۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
ضرورت اصلاح قیمت ماده موثره دارو بعد از حذف ارز ترجیحی
دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی مطرح کرد

ضرورت اصلاح قیمت ماده موثره دارو بعد از حذف ارز ترجیحی

کریمی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی به بازار گفت: بعد از حذف ارز ترجیحی فقط قیمت ۹۰ ماده موثره به روز رسانی شده و سندیکا در حال مذاکره با سازمان غذا و دارو برای اصلاح قیمت ها است.

بازار؛ ‌ گروه صنعت: هر چند نزدیک به دو ماه از حذف ارز ترجیحی از زنجیره تولید دارو می گذرد اما هنوز قیمت برخی از بخش های این زنجیره به درستی به روزرسانی نشده، این در حالی است که انتظار می رفت ساز و کار حذف ارز ترجیحی به درستی قبل از اجرایی شدن آن از سوی متولیان دیده شود و تمام زنجیره به صورت مشخص به روز رسانی شوند.

با این حال متولیان مربوطه فقط محصول نهایی این زنجیره یا همان داروهای مصرفی را به روز رسانی کردند و اصلاح قیمت مواد موثره دارویی که به عنوان مواد اولیه صنعت داروسازی معرفی می شود را به وقتی دیگر موکول کرده اند. البته قیمت های جدید برای تعداد خیلی معدودی از ۴۲۰ ماده موثره تولید داخلی اعلام شده است اما این قیمت ها هزینه های تولیدکنندگان ماده موثره را پوشش نمی دهند.

در این راستا میثم کریمی، دبیر سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی در خصوص تغییراتی که بعد از حذف ارز ترجیحی در صنعت ماده موثره رخ داده است و مشکلات پیش آمده در گفت و گو با بازار توضیح می دهد که در ادامه خواهید خواند.

* بعد از حذف ارز ترجیحی در بین تولیدکنندگان ماده موثره کشور چه اتفاقی افتاد؟ شرایط برای تولیدکنندگان خوب پیش می رود؟

همانطور که می دانید دولت تصمیم گرفت بحث طرح دارویاری و آزادسازی نرخ ارز ترجیحی اجرایی کند و به دنبال این موضوع قیمت ماده موثره هم باید تغییر می کرد تا شرکت ها بتوانند با افزایش بهای نهاده های تولید که گران می شود به تولیدات شان حتی با سود کمتر ادامه دهند.

بر این اساس دولت در مرحله اول برخی از اقلام دارویی را که در انتهای زنجیره تولید دارو قرار داشتند قیمت گذاری کرد اما متاسفانه قیمت محصولات ماده اولیه را اعلام نکرد.

* با این تفاسیر دولت قیمت داروهای مصرفی که در انتهای زنجیره تولید قرار دارند را به روز رسانی کرده اما قیمت ماده موثره که در ابتدای زنجیره است را تغییر نداده است؟

بله، دولت به جای اینکه ابتدا قیمت زنجیره اول تامین دارو که ماده اولیه است را تعیین کند و بعد برای قیمت دارو تصمیم گیری شود، اول برای دارو تصمیم گیری کرد و بعد با توجه به بلاتکلیفی که در حوزه ماده اولیه پیش آمد اقدام به قیمت گذاری برای تنها ۹۰ ماده موثره کرد.

دولت به جای اینکه ابتدا قیمت زنجیره اول تامین دارو که ماده اولیه است را تعیین کند و بعد برای قیمت دارو تصمیم گیری شود، اول برای دارو تصمیم گیری کرد

بنابراین قیمت این تعداد ماده موثره از کل مواد موثره تولید داخل اعلام شد و شرکت های تولیدکننده نیز با توجه به اینکه قیمت گذاری باید منطق مشخصی داشته باشد و حداقل هزینه های تولید را با سود مشخص و منطقی پوشش دهد دچار مشکل شدند.

* یعنی قیمت ۹۰ ماده موثره ای که به روز رسانی شد هم نمی تواند هزینه های تولید را پوشش دهد؟ ساز و کار به روزرسانی قیمت ها باید به چه شکلی باشد؟

معمولا قیمت گذاری در ایران بر این اساس است که هزینه ها محاسبه شوند و یک درصدی به آن به عنوان سود اضافه شود. با این حال همان طور که اشاره شد از تعداد ۹۰ ماده موثره به روز رسانی شده، ‌ قیمت حدود ۵۰ ماده با توجه به چیزی که شرکت های تولید کننده ماده موثره اظهار داشتند پایین تر از حتی قیمت تمام شده شرکت ها تعیین شده است.

بر این اساس آن ها با توجه به مستندات و هزینه هایشان، موضوع را به ما اعلام کردند و سندیکا تولیدکنندگان مواد دارویی طی نامه ای به سازمان غذا و دارو معضل پیش آماده را اطلاع داده است و همچنان هم پیگیر هستیم تا ببینیم چه اتفاقی رخ می دهد و مسئولان چه تصمیمی برای ماده اولیه می گیرند؟

* سازمان غذا و دارو برای به روز رسانی قیمت ها مرجع مشخصی داشته است؟

همانطور که اشاره کردم ۹۰ ماده از حدود ۴۲۰ ماده موثره تولید داخل را قیمت گذاری کرده اند و مرجع اینکه چرا این تعداد را برای مرحله اول قیمت گذاری انتخاب کرده اند هم هنوز مشخص نیست و نمی دانیم چرا تنها این تعداد ماده موثره به روز رسانی قیمت شده اند. در کنار این موضوع، تولیدکنندگان اعلام کرده اند که قیمت تعدادی از این مواد موثره که به روز رسانی شده با توجه به شرایط موجود پایین تر از هزینه تمام شده است و صرفه اقتصادی تولید برای تولیدکننده ماده اولیه ندارد. از این رو یک گره ای در روند تولید ماده موثره افتاده است.

* سرانجام حدود ۳۳۰ ماده موثره ای که هنوز اصلاح قیمت بر روی آن ها انجام نشده چه شده است؟

برای مابقی مواد موثره ای که هنوز تغییر قیمت نیافته اند تکلیفی وجود ندارد و شرکت ها نمی دانند باید چه اقدامی کنند و چشم اندازی از ادامه فعالیت شان ندارند. بر همین اساس برخی از تولیدکنندگان با شرکت های داروساز در حال توافق هستند و کار تمام بخش ها با این شیوه قیمت گذاری دولت به مشکل خورده است.

برای مابقی مواد موثره ای که هنوز تغییر قیمت نیافته اند تکلیفی وجود ندارد و شرکت ها نمی دانند باید چه اقدامی کنند و چشم اندازی از ادامه فعالیت شان ندارند

اکنون نیز در حال پیگیری این ماجرا از مراجع قانونی هستیم و امیدواریم سریع تر از سازمان غذا و دارو جواب بگیریم تا خطوط تولید متوقف نشود. همچنین امیدواریم این اتفاق سریع رخ دهد، چون هم به تولید لطمه می زند و هم بالاخره تولیدکننده باید ماده جدید وارد کند و اگر قیمت برای تولید کننده به صرفه نباشد توان تولید را از دست می دهد.

* در صورتی که نیاز به واردات ۴۲۰ ماده موثره تولید داخلی باشد چقدر نیاز ارزی کشور افزایش می یابد؟

اگر این تولیدکنندگانی که سال ها است که نیاز کشور را تامین می کنند توان تولید را از دست بدهند باید دارو وارداتی یا ماده اولیه را وارد کنند.

در سال ۱۴۰۰ محاسبه کردیم که ۶۵۰ میلیون دلار تولیدکنندگان ماده اولیه صرفه جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده اند؛ یعنی اگر تولید متوقف شود و بخواهیم واردات را افزایش دهیم به غیر از این هزینه ای که اکنون برای تولید می کنیم باید ۶۵۰ میلیون دلار نیز اضافه هزینه واردات بدهیم تا به نقطه ای که هستیم برسیم.

بنابراین کم توجهی و تاخیر در شنیدن صدای تولیدکنندگان هزینه هنگفتی برای کشور دارد و امیدواریم تاخیری در این زمینه رخ ندهد و مسئولان هرچه سریع تر به مسائل تولیدکنندگان رسیدگی کنند. همچنین تولیدکنندگان ماده موثره هم همچنان که تولید را با سختی ادامه می دهند بتوانند با سرعت بیشتری نیاز دارویی کشور را تامین کنند.

کد خبر: ۱۷۶٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha