۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
بومی سازی ادتیو عامل کاهش عرضه روغن موتور| چرا روانسازهای دولتی ضرر می دهند؟
«بازار» گزارش می دهد

بومی سازی ادتیو عامل کاهش عرضه روغن موتور| چرا روانسازهای دولتی ضرر می دهند؟

کارشناسان صنعت و بازار روغن موتور معتقد هستند؛ بومی سازی ادتیوها توسط شرکت های بزرگ روانساز سبب محدودیت عرضه و کاهش کیفیت روغن موتور و افزایش بهای آن در بازار شده است.

بازار؛ گروه خودرو: روغن موتور در بازار این روزها چالش جدی میان فروشنده و مالک خودرو ایجاد کرده است. فروشندگان از پخش ضعیف گله دارند و مالکان خودروها نیز از عدم تطابق قیمت روی بسته بندی با قیمت خرید، در همین شرایط وزارت صمت مدعی شده که وضعیت روغن موتور در بازار به سمت بهبود در حال حرکت است. دو تولید کننده بزرگ روغن موتور مانند نفت سپاهان و ایرانول نیز هیچ تغییری در روند عرضه محصولات خود به بازار ایجاد نکردند. از سویی تولیدکنندگان روغن موتور مدعی هستند که با زیان به تولید ادامه می دهند. تمام این شرایط سبب شده که در بازار روغن موتور شرایط متلاطمی حاکم باشد.

بومی سازی ادتیوها توسط شرکت های بزرگ روانساز سبب محدودیت عرضه و کاهش کیفیت روغن موتور و افزایش بها آن در بازار شده است

ادتیوها عامل کاهش عرضه روغن موتور در بازار

جواد میرآفتابی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بحث کمبود روغن موتور در بازار، گفت: درحال حاضر کیفیت روغن موتورها با چالش ایجاد شده است. در این صنعت شرکت های بزرگی مانند بهران و ایرانول کیفیت بالایی محصولات را داشتند، هرچند که در حال حاضر بیس اویل ها کیفیت بالایی دارد، اما محصول نهایی نمی تواند نظر مشتریان را جلب کند.

بومی سازی ادتیو عامل کاهش عرضه روغن موتور| چرا روانسازهای دولتی ضرر می دهند؟

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به بحث نیازمندی خودروهای جدید به روانکاری با استاندارد اس ان، توضیح داد: مشکل کیفیت و تولید روغن موتورها در شرایط فعلی ادتیوها است. همانطور که اشاره داشتم خودروهای جدید با پیشرانه های به روز یا مجهز به توربوشارژر نیازمند روغن موتور با استاندارد اس ان است. شرکت های بزرگ تولیدکننده روانکار مانند بهران و ایرانول و غیره، ادتیوهای مورد نیاز را از ترکمنستان یا هند و سایر کشورها وارد می کردند.

میرآفتابی با اشاره به مشکلات عرضه و توزیع روغن موتور به بازار، بیان کرد: بخشی از چالش تامین ادتیوها قوانین دست و پاگیر یا خلق الساعه گمرکات کشور است. از سویی شرکت های بزرگ روانساز مانند ایرانول و غیره به سمت تولید ادتیوها حرکت کردند. بومی سازی ادتیوها سبب شده که کیفیت روغن موتور همگام با تولید آن کاهش یابد. کاهش تولید نیز منجربه محدودیت عرضه روغن موتور در بازار شده بود و این مساله می تواند روی قیمت نیز در بازار اثرگذار باشد.

اگر تولیدکنندگان دولتی روغن موتور ضرر مالی دارند، چرا شرکت های خصوصی روانساز با ضرر مالی عرضه محصول ندارند؟

چرا شرکت های تولید کننده روغن موتور خصوصی ضرر ندارند؟

علی ادیب زاده فعال بازار روغن موتور با اشاره به چالش مشتریان با عدم تطابق قیمت روغن موتور و فروش، گفت: یک یا دو شرکت تولید کننده روغن موتور در زمان عرضه محصول به بازار قیمت عرضه با فروش را برابر کرده اند. اما شرکتی مانند ایرانول و نفت سپاهان محصولات روانساز خود را به بازار عرضه نمی کنند. یکی دیگر از شرکت های تولیدکننده روغن موتور هر ۱۰ روز یک خودرو پخش با عرضه محدود محصول به بازار می فرستد. یکی دیگر از چهار شرکت بزرگ روانساز، تماسی برای دریافت کد نقش داشتند، اما تاکنون روغن موتوری ارسال نکرده است.

این فعال بازار با اشاره به اینکه نفت بهران لیدر بازار روغن موتور است و مشتریان بیشتر به دنبال محصولات آن هستند، اظهار داشت: شرکت نفت بهران نیز فقط مشغول به عرضه چهار نوع روغن موتور پر مصرف به بازار است. این شرکت از توزیع روغن موتورهای مناسب خودروهای توربوشارژر یا مجهز به تکنولوژی بالا امتناع می کند، به طور مثال اکنون روغن موتور با استاندارد اس ان یا اس ام و ویسکوزیته ۵W۴۰ در بازار وجود ندارد.

ادیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه شرکت های دولتی تولیدکننده روغن موتور مدعی به ضرر مالی در زمان تولید هستند، گفت: اگر تولیدکنندگان دولتی روغن موتور ضرر مالی دارند، چرا شرکت های خصوصی روانساز با ضرر مالی عرضه محصول ندارند؟

بومی سازی ادتیو عامل کاهش عرضه روغن موتور| چرا روانسازهای دولتی ضرر می دهند؟

وی در پایان افزود: مدتی شبکه توزیع و عامالان پخش روغن موتور شرکت ها از عرضه محصول خود داری می کردند، اکنون شرکت های روانساز اقدام به عرضه محصول به بازار نمی کند. بازار روغن موتور اکنون تنشه محصولاتی با استاندارد اس ان و اس ام به بازار است. همچنین باید اشاره داشت که روغن موتورهای یک لیتری کلا وجود ندارد، این مساله چالش جدی برای موتور سوارها ایجاد کرده است، این مورد با شروع فصل سرما منجربه افزایش آلودگی هوا خواهد شد. اگر تولیدکنندگان و متولیان این صنعت نسبت به جبران کمبود بازار روغن موتور اقدامی انجام ندهند، این بازار در فصل سرما بازیگر اصلی آلودگی هوا خواهد بود.

باتوجه به رفتار رانندگی و شرایط کیفی سوخت در کشور، رانندگان باید هر ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر بسته به سطح استاندارد روغن موتور مصرفی و تکنولوژی موتور خودرو اقدام به تعویض روغن موتور کنند

روغن موتورها چه زمانی باید تعویض کرد

باتوجه به وضعیت تولید، عرضه و قیمت روغن موتور در بازار، فواصل تعویض آن به شدت کاهش خواهد یافت. زیرا مالکان خودروها با تصور اشتباه به سوی صرفه جویی اقتصادی در مهم ترین سیال موجود در خودرو حرکت خواهندکرد. در سایه نبود واردات مناسب روغن موتور خارجی، کاهش عرضه محصولات داخلی و عدم قیمت گذاری مناسب برای روانسازها، مشتریان با معضل دسترسی به محصول با کیفیت همراه هستند.
گاهی مسائلی سبب می شود مشتریان نسبت به کیفیت محصولات تصورات نادرستی داشته باشند. بیشتر روانسازها روی بسته بندی محصولات خود اقدام به انتشار اعداد قابل توجه پیمایش در بازار دارند. در مقطعی روغن موتورهای به بازار کشور وارد شد که که قابلیت پیمایش حدود ۵۰ هزار کیلومتر را داشت. این پیمایش باتوجه به استانداردهای سوختی کشور و سایر مسائل زیست محیطی متناسب استفاده و کارکرد و صحت در کشور نیست. با در نظر گرفتن موضوعات مذکور در خصوص استفاده و نگهداری از روغن موتور در کشور، رانندگان باید هر ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر بسته به سطح استاندارد روغن موتور مصرفی و تکنولوژی موتور خودرو اقدام به تعویض روغن موتور کنند.

بومی سازی ادتیو عامل کاهش عرضه روغن موتور| چرا روانسازهای دولتی ضرر می دهند؟

باتوجه به کمبود روغن موتور خودروهای وارداتی و مجهز به پیشرانه به روز، زمینه جهت توزیع روغن موتورهای تقلبی افزایش خواهد یافت. بنابراین مشتریان وقتی می خواهند یک روغن را انتخاب کنید باید ببینید لوگوی استاندارد را دارد یا نه؟ شماره استاندارد صحیح است یا خیر؟ قابلیت پیگیری دارد؟ شما می توانید آن استاندارد را پیگیری کنید و پیامک بزنید و ببینید صحیح هست یا نه؟ اگر روغن موتور خارجی اصل در بازار وجود داشته باشد، بین ۳ تا ۴ برابر تفاوت قیمتی با محصولات داخلی دارد. این اختلاف قیمت نیز به دلیل آن است که چرا واردات همراه با پرداخت تعرفه های وارداتی، هزینه حمل و نقل، هزینه ترخیص، مدت زمان انتظار برای ثبت سفارش، نوسانات ارزی و غیره است که در نتیجه قیمت روغن وارداتی گران تر تمام می شود.

کد خبر: ۱۷۶٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha