۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
عقب ماندگی ۹۰ درصدی در حوزه آبخیزداری کشور
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

عقب ماندگی ۹۰ درصدی در حوزه آبخیزداری کشور

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با اجرای فقط ۱۰ درصد آبخیزداری در کشور، تلاش مان در برنامه هفتم بر اساس بودجه، افزایش شتاب برای رفع ۹۰ درصد عقب افتادگی در حوزه آبخیزداری است.

به گزارش بازار، علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به هدف گذاری برای اجرای طرح بخیزاری در برنامه ششم که حدود ۹ میلیون هکتار بوده است گفت : ما به نصف این مقدار یا کمتر از نصف دست پیدا کرده ایم که این میزان خوبی نیست هر چند نسبت به چند سال اخیر رشد بهتری را نشان میدهد.

عباسی افزود : با اجرای فقط ۱۰ درصد آبخیزداری در کشور، تلاش مان در برنامه هفتم بر اساس بودجه، افزایش شتاب برای رفع ۹۰ درصد عقب افتادگی در حوزه آبخیزداری است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات کشور منابع آبی است. از سالانه حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب نزولات آسمانی، حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب مورد استفاده قرار می گیرد. ۳۰۰ میلیارد مترمکعب یعنی ۳ برابر این عددی که استفاده می کنیم به انواع مختلف از دسترس خارج می شود. یکی از راههای خروج نزولات جوی، سیلاب هایی است که در کشور جریان پیدا می کند. سیلاب ها به دریاهای آزاد می ریزد و یا از کشور خارج می شود ما باید برنامه داشته باشیم که این ۳۰۰ میلیارد مترمکعب را به نوعی دراختیار کشور بگیریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: توجه ومدیریت جدی به حوزه آبخیزداری علاوه بر ذخیره و در اختیار گرفتن نزولات جوی مهمترین راهکار برای کنترل و جلوگیری از خطر سیلاب شدن و خسارت های ناشی از سیل در کشور است.

عباسی با اشاره به سیستان و بلوچستان که ۱۱ درصد مساحت کشور را در بر گرفته است گفت : از ۱۰ درصد مطالعه انجام شده در این استان برای کار آبخیزداری، حدود ۴ درصد عملیات آبخیزداری در آنجا انجام شده است یعنی اگر ما از پدیده مانسونی که در استان سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد که در یک بارندگی یک روزه حدود ۱۲ میلیون متر مکعب آب از این استان به خارج از کشور وارد میشود، بتوانیم مدیریت کنیم مشکل آب در خیلی از مناطق کشور حداقل مشکل شرب حل خواهد شد.

وی یکی از موانع اجرای طرح آبخیزداری در کشور را بودجه اختصاص یافته به این بخش عنوان کرد و گفت: خوشبختانه از ۴ سال قبل با عنایت مقام معظم رهبری در بودجه های سالانه یک تخصیص از صندوق ذخیره ارزی برای خاص حوزه آبخیزداری در نظر گرفته شد که در این دو سه ساله کار خوب انجام شده است یعنی اگر ما قبل از این سه سال را یک طرف درنظر بگیریم این سه سال را یک طرف درنظر بگیریم این سه سال برابری می کند با کل آن سال های گذشته.

اجرای عملیات آبخیزداری با کاهش رسوب پشت سدها، از خسارت سیل تا ۷۰ درصد می‌کاهد.

کد خبر: ۱۷۶٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha