است.

بنابراین سهم بخش خصوصی در تولید کاتد مس بسیار پایین است اما به هر حال زمانی بود که تولید کاتد مس در انحصار شرکت ملی مس بود اما مدتی است که بخش خصوصی هم توانسته به این حوزه ورود کند و سهمی از بازار آن به دست آورده که هر روز بر سهم بخش خصوصی هم افزوده می شود.

* صنایع پایین دستی همیشه این گلایه را دارند که ارتباط شان با صنایع بالا دستی همچون فولاد و مس خیلی کم است و مواد اولیه خود را به سختی تامین می کنند. نظرتان در این باره چیست؟

خوشبختانه اینجا کمی از زنجیره فولاد متفاوت تر است؛ به هر حال در زنجیره فولاد شمار انجمن ها و تشکل های صنفی بیشتر است و همگی همچون انجمن سنگ آهن، ‌انجمن فولاد و غیره متعلق به صنایع بالا دستی هستند. اما خوشبختانه کاتد مس و صنایع پایین دستی، لوله مسی و غیره همگی در انجمن مس حضور دارند و این موضوع در ترکیب اعضای هیئت مدیره هم لحاظ شده است.

مشکلات صنایع پایین دستی به واسطه اینکه تمام اعضا از صنایع بالا دستی و پایین دستی در انجمن مس حضور دارند در مقایسه با صنایع فولادی کمتر است

اینجا مشکل کمتر است اما به هر حال در مقاطعی مثل الان مشکلاتی پیش می آید که عرضه ها در مقایسه با تقاضایی که در صنایع پایین دستی است همخوانی ندارد. از این رو از مجموعه ملی مس که بیشترین عرضه را در حوزه مس دارد خواهش کردیم عرضه ها را تنظیم کنند تا صنایع پایین دستی دچار مشکل نشوند اما عموما مشکلی در زنجیره مس وجود نداشته است.

* به عنوان سوال آخر از دولت چه تقاضایی برای رشد و توسعه صنعت مس در کشور دارید؟

کاری به کار صنعت مس نداشته باشند فعالان صنعت می توانند به وظیفه خود به درستی عمل کنند.

کد خبر: ۱۷۶٬۷۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha