۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۳
ادامه روند کاهش نرخ بهره در ترکیه

ادامه روند کاهش نرخ بهره در ترکیه

بانک مرکزی ترکیه پنجشنبه ۳۱ شهریور با کاهش نرخ بهره سیاستی معیار خود، بازارها را شوکه کرد، این در حالی است که تورم در این کشور نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

به گزارش بازار، بانک مرکزی ترکیه پنجشنبه (۳۱ شهریور) با کاهش نرخ بهره سیاستی معیار خود، بازارها را شوکه کرد، این در حالی است که تورم در این کشور نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

بنا به تصمیم کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره این کشور را از ۱۳ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافت.

بانک مرکزی ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شکاف حاصل از نرخ بهره که اخیرآ در پی تدابیر احتیاطی کلان ایجاد شده را با دقت رصد می‌کنیم.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است:از ماه ژوئن شاهد کاهش در شاخص‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته و هم چنین کاهش تقاضای خارجی هسیتم، به همین دلیل بانک مرکزی به تقویت ابزارهای حمایتی از کارآیی سازوکار انتقال پولی ادامه خواهد داد.

تحلیلگران انتظار ثابت بودن نرخ بهره را داشتند، بنابراین کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه بازارها را شگفت زده کرده است.

نگرانی‌هایی در این خصوص که این کاهش نرخ بهره باعث افزایش نرخ تورم می‌شود، منجر به کاهش حدود ۰.۲۲ درصدی ارزش لیر در روز پنجشنبه و رسیدن برابری آن به ۱۸.۳۷ در برابر دلار شد؛ این رکورد کمی پائینتر از رکورد ۱۸.۴۰ به ازای هر دلار بود که لیر در دسامبر در جریان آخرین سقوط بزرگ به آن رسیده بود.

کد خبر: ۱۷۶٬۷۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha