۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
پادشاهی قیمت‌ها در بازار لوازم التحریر اصفهان| لوکسهای نجومی و بی کیفیت‌های ارزان
بازار گزارش می دهد؛

پادشاهی قیمت‌ها در بازار لوازم التحریر اصفهان| لوکسهای نجومی و بی کیفیت‌های ارزان

اصفهان- بعد از دو سال که مدارس به شکل رسمی بازگشایی می شود، بازار اصفهان با شکل جدیدی از قیمت لوازم التحریر روبرو شده است؛ قیمتهای نجومی در کنار لوازم ارزانی که گویی برچسب بی‌کیفیت بر ظاهر خود دارند.

بازار، گروه استانها: بعد از دو سال که ابزارهای الکترونیکی امپراطوری بازار مدارس را به دست گرفته بودند، حالا گویی لوازم التحریر با قیمت‌های نجومی خود قرار است تلافی این دو سال را دربیاورند و پادشاهی کنند تا جایی که یک بسته مداد ۱۰ هزار تومانی ۱۰۰هزار تومان شده است، البته این موضوع در مورد اجناس ایرانی صدق می کند و خارجی‌ها قیمت‌های متفاوت تری را تجربه می کنند.

گرچه به گفته یکی از فروشندگان لوازم التحریر در کوچه تلفنخانه اصفهان که از فروشندگان عمده لوازم التحریر محسوب می شود، ۷۰ درصد مشتری ها ترجیح می دهند که لوازم التحریری که می خرند با کیفیت باشد و با اینکه برخی از جنس های ایرانی هم کیفیت مناسبی دارند، اما لوازم خارجی که لوکس تر و متنوع تر هستند بازارشان هم داغ تر است.

این خارجی ها اکثرا از چین و هند وارد می شوند و در برخی مواقع و به ندرت ایتالیایی یا آلمانی هم هستند و معمولا به شکل دانه ای خریداری می شوند.

محمدی از دیگر فروشندگانی است که روبروی هتل عباسی، فروشگاه بزرگی از لوارم التحریر دارد و این روزها بازار فروشش سکه است، این فروشنده در پاسخ به این سوال که معمولا جنس ایرانی بیشتر به فروش می رسد یا جنس خارجی به بازار می گوید: قبلا که تورم این قدر نبود و دلار ارزان تر بود، اجناس خارجی هم قیمت هایشان نجومی نشده بود و بسیاری از مشتری ها ترجیح می دادند که جنس با کیفیت بخرند، اما حالا اکثرا روی به خرید ایرانی ها آورده اند.

وی می افزاید: جنس ایرانی نسبت به دو سه سال قبل در بازار زیاد شده است، با این همه هنوز هم خارجی ها بازار خودشان را دارند اما خریدشان نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.

از او درباره رونق بازار لوازم التحریر امسال نسبت به دوسال قبل می پرسیم و او پاسخ می دهد: نسبت به دو سال پیش رونق چندانی در بازار نیست، اما بالتبع با توجه به اینکه بچه ها دو سال خانه نشین بودند و حالا می خواهند باز دوباره به مدرسه یا دانشگاه بروند چند روزی است که بازار رونق گرفته است.

تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی دربازار لوازم التحریر

تا جایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد یک خانواده برای راهی کردن فرزند خود به مدرسه باید حداقل بین ۶۰۰ هزار تا دو میلیون تومان برای خرید لوازم تحریر دست به جیب می شوند؛ البته این رقم بسته به کیفیت لوازم التحریر حساب می شود و به جز هزینه ثبت‌نام مدرسه، لباس‌ فرم، هزینه سرویس، کتب درسی و کمک درسی است.

این روزها بازار نوشت‌افزار هم مانند سایر کالاها متاثر از تورم عمومی بوده است. رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر فروشان اصفهان در گفت و گو با بازار این موضوع را تاکید می کند و می گوید: امسال با توجه به نوع کالاها تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی را در بازار لوازم التحریر شاهد هستیم.

پادشاهی قیمت‌ها در بازار لوازم التحریر اصفهان| لوکسهای نجومی و بی کیفیت‌های ارزان

سید محمدرضا اعتصامی، تاکید می کند که این قیمت ها از طریق بازرسان این اتحادیه به شدت رصد می شود و مردم اگر از فروشگاه های رسمی خریداری کنند، می توانند در صورت مشاهده خلافی در زمینه قیمت ها به این اتحادیه اطلاع دهند.

طبق قانون، مدارس حق کار اقتصادی ندارند، این در حالی است که در فصل آغاز سال تحصیلی می بینیم که برخی از مدارس، اقدام به برپایی نمایشگاه های لوازم التحریر و کیف و کفش می کنند و به کسب و کارهایی که شغلشان فروش لوازم التحریر است ضربه می زنند

او از آموزش و پرورش و ارگان هایی که خودسرانه اقدام به زدن نمایشگاه لوازم التحریر در آستانه مهر می کنند، دل پری دارد و می گوید: از ۶۰۰ عضو اتحادیه لوازم التحریر طی دو سال گذشته ۸۵ نفر به دلایل مختلف از جمله کرونا و نمایشگاه هایی که به شکل خلاف در مدارس برپا می شود تعطیل شده اند و یا تغییر کاربری داده اند.

وی اضافه می کند: طبق قانون، مدارس حق کار اقتصادی ندارند، این در حالی است که در فصل آغاز سال تحصیلی می بینیم که برخی از مدارس، اقدام به برپایی نمایشگاه های لوازم التحریر و کیف و کفش می کنند و به کسب و کارهایی که شغلشان فروش لوازم التحریر است ضربه می زنند.

به گفته اعتصامی، این نمایشگاه ها تنها به آموزش و پرورش ختم نمی شود و فروشگاه های زنجیره ای هم در این ایام بره کشانشان است. آنها بدون نظارت خاصی اداره می شوند و معمولاً اجناس بنجل و بی کیفیت با قیمت های ارزان در آنها به فروش می رسد.

این در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتابفروشان اصفهان، فروشگاه های خرد لوازم التحریر تحت نظارت و بازرسی اتحادیه قرار می گیرند و اتحادیه علاوه بر قیمت بر طرح‌ها و مسائل فرهنگی این کالاها نظارت دارد تا خانواده ها با اطمینان خرید کنند.

واردات لوازم التحریر صدای تولیدکنندگان را درآورد

در همین ارتباط یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با بازار می گوید: نقطه تاریک و تأسف بار در این میان بحث تولید داخلی است چراکه حتی با وجود اینکه ظرفیت بالایی در بسیاری از محصولات وجود دارد، باز هم واردات صدای فریاد تولیدکننده را بلند کرده است.

زهرا مسائلی ادامه می دهد: سطح تولید داخلی تا حد بسیاری به کالای مشابه خارجی نزدیک شده اما به گفته مسئولان اصفهان سهم تولید داخلی همچنان در بازار فقط ۳۰ درصد است.

وی تاکید می کند: این در شرایطی است که تولیدات داخلی می‌تواند نیاز کشور را تأمین کنند و حتی مازاد تولید را به کشورهای مختلف صادر کنند؛ چرا که ظرفیت تولید کشور در نوشت افزار، چهار برابر نیاز بازار است.

این کارشناس کارشناس اقتصادی بیان می کند: بسیاری از تولیدکنندگان لوازم التحریر از این موضوع ناراحتند، آنها یا از دایره رقابت با کشورهای چین، مالزی و تایوان خارج شده اند یا آنکه با توجه به حجم واردات دیگر توان رقابت با این کشورها را ندارند.

استفاده از نمادهای غربی برای فروش بیشتر

حاکم بودن باور نادرست بی کیفیت بودن کالای داخلی در ذهن جامعه ایرانی و عدم فرهنگسازی لازم در بازار نوشت‌افزار باعث شده که مردم به تولیدات داخلی اعتماد نداشته باشند و بر فرهنگ دیرینه «کالای خارجی بهتر است» استوار بمانند. عاملی که باعث شده برخی تولیدکنندگان به جای نام و برند خود نام یک برند معروف خارجی را بر روی کالاهایشان حک کرده و بخاطر فروش بیشتر از طرح‌هایی با نمادهای غربی در تولیدات خود بهره ببرند.

با این اوصاف فروشگاه ها و نمایشگاه هایی که اقدام به توزیع و فروش لوازم التحریر قاچاق و بی کیفیت می کنند، اقتصاد و فرهنگ را توأمان با یکدیگر به قربانگاه می برد و گویی مسئولان ذیربط نتوانسته اند به صورت ریشه ای بر این معضل غلبه و آن را حل و فصل کنند.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و کتابفروشان اصفهان در این ارتباط می گوید: لوازم التحریری که در واحدهای صنفی به فروش می‌رسد، حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های فصلی است.

فروشگاه ها و نمایشگاه هایی که اقدام به توزیع و فروش لوازم التحریر قاچاق و بی کیفیت می کنند، اقتصاد و فرهنگ را توأمان با یکدیگر به قربانگاه می برد و گویی مسئولان ذیربط نتوانسته اند به صورت ریشه ای بر این معضل غلبه و آن را حل و فصل کنند

وی تصریح می کند: در واقع فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نمایشگاه‌های فصلی از بین اقلام مختلف لوازم التحریر یک یا دو مورد را با تخفیف به فروش می‌رسانند و سایر اقلام با کیفیت پایین و قیمت بالا به خانواده‌ها ارائه می‌شود. از شهروندان درخواست داریم تا در زمان خرید لوازم التحریر دقت به خرج دهند و اقلام مورد نیازشان را از واحدهای صنفی فروش لوازم التحریر تهیه کنند.

اعتصامی بیان می کند: فروش لوازم التحریر یک پدیده فصلی است و تنها یک ماه در سال بازار خوبی دارد، فروشگاه‌های محلی برای رسیدن به بهار کارشان ۲.۵ سال انتظار کشیده‌اند اما تداخل شغلی مانع از رونق گرفتن کسب و کار آنها شده است، از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای درخواست داریم که فروش لوازم التحریر را به فروشگاه‌های صنفی این حوزه واگذار کنند و اجازه ندهند که اقتصاد خانواده تحریری به این شکل خراب شود.

پادشاهی قیمت‌ها در بازار لوازم التحریر اصفهان| لوکسهای نجومی و بی کیفیت‌های ارزان

وی در پاسخ به اینکه قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته چند درصد افزایش داشته، به بازار می گوید: با محاسباتی که انجام داده‌ایم لوازم التحریر نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

در این میان اما افزایش قیمت‌ها، خرید را برای خانواده‌هایی که قشر پایین و متوسط جامعه محسوب می شوند مشکل کرده است.

با توجه به گفته کسبه، بازار لوازم التحریر اصفهان، فروش لوازم التحریر به صورت عمده یا خرده دو بخش دارد؛ یک بخش بازار دارای اقلام لوکس‌تر، گران‌تر و فانتزی است و در این قسمت خانواده‌هایی که توان مالی نسبتا بهتری دارند می‌آیند و بخش دیگر بازار لوازم التحریر جنب سپه و یا سبزمیدان است که در اینجا افراد متوسط و حتی پایین‌تر از آن خرید می‌کنند.

افراشته از فروشندگانی است که معمولا اجناس لوکس و گران قیمت از لوازم التحریر را دارد و فروشگاهش در طبقه بالای بازار کتاب است. او در گفت و گو با بازار از کسانی می گوید که تا چندی پیش بدون اینکه قیمت بپرسند خرید می کردند اما اکنون وقتی قیمت ها را می بینند منصرف می شوند.

وی می افزاید: البته هنوز بازار خودش و مشتریان خاص خودش را دارد که برای یک جعبه مداد رنگی که شامل ۴۸ رنگ است، چند میلیون خرج می کنند و یا برای خرید یک قمقمه تا ۷۰۰ هزار تومان پول می دهند.

به نظر می رسد این روزها دانش آموزان بیشتر دنبال جنس‌های فانتزی هستند و اگر دفتر یا مدادی ظاهر زیبایی نداشته باشد دنبالش نمی‌روند. شاید در این بخش از بازار خانواده‌ها اغلب اقلام غیرضروری می‎ خرند گرچه این روزها والدینی هم هستند که ارزان ترین اجناس را طلب می کنند و پایشان هرگز به مغازه های لوکس و لاکچری باز نمی شود، اینجاست که لزوم دخالت دولت در کنترل بازار بیش از پیش به چشم می آید.

کد خبر: ۱۷۶٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha