۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
تصمیم گیری برای عرضه خودرو در بورس تغییر می کند| دولت سهام خود در دو خودروسازی را واگذار نمی کند
«بازار» گزارش می دهد

تصمیم گیری برای عرضه خودرو در بورس تغییر می کند| دولت سهام خود در دو خودروسازی را واگذار نمی کند

درحالی که واگذاری خودرو در بورس کالا به بحث داغی تبدیل شده سخنگوی وزارت صنعت اعلام کرد بعد از حذف قرعه کشی، خودروسازان احتمالا برای عرضه در بورس مختار خواهند بود.

حامد شایگان؛ بازار: چند ماهی هست که موضوع واگذاری خودرو در بورس کالا به بحث داغی تبدیل شده و بسیاری از مسئولان و کارشناسان اقتصادی اعلام کرده اند که از این رهگذار قیمت خودرو در بازار تعدیل می شود و از طرف دیگر خودروسازان داخلی هم به واسطه اینکه می توانند محصولات خود را با در نظر گرفتن قیمت تمام شده در این بازار عرضه کنند از زیان خارج خواهند شد.

همچنین موضوع واگذاری سهام دولت و تودلی ها در دو خودروسازی از دیگر مسائلی بود که در ماه های اخیر منجر به هیجان مثبت در معاملات سهام گروه خودرویی شده بود و این روند تا آنجا ادامه داشت که نتایج ارزیابی کارشناسان قضایی برای قیمت گذاری اعلام نشده بود و بسیاری از سهامداران منتظر بودند که روند صعودی نمادهای خودرویی ادامه داشته باشد اما بعد از اعلام قیمت عرضه بلوکی اتفاق خاصی در معاملات نیفتاد و روند نزولی ارزش سهام آغاز شد و حتی رئیس سازمان خصوصی سازی هم صراحتا کرد که وقتی این دو خودروساز زیان ده هستند چرا کسی باید سهام آنها را خریداری کند؟ از همین سو در این گزارش به شفاف سازی وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیر آن بر معاملات بازار سهام پرداخته شده است.

با توجه به اینکه تا پایان سال قرعه کشی خودرو حذف می شود، سیاست ها درباره چگونگی عرضه خودرو در بورس کالا هم تغییر می کند، به عبارت دیگر در شش ماهه پیشرو مسیر به گونه ای خواهد بود که ابتدا تمام خودروهای تولیدی سایپا از طریق بورس کالا عرضه خواهند شد

قالیباف سخنگوی وزارت صنعت در پاسخ به خبرنگار بازار درباره اینکه وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا قرار است چگونه پیش برود، گفت: با توجه به اینکه تا پایان سال قرعه کشی خودرو حذف می شود، سیاست ها درباره چگونگی عرضه خودرو در بورس کالا هم تغییر می کند، به عبارت دیگر در شش ماهه پیشرو مسیر به گونه ای خواهد بود که ابتدا تمام خودروهای تولیدی سایپا از طریق بورس کالا عرضه خواهند شد و دیگر در قرعه کشی محصولی عرضه نمی کند و برای ایران خودرو هم ابتدا تارا وارد بورس و از قرعه کشی حذف می شود. این مسیر کمک می کند تا قیمت ها تعدیل شوند، همانطوری که تعدیل قیمت برای خودروهایی مانند شاهین، هایما و ... اتفاق افتاده است.

قالیباف افزود: بعد از اینکه قرعه کشی از مکانیسم عرضه خودرو حذف شد و همه محصولات خودرو قرار شد به صورت مستقیم به بازار عرضه شوند احتمالا عرضه خودرو در بورس تکلیفی نخواهد بود و خودروسازان خودشان تصمیم می گیرند که خودرو در بورس کالا عرضه کنند یا خیر، زیرا در هیچ جای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی شود، اما در مقطع کنونی که هیجانات در بازار آزاد بسیار زیاد است و التهاب قیمت وجود دارد از بورس به عنوان یک ابزار شفاف برای عرضه خودرو استفاده خواهد شد.

در صورتی که عرضه خودرو در بورس کالا توسعه پیدا کند و اختیار عرضه هم به خود خودروسازان داده شود در چنین حالتی تمام محدودیت ها همچون نداشتن پلاک فعال، گواهینامه و ... برداشته می شود

او با تاکید بر اینکه به طور قطع در نیمه دوم سال قیمت خودرو کاهش می یابد، افزود: زیرا قرار است ۵۰ درصد تولید خودرو افزایش یابد، به طور قطع افزایش عرضه خودرو بستری برای ورود بیشتر خودروها به بورس کالا خواهد بود؛ در همن راستا ماهانه ۱۰۰ هزار خودرو در قرعه کشی عرضه و به نوعی به تقاضا پاسخ داده می شود و کم کم قیمت ها تعدیل خواهند شد، به عبارت دیگر وقتی تقاضای مصرف کننده از طریق تولید بیشتر پاسخ داده شود عملا قیمت ها هم تعدیل و زمینه حذف قرعه کشی فراهم می شود.

سخنگوی وزارت صنعت تاکید کرد: در صورتی که عرضه خودرو در بورس کالا توسعه پیدا کند و اختیار عرضه هم به خود خودروسازان داده شود در چنین حالتی تمام محدودیت ها همچون نداشتن پلاک فعال، گواهینامه و ... برداشته می شود و مانند سال های گذشته شرایط برای هرگونه معامله ای از پیش فروش گرفته تا فروش فوری توسط خودروسازان فراهم می شود.

بورس کالا به تنهایی زیان ابناشته را حذف نمی کند

بسیاری از کارشناسان معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا تنها در صورتی می تواند روی کاهش زیان انباشته شرکت ها موثر باشد که در یک فرایندی بلند مدت اجرایی شود در غیر اینصورت در کوتاه مدت تنها می تواند روی معاملات خودرو در بازار آزاد اثر گذار باشد و منجر به کاهش التهاب ها شود.

در شرایط کنونی میزان عرضه خودرو در بورس کالا بسیار کم است، به همین دلیل نمی تواند حاشیه سود چندانی برای شرکت های خودروسازی ایجاد کند که بتواند به نوعی زیان انباشته آنها را جبران کند، از طرف دیگر حتی اگر همه خودروهای تولیدی دو خودروساز در بورس کالا عرضه شود مدت زمان زیادی طول می کشد تا این دو خودروساز از زیان خارج شوند

همچنین یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه اثر عرضه خودرو در بورس کالا تنها یک جو روانی برای افزایش موقت تقاضا در معاملات سهام خودرویی ها بوده است، گفت: در شرایط کنونی میزان عرضه خودرو در بورس کالا بسیار کم است، به همین دلیل نمی تواند حاشیه سود چندانی برای شرکت های خودروسازی ایجاد کند که بتواند به نوعی زیان انباشته آنها را جبران کند، از طرف دیگر حتی اگر همه خودروهای تولیدی دو خودرو ساز در بورس کالا عرضه شود مدت زمان زیادی طول می کشد تا این دو خودروساز از زیان خارج شوند.

رضا روحی با بیان اینکه شرکت های خودرویی در مقطع کنونی علاوه بر اینکه با زیان انباشته بالایی روبرو هستند حاشیه سود پایینی هم دارند، افزود: در حال حاضر از یک سو قیمت دلار بالاست و قطعات وارداتی خودرو با ارز نیمایی هم می تواند هزینه بالایی را به شرکت های خودرویی تحمیل کند و از طرف دیگر دیگر هنوز تولید خودرو در ایران به قدری افزایش نیافته که هزینه سربار کاهش پیدا کند و در کنار قیمت گذاری دستوری چالش برانگیز شده است.

وی افزود: به همین دلیل برخی از محصولات تولیدی با زیان عرضه می شوند و اگر قرار باشد که واردات خودرو هم آزاد شود در صورتی که تعرفه منطقی برای واردات آنها وضع شود بسیاری از همین خودروهایی تولید با مشکل تقاضا روبرو می شوند، از این رو نمی توان گفت تنها اتکا به عرضه خودرو در بورس کالا می تواند تمام مشکل خودروسازان را حل کند.

او با تاکید بر اینکه بسیاری از سهامداران به توافق برجام و قراردادهای جدید خودرویی ها امیدوار بودند که هنوز در هاله ای از ابهام است، تصریح کرد: در مقطع کنونی بدون همکاری های خارجی موضوع افزایش تولید و عرضه محصولات رقابت پذیر هم به چالش کشیده می شود و حتی می تواند بار دیگر التهاب قیمت در بازار را به دنبال داشته باشد.

کد خبر: ۱۷۶٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha