۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
کاهش جهانی قیمت مس موقتی است| بهای مس در سال ۲۰۲۷ به اوج می رسد

کاهش جهانی قیمت مس موقتی است| بهای مس در سال ۲۰۲۷ به اوج می رسد

در شرایطی که پیش بینی می شود قیمت جهانی مس به پایین ترین سطح دو ساله خود برسد کارشناسان ضمن موقتی بودن روند کاهشی، از رشد قیمت ها تا سال ۲۰۲۷ خبر می دهند.

بازار؛ گروه صنعت: شیوع بیماری کرونا، تعطیلی گاه و بیگاه صنایع چین به دنبال همه گیری بیماری و درگیری های روسیه و اوکراین منجر به این شده که بازار فلزات دستخوش تغییرات بسیاری شود و مدام در حال نوسان باشد. در این راستا نیز با توجه به کاهش مصرف مس در چین صنعت این فلز دچار کاهش قیمت های دنباله دار شده است.

در این رابطه جیکوب استاشولم، مدیرعامل ریوتینتو، دومین شرکت بزرگ معدنی جهان با اشاره به اینکه صنعت مس در کوتاه‌ مدت به چالش کشیده می ‌شود، گفت: صنعت مس با فشارهای ناشی از موانع زنجیره تامین و تورم بالای دهه ‌ها مواجه است که این موضوع بر تقاضای فلز در تمام صنایع از ساختمان‌ سازی گرفته تا خودرو و تلفن‌ همراه تاثیر گذار است.

وی اضافه کرد: نمی ‌دانم اقتصاد جهان به کجا می‌ رود، اما به نظر می رسد با خروج از بحران کووید، هنوز گلوگاه‌ های زیادی در صنعت وجود دارد و تورم به اندازه ‌ای افزایش یافته که طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته مشابه آن را ندیده ‌ایم.»

این اظهارات در حالی بیان می شود که قیمت مس امسال بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است زیرا تعطیلی های مرتبط با کووید در چین، بزرگترین کشور مصرف کننده فلزات در جهان، افزایش قیمت برق در اروپا و تورم مداوم در ایالات متحده و جاهای دیگر به حجم تقاضا ضربه زده است.

با این حال استاشولم معتقد است: در حالی که چین موانع خود را دارد، اما پتانسیل رشد هم دارد؛ زیرا با فشارهای تورمی مشابه کشورهای غربی مواجه نیست. وی ادامه داد: چشم‌ انداز بلند مدت مس نسبت به دوره کوتاه مدت بهبود می یابد، زیرا برای انتقال انرژی، به افزایش تولید برای رفع نیازهای مصرف‌ کنندگان نیاز است.

کاهش قیمت مس به پایین ترین سطح دو ساله خود

همانطور که اشاره شد قیمت مس همچنان روند کاهشی دارد و بر اساس گفته کارشناسان بحران انرژی اروپا نیز مزید بر علت شده و قیمت مس را به پایین ‌ترین حد رسانده است. بر این اساس کاهش تقاضای مس در اروپا به دلیل رکود تولید ناشی از بحران انرژی، برای مدتی بر بازار مسلط خواهد شد و به احتمال زیاد قیمت‌ ها در اوایل سال آینده به سمت پایین‌ ترین سطح دو ساله خود می رسد.

برخی از کارشناسان نیز معتقد هستند بر خلاف اینکه قیمت مس اغلب به نوسانات و جریان تقاضا در چین واکنش نشان می دهد _ نیمی از مصرف جهانی را تشکیل می دهد که حدود ۲۵ میلیون تن در سال جاری تخمین زده می شود_ اما این بار تمرکز بر اروپا است که ۱۵ تا ۲۰ درصد از تقاضای جهانی مس مورد استفاده در نیروگاه و ساخت و ساز را تشکیل می دهد.

این منطقه پس از کاهش عرضه انرژی با افزایش قیمت گاز و برق مواجه است که روسیه تحریم های غرب را به دلیل درگیری اوکراین مقصر می داند. از طرفی اتحادیه اروپا نیز پیشنهاد هایی برای اعمال اهداف اجباری برای کشورهای عضو برای کاهش مصرف برق ارائه کرده است.

مازاد فصلی بسیار قابل توجهی بین دسامبر و مارس وجود خواهد داشت که ترکیب آن قیمت مس را به ۶۶۰۰ دلار کاهش می دهد

مکس لیتون، تحلیلگر سیتی در این باره گفت: به ندرت شاهد کاهش شدید تقاضا خواهیم بود، اما فکر می‌ کنم این چیزی است که طی ۳ تا ۶ ماه آینده در اروپا خواهیم دید. مازاد فصلی بسیار قابل توجهی بین دسامبر و مارس وجود خواهد داشت که ترکیب آن قیمت مس را به ۶۶۰۰ دلار کاهش می دهد.

قیمت‌ های معیار مس در بورس فلزات لندن (LME) در ژانویه به ۶۹۵۵ دلار در هر تن کاهش یافته که پایین ‌ترین قیمت از نوامبر ۲۰۲۰، زمانی که قرنطینه‌ های کووید به فعالیت‌ های تولیدی در سراسر جهان رسید، است.

چشم انداز نه چندان روشن پیش روی اقتصاد چین

تحلیلگران دانشگاه مک کواری انتظار دارند در سال ۲۰۲۳ مازاد بازار مس به ۶۹۱۰۰۰ تن از کسری ۱۶۲۰۰۰ تنی در سال جاری برسد. آنها انتظار دارند تولید مس تصفیه شده جهانی در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۲۶ میلیون تن برسد. در این رابطه مارکوس گاروی، تحلیلگر مک کواری گفت: چشم انداز اقتصادی چین سابق به ویژه در اروپا به دلیل بحران انرژی بدتر شده است.

وی افزود: فکر نمی ‌کنیم چین بتواند این کاهش رشد را در جاهای دیگر جبران کند. موجودی ‌ها در سال آینده ایجاد خواهند شد، اما گفتن اینکه چقدر قابل مشاهده خواهد بود دشوار است.

ذخایر مس در انبارهای ثبت شده گروه LME و CME و در انبارهای تحت نظارت بورس آتی شانگهای قابل مشاهده است و در مجموع حدود ۱۸۹۰۰۰ تن است. هرچند سهام پایین در انبارهای مبادلاتی از قیمت مس حمایت کرده است، اما نگرانی در مورد عرضه در LME نیز در قرارداد سه ماهه وجود دارد.

همچنین موجودی های نامرئی شامل موجودی هایی است که توسط تولیدکنندگان، بازرگانان و ذخایر دولتی مانند موجودی های نگهداری شده توسط چین نگهداری می شود. مدل سازی توسط تحلیلگران سیتی نشان می دهد که ذخایر نامرئی در خارج از چین در مجموع حدود ۵۰۰۰۰۰ تن است.

۲۰۲۷ دوران شکوفایی دوباره مس

هر چند ذخایر انبارهای مس در حال افزایش است و میزان تقاضا و به همان نسبت هم قیمت این فلز معدنی کاهش می یابد اما بر اساس نظر کارشناسان این شرایط موقتی است. به طوری که کارشناسان فیچ ریتینگز، شرکت خدمات مالی آمریکایی معتقد هستند که قیمت مس در مارس ۲۰۲۷ دوباره به اوج خود می رسد.

قیمت مس از دو ماه گذشته ۳.۵ دلار در هر پوند (۷۷۰۰ دلار تن) در نوسان بوده است که از ابتدای سال ۲۱ درصد کاهش داشته است و در اوایل ماه مارس به بالاترین حد خود نزدیک نشده است.

کندی رشد جهانی و دلار قوی که مس را در سایر نقاط جهان گران ‌تر می‌ کند، بر اساس موجودی ‌های کم تاریخی و پایه‌ های تقاضای بلند مدت قوی، روند صعودی را کاهش داده است. گزارش جدید فیچ ریتینگز پیش ‌بینی قیمت این شرکت تحقیقاتی در سال ۲۰۲۳ را با دو رقمی کاهش می ‌دهد و نسبت به پیش ‌بینی قبلی که میانگین ۹۵۸۰ دلار برای سال بود، به ۸۴۰۰ دلار می رسد.

فیچ بهبود مستمر قیمت مس را طی پنج سال آینده با بازگشت این فلز به اوج خود در ماه مارس بالای ۱۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۷ و ۱۱۵۰۰ دلار در سال ۲۰۳۱ به دلیل ظهور کسری ساختاری بلند مدت پیش بینی می کند

فیچ انتظار مازاد کمی در بازار مس برای سال جاری دارد، اما از سال ۲۰۲۳ انتظار می رود که کسری رو به رشد به حدود ۹ میلیون تن تا پایان دهه به اوج خود برسد. فیچ اضافه کرد: خط لوله قابل توجهی از پروژه های جدید که مس بیشتری را به بازار خواهد آورد - به ویژه در شیلی، پرو، استرالیا و کانادا و همچنین انتظار دارد تعدادی از مسائل کلیدی عرضه در آمریکای لاتین در سال های آینده کاهش یابد.

با این حال، از حدود سال ۲۰۲۶، این بهبودها در عرضه به طور فزاینده ای با رشد تقاضا از گذار جهانی به اقتصاد سبز پیشی خواهد گرفت. فیچ بهبود مستمر قیمت مس را طی پنج سال آینده با بازگشت این فلز به اوج خود در ماه مارس بالای ۱۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۷ و ۱۱۵۰۰ دلار در سال ۲۰۳۱ به دلیل ظهور کسری ساختاری بلند مدت پیش بینی می کند.

فیچ به تعدادی از عوامل خطر اشاره می‌ کند که می‌ تواند این پیش‌ بینی بلند مدت را تیره ‌تر کند، از جمله تقویت بیشتر دلار در صورت تسریع سیاست‌ های پولی ایالات متحده، مقررات بیشتر توسط دولت چین برای کاهش قیمت کالاها، حل و فصل با ثبات ‌تر برای برخی از موارد تنش های صنعتی در آمریکای لاتین و جذب سریعتر از حد انتظار در بازیافت مس است.

کد خبر: ۱۷۶٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha