۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
اقلیم و ژنتیک دو عامل تاثیرگذار در کیفیت گندم گلستان
مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان خبرداد؛

اقلیم و ژنتیک دو عامل تاثیرگذار در کیفیت گندم گلستان

گرگان- مهقانی، مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان گفت: دو عامل ژنتیک ارقام گندم و اقلیم منطقه، عامل کیفیت مطلوب گندم گلستان است.

علی مهقانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کیفیت گندم گلستان به واسطه کشت ارقام با کیفیت، درصد پروتئین و گلتون آن نسبت به ارقامی که در دیگر مناطق کشور کشت می شود بالاتر است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به این مساله که در سبد بذری گندم، ارقامی که از لحاظ کیفیت پایین تر از حد نرمال باشد وارد پروسه تولید نمی کنیم، خاطرنشان کرد: به همین منظور تقریبا پروتئین و گلتون گندم گلستان ۱۲ و حتی در برخی ارقام تا ۱۳ درصد است.

وی در خصوص عامل کیفیت گندم گلستان نسبت به دیگر مناطق کشور گفت: بخشی از آن مربوط به خصوصیات ژنتیکی گندم استان و بخشی دیگر مساله اقلیم و آب و هوای گلستان است که باعث می شود گندم این استان از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

مهقانی تصریح کرد: ترکیب ارقام کشت در گلستان به گونه ای است که بیشترین سهم برای بذوری در نظر گرفته می شود که کیفیت آنها از لحاظ گلتون و پروتئن بالای ۱۲ درصد باشد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: گلستان در کشور از لحاظ تولید گندم با کیفیت در رتبه بالای برخوردار است، اما سیر استان های کشور نیز هم گندم با کیفیت تولید می کنند.

کد خبر: ۱۷۶٬۱۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha