۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی کابوس زائران مشهد مقدس| پیش‌فروش بلیت آغاز شد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی کابوس زائران مشهد مقدس| پیش‌فروش بلیت آغاز شد

مشهد- پیش‌بینی‌های مسئولان امسال بر حضور ۶ الی ۸ میلیون زائر در دهه پایانی ماه صفر به مشهد مقدس است لذا مدیریت و فراهم‌سازی بستر جابجایی این تعداد مسافر کاری مشکل و نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: امسال با برداشته‌شده محدودیت‌های سفر ناشی از بیماری کرونا مشهد مقدس شاهد حجم بیشتری از زائر نسبت به سال‌های گذشته بود لذا ستاد اسکان و میزبانی از مسافران در این استان از نادر ستادهایی در سطح کشور است که تعطیلی نداشته و در تمامی ایام سال به دلیل تکثر اعیاد مذهبی و یا تعطیلات رسمی میزبان خیل عظیم گردشگران است.

به گزارش خبرنگار بازار با فرارسیدن دهه پایانی ماه صفر و حضور خیل عظیم کاروان‌های پیاده به سمت مشهد مقدس و هم‌چنین افزایش سفر به این شهر لذا یکی از موضوعاتی که همه‌ساله برای بسیاری از زائران دردسرساز می‌شود تأمین بلیت اتوبوس است که کمبود در این زمینه بعضاً موجب سرگردانی برخی از این مسافران می‌شود.

نگاهی به وضعیت پایانه مسافربری امام رضا (ع) در ایام اربعین امسال و تقاضای سفر برای مرزهای غربی نشان داد که همواره در این ایام و مراسم خاص تأمین و تهیه بلیت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زائران است که به کابوس تبدیل می شود.

کمبود یک هزار دستگاه اتوبوس

در همین راستا استاندار خراسان رضوی بازگشت زائران به شهرهایشان آن‌هم در بازه زمانی یک روز پس از پایان مراسم عزاداری امام هشتم را به یک چالش برای ناوگان حمل‌ونقل استان توصیف کرد و گفت: برای بازگشت زائران دهه آخر ماه صفر از مشهد، نیازمند تأمین روزانه بیش از هزار دستگاه اتوبوس مازاد برای مقاصد برون‌استانی هستیم.

یعقوب علی نظری در کارگروه حمل‌ونقل قرارگاه خدمت‌رسانی به زائران دهه آخر صفر، افزود: ظرفیت اصلی برای بازگشت این زائران مربوط به زائران پیاده در روزهای پایانی ماه صفر است.

کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی کابوس زائران مشهد مقدس| پیش‌فروش بلیت آغاز شد

وی بیان کرد: ناوگان موردنیاز شامل اتوبوس‌های مازاد، علاوه بر سرویس‌های جاده‌ای بین استانی کنونی است که پیگیری برای تأمین این ناوگان به‌منظور انتقال زائران دهه پایانی صفر آغازشده است.

کمبود اتوبوس محسوس است

در همین رابطه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی بابیان اینکه به‌منظور ارائه خدمات به زائران دهه پایانی ماه صفر تمامی امکانات موجود در این رابطه بسیج شده است اظهار کرد: از آنجاکه تعداد زائر بسیاری در بازه زمانی مشخص به این شهر مقدس سفرکرده و انتظار داشته که بلافاصله بعد از پایان مراسم این شهر را ترک کنند لذا سرویس‌دهی به این تعداد زائر اقدامی سخت و تلاشی جهادی را می‌طلبد.

جعفر شهامت با اشاره به اینکه برای جابجایی این حجم زائر نیاز به تعداد ۵ هزار دستگاه اتوبوس است به بازار گفت: برآورد ما این است که در روز اوج بازگشت زائران حدود یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار اتوبوس از مشهد مقدس سرویس‌دهی داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که برای تأمین کمبودهای احتمالی چه برنامه‌ای در دستور کار قرارگرفته است نیز بیان کرد: با توجه به ناوگان فعال موجود قریب به ۲هزار و ۵۰۰دستگاه اتوبوس دیگر نیاز داریم که در تلاش هستیم تا استان‌های دیگر را برای افزایش خدمات بکارگیری شود.

وی بابیان اینکه با توجه به حجم بالای درخواست سفر به مشهد و از مشهد به سایر نقاط کشور در دهه آخر صفر، خالی از اشکال نخواهد بود ادامه داد: با توجه به کاهش ناوگان و افزایش مسافران در دهه آخر صفر امسال، ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای بومی مشهد توان بازگرداندن زائران رضوی دهه آخر صفر را ندارد لذا باید سایر استان‌ها به کمک ناوگان مشهد بیایند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به مشکلات موجود در تأمین ناوگان جاده‌ای اظهار کرد: در ۱۰ سال متأسفانه اخیر سفر با ناوگان عمومی کاهش داشت و فرسودگی ناوگان و اینکه در پنج سال اخیر اتوبوس زیادی در کشور تولید نشده است همگی بر کمبودها در این صنعت دامن زده است.

وعده مسئولان برای مدیریت سفرها

در همین راستا فرماندار مشهد که در جریان مراسم اربعین و ازدحام بی‌سابقه در پایانه مسافربری امام رضا به‌عنوان نماینده تام اختیار استاندار برای حل این مشکل تعیین شد و بدون دستور وی هیچ اتوبوسی حق خروج از این پایانه را نداشت در این رابطه قول داده است که موضوع تردد زائران را امسال مدیریت خواهد کرد.

محسن داوری در این رابطه به خبرنگاران گفت: امسال موج بازگشت زائران دهه پایانی صفر و ازدحام آن‌ها برای خروج از این کلان‌شهر را با تغییر ساختار فروش بلیت و ایجاد فهرست انتظار در پایانه مسافربری مشهد مدیریت می‌کنیم.

وی بابیان اینکه پیش‌فروش بلیت اتوبوس از این هفته آغازشده و برای بازگشت نیز فهرست انتظاری برای مسافران در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد به‌صورت سامانه‌ای ترتیب می‌دهیم اذعان کرد: هر فردی که در سامانه فهرست انتظار ثبت‌نام کند، به‌محض باز شدن و تأمین ناوگان، با پیامک به وی اطلاع داده می‌شود تا به پایانه بیاید و با توجه به تأمین ناوگان سعی می‌شود تا قبل از ۳۰ صفر برای متقاضیان بلیت صادر شود.

فرماندار مشهد گفت: سامانه‌های انتظار را به هیئت‌های مذهبی اطلاع خواهیم داد تا با قرار دادن نام مسافران خود در فهرست انتظار، زمینه بازگشت به‌موقع کاروان خود را فراهم کنند.

کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی کابوس زائران مشهد مقدس| پیش‌فروش بلیت آغاز شد

داوری همچنین برای جلوگیری از تکرار ازدحام مسافران مانند سنوات قبل، بیان کرد: مسافرانی که سامانه‌ای بلیت نمی‌خرند، هنگام مراجعه به پایانه مسافربری مشهد و قبل از ورود به پایانه، در لیست انتظار ثبت‌نام می‌شوند و سپس یا به اقامتگاه‌های خود در داخل شهر مراجعه می‌کنند و یا به قسمت‌هایی که پیرامون پایانه امام رضا(ع) در نظر گرفته‌شده، برای استراحت هدایت می‌شوند که به‌محض تأمین ناوگان برای بازگشت فراخوانده می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که همه شرکت‌های حمل‌ونقل کشور را مکلف کنیم که هر چه قدر زائر به مشهد آورده‌اند به همان میزان نیز مسافر برگردانند.

فرماندار مشهد گفت: همچنین در حال رایزنی هستیم تا حدود هزار دستگاه اتوبوس از بخش دولتی و شرکت‌های بزرگ در داخل و خارج از استان را جذب و خارج از ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای بازگشت زائران دهه پایانی صفر در مسیرهای درون و برون‌استانی ساماندهی کنیم.

استمداد خراسان رضوی از استان‌های دیگر

وزیر کشور نیز در حاشیه قرارگاه مرکزی خدمت‌رسانی به زائران رضوی در دهه آخر صفر در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: از ظرفیت استان‌های مختلف برای خدمات بهداشتی، درمانی، تغذیه و تسهیلات اسکان زائران رضوی در دهه آخر صفر در مشهد استفاده خواهد شد.

احمد وحیدی گفت: تاکنون با مسئولان حداقل هفت استان صحبت شده است تا برای تأمین نیازهای احتمالی جمعیت میلیونی زائران حرم مطهر امام رضا (ع) در دهه آخر صفر به کمک مسئولان خراسان رضوی بیایند.

وی ادامه داد: تمهیدات خیلی خوبی اندیشیده و نیازمندی‌ها ارزیابی و بخش زیادی از آن‌ها تأمین‌شده است و کمبودها باید در روزهای آینده تأمین شود و با کمک و پیگیری همه دستگاه‌ها که مشتاقانه در حال خدمت هستند امیدواریم مشکل مهمی نداشته نباشیم.

وزیر کشور گفت: زائران مشهد الرضا در دهه آخر صفر تا حد ممکن محل اسکان خود را تدارک ببینند چون پیش‌بینی می‌شود حضور مردم در دهه آخر صفر گسترده باشد هرچند امیدواریم با کمک همه دستگاه‌ها کمبود جدی نداشته باشیم.

کد خبر: ۱۷۶٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha