۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مسیرهای منتهی به مشهد با ازدحام زائران روبرو است | قبل از سفر به مشهد برنامه‌ریزی کنید
بازار گزارش می‌دهد؛

مسیرهای منتهی به مشهد با ازدحام زائران روبرو است | قبل از سفر به مشهد برنامه‌ریزی کنید

مشهد- آخرین روزهای تعطیلات تابستانی و شوق زیارت و حضور در آئین شهادت امام هشتم شیعیان موجب شده تا ازدحام قبال توجهی پایتخت معنوی جهان اسلام را در شهر مشهد فرار بگیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: ازدحام خودروها به‌ویژه در پیرامون حرم مطهر رضوی؛ تکمیل شدن ظرفیت هتل‌ها و هم‌چنین افزایش مسافران برای تهیه بلیت در پایانه مسافربری و افزایش تقاضا در زائرسراهای مشهد روزهای شلوغی را برای این شهر رقم‌زده است.

مشهد مقدس که به دلیل کرونا بیش از دو سال محروم از خیل زائران بود و به دلیلی اعمال محدودیت بسیاری از این زائران را در حسرت زیارت گذاشته بود حالا با برداشته شدن محدودیت‌ها باسیل تقاضا برای سفر در این ایام روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ درحالی‌که هم زمان با آخرین روزهای پایانی تعطیلات تابستانی به موج سفرها به این شهر دامن می زند حالا باید شوق سفر برای حضور در مراسم دهه پایانی ماه صفر را به این بهانه افزود علاوه بر این تعداد بسیاری از زائران و جاماندگان اربعین که توفیق زیارت امام سوم شیعیان را پیدا نکردند حالا به این جمعیت عظیم افزوده‌شده است.

قبل از سفر برنامه‌ریزی کنید

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما سفر بین شش تا هشت میلیون زائر به مشهد در دهه پایانی صفر است در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: به دلیل شوق حضور در مشهد مقدس لذا ضروری است تا زائران برای بهره‌برداری حداکثری از این سفر و هم‌چنین تأمین رفاه خود و خانواده از قبل نسبت به برنامه‌ریزی پیرامون اسکان و به‌ویژه بلیت رفت‌وبرگشت اقدام کنند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد اذعان کرد: هر زائر از هرجایی که قصد سفر به مشهد دارد، پیش از حرکت به مشهد نسبت به تعیین محل اقامتش تعیین تکلیف کند.

مسیرهای منتهی به مشهد با ازدحام زائران روبرو است | قبل از سفر به مشهد برنامه‌ریزی کنید

وی گفت: درحالی‌که هزینه‌های سفر افزایش پیداکرده، مشهد نسبت به سایر مقاصد درمجموع ارزان‌تر و سفر به آن آسان‌تر است؛ به‌خصوص در دهه آخر صفر که زائران به‌صورت گروهی به مشهد سفر می‌کنند، امکان سفر برای آن‌ها آسان‌تر خواهد بود. همچنین زائران اتباع که به دلیل محدودیت‌ها از زیارت اربعین جامانده‌اند به خیل عظیم زائران در دهه پایانی صفر اضافه خواهند شد.

وی در این رابطه تأکید کرد: زائر اگر وارد مشهد شود و بخواهد به دنبال محل اقامت باشد ممکن است با مشکل مواجه شود.

وی از زائران خواست تا در زمان تهیه بلیت رفت به مشهد، بلیت برگشت خود را نیز تهیه کنند زیرا اگر زائران وارد مشهد شده و بخواهند به دنبال بلیت برگشت خود باشند ممکن است با مشکل مواجه شوند.

گنابادی نژاد بیان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما بازگشت زائران است لذا شایسته است هر زائر با هر اتوبوسی که از هر استانی وارد مشهد می‌شود از همان شرکت بلیت برگشت خود را تهیه کند.

وی با اشاره به این موضوع که مقررشده تا یک هزار دستگاه اتوبوس از شهرداری مشهد و شهرداری تهران به ناوگان حمل‌ونقل درون استانی خراسانت رضوی افزوده شود ادامه داد: در حوزه ریلی نیز بنا بر هماهنگی‌های صورت گرفته چندین رام قطار نیز به ظرفیت ریلی مشهد برای بازگشت زائران اضافه‌شده است.

بسیج امکانات

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به بسیج امکانات دولتی و مردمی برای پذیرایی و میزبانی از زائران اظهار کرد: هیچ‌گاه سابقه نداشته که برای اقامت زائران ادارات و سازمان‌های دولتی پای‌کار بیایند. در حال حاضر تمام ادارات موظف شده‌اند تا ساختمان‌های خود را در اختیار اسکان زائران قرار دهند.

وی یادآور شد: در دهه صفر سال ۹۸ بیش از ۵ میلیون زائر با بیش از ۱۰۰ هزار ظرفیت اقامتی داشتیم. حتی در نوروز سال ۱۴۰۱ تمام ظرفیت اقامتی که شهرداری مشهد در اختیار زائران قرارداد حدود ۲۰ هزار و آموزش‌وپرورش حدود ۳۶ هزار نفر بود، اما در حال حاضر شهرداری مشهد بیش از ۷۰ هزار و آموزش‌وپرورش بیش از ۱۵۰ هزار ظرفیت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام ادارات موظف شده‌اند تا ساختمان‌های خود را در اختیار اسکان زائران قرار دهند افزود: تمام دستگاه‌های اجرایی در آماده‌باش کامل هستند. هرروز جریان خدمت به زائران رصد و پیگیری می‌شود. هر جا مشکلی رخ دهد دستگاه‌ها سریع‌ترین واکنش لازم را خواهند داشت.

مسیرهای منتهی به مشهد با ازدحام زائران روبرو است | قبل از سفر به مشهد برنامه‌ریزی کنید

وی هم‌چنین شماره ۳۷۰۴۵ را برای پاسخگویی به نیاز زائران در خصوص اقامت و یا گزارش هر نوع کمبود و اشکال اعلام کرد و افزود: زائران در صورت وجود مشکل و شکایت نیز می‌توانند از طریق این شماره گزارش شکایت خود را مطرح کنند.

بلیت‌ تمام پروازها به مشهد فروش رفت

در همین حال مدیر روابط عمومی فرودگاه مشهد اعلام کرد: در حال حاضر تمام پروازهای ورودی به مشهد تا انتهای دهه پایانی صفر تکمیل‌شده و در هیچ سایتی بلیت پرواز به مشهد فروخته نمی‌شود.

حسن جعفری افزود: هنوز برنامه‌ای برای پروازهای فوق‌العاده به فرودگاه مشهد اعلام‌نشده است. البته فرودگاه مشهد به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌ که آمادگی برقراری پروازهای فوق‌العاده به مشهد را دارد.

مدیر روابط عمومی‌ فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد تصریح کرد: اگر شرکت‌ها درخواست پرواز فوق‌العاده بدهند، با آن‌ها همکاری خواهد شد. مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی است تا پروازهای فوق‌العاده به این فرودگاه برقرار شود.

زائران پیاده در سامانه زائر ثبت‌نام کنند

همه‌ساله در دهه پایانی ماه صفر جمعیت زیادی از زائران نیز پای پیاده به سمت حرم مطهر رضوی در شهر مشهد روانه می‌شوند که امسال برای ارائه خدمات بهتر به این زائران از آن‌ها خواسته‌شده است تا در سامانه زائر ثبت‌نام کنند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) در همین رابطه اعلام کرد: زائران پیاده‌ای که به‌صورت انفرادی قصد تشرف به مشهدالرضا را دارند می‌توانند در سامانه «زائرین هشت» مسیر پیاده‌روی خود را ثبت کنند.

مسیرهای منتهی به مشهد با ازدحام زائران روبرو است | قبل از سفر به مشهد برنامه‌ریزی کنید

حسین رضایی بابیان اینکه سه مسیر برای زائران پیاده انفرادی مشخص‌شده است افزود: تعدادی از زائران با راه‌آهن از مسیر فریمان و بقیه زائرین پیاده از جاده ملک‌آباد و جاده نیشابور وارد حوزه استحفاظی جمعیت خدمتگزار به زائرین پیاده می‌شوند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) گفت: در دهه پایانی ماه صفر ۳۲۰ ایستگاه صلواتی کوچک و بزرگ در مسیرهای منتهی به مشهد به زائران پیاده و سواره ارائه خدمت خواهند کرد.

وی بابیان اینکه ظرفیت برای اسکان ۱۰۰ نفر در صورت حضور کاروان جدید پیش‌بینی‌شده است افزود: علاوه بر این تعداد برای حضور ۱۰ هزار زائر که به‌صورت انفرادی قصد تشرف به مشهد رادارند، ظرفیت اسکان فراهم خواهد شد.

وی هم‌چنین اعلام کرد: همه زائران پیاده که قصد تشرف به مشهد مقدس رادارند با ثبت‌نام در سامانه «زائر ۸» و پرداخت ۵ هزار تومان می‌توانند بیمه شوند.

رضایی اذعان کرد: با هماهنگی سازمان مرکزی بیمه‌های کشور، هر زائر با پرداخت هزار تومان که توسط مدیر کاروان پرداخت می‌شود از مبدأ تا سه روز پس از ایام صفر بیمه خواهد شد

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) افزود: در این سامانه علاوه بر زائران، مدیران کاروان‌ها، مدیران ایستگاه‌ها، مدیران محل اسکان و تمامی خدمه می‌توانند بیمه شوند. زائران پیاده، جهت خدمات پزشکی ۲۰ میلیون تومان و بیمه کامل ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود.

رضایی ادامه داد: زائرینی که در سایت «زائرین هشت» ثبت‌نام می‌کنند با ورود به قسمت «بیمه زائرین هشت» می‌توانند مدارک موردنیاز را بارگزاری کنند تا پس از تایید ثبت نام، بیمه‌نامه به صورت آنی، به نام فرد صادر شود.

کد خبر: ۱۷۶٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha