۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
کراس اوورهای یک میلیاردی فرانسوی و چینی| ۲۰۰۸ بهتر از اس ۵ است؟  
«بازار» بررسی کرد

کراس اوورهای یک میلیاردی فرانسوی و چینی| ۲۰۰۸ بهتر از اس ۵ است؟  

با توجه به اینکه قیمت پژو ۲۰۰۸ کارکرده با جک اس ۵ صفر کیلومتر برابر است، خرید ۲۰۰۸ به دلیل تسریع در تامین لوازم یدکی و تعمیرکار در کنار پایین بودن استهلاک، معقولانه است.  

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو داخل کشور با قیمت و تقاضا کاذب فراوان مواجه است، وضعیتی که در انتخاب خودرو مشتریان اثرگذار و دسترسی آن ها را به محصول مورد نیاز کاهش داده است. در این میان خودروهای چینی با گران فروشی در بازار داخل جولان داده و سهم فروش قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند. در مقام قیاس قیمتی محصولات چینی کیفیت و ایمنی خودروهای دست دوم وارداتی یا مونتاژ را نداشته و به نظر می رسد که در شرایط فعلی خرید و انتخاب محصول کارکرده مونتاژ یا وارداتی بهتر از خودروهای چینی است. براساس این موضوع به بررسی دو خودرو جک اس ۵ نیو فیس و پژو ۲۰۰۸ خواهیم پرداخت، این قیاس از نظر قیمتی بیشتر مورد توجه است.

کراس اوورهای یک میلیاردی فرانسوی و چینی| ۲۰۰۸ بهتر از اس ۵ است؟  

از بدو ورود ۲۰۰۸ به بازار کشور، کار برای جولان چینی ها سخت تر شد، زیرا این خودرو علاوه برداشتن موتوری پرتوان مجهز به فناوری های بود که چینی های هم قیمت آن را نداشتند

پژو ۲۰۰۸ رقیب سرسخت چینی ها

پژو ۲۰۰۸ یک خودرو دولتی پسا برجامی که جز بهترین محصولات عرضه شده پژو به صنعت خودرو داخل کشور برای مونتاژ بود. این خودرو در کلاس کراس اوور سایز کوچک توانسته در بازار جایگاه مناسبی برای خود کسب کند. ۲۰۰۸ روی پلت فرم پی اف ۱ شرکت پژو طراحی و تولید شده است، این پلت فرم همان پلت فرم خودروهای تارا، ۳۰۱ و سیترون سی ۳ است. هرچند که عمر مونتاژ این خودرو در کشور بسیار کوتاه بود، اما در مدت زمان مونتاژ و عرضه به بازار برند پژو بار دیگر در کشور سهم فروش قابل توجهی را کسب کرده بود.
از بدو ورود ۲۰۰۸ به بازار کشور، کار برای جولان چینی ها سخت تر شد، زیرا این خودرو علاوه برداشتن موتوری پرتوان مجهز به فناوری های بود که چینی های هم قیمت آن را نداشتند.

کراس اوورهای یک میلیاردی فرانسوی و چینی| ۲۰۰۸ بهتر از اس ۵ است؟  

جک در سال ۲۰۱۳ محصولی به نام اس ۵ را راهی بازارهای کشور کرد. هرچند که در بدو ورود این خودرو با چالش کیفیت در توربوشارژر و گیربکس همراه بود،ین خودرو پس از شش سال حضور در بازارهای کشور تیرماه سال گذشته دستخوش فیس لیفت جزیی و تغییرات فنی قرار گرفت

جک اس ۵ چینی با کیفیت؟

شرکت خودروسازی جک در سال ۲۰۱۳ محصولی به نام اس ۵ را راهی بازارهای کشور کرد. هرچند که در بدو ورود این خودرو با چالش کیفیت در توربوشارژر و گیربکس همراه بود، اما رفته رفته جایگاه ویژه ای برای خود در بازار داخل کشور ایجاد کرد. جک اس ۵ طراحی شد در سال ۲۰۱۳ است، این خودرو پس از شش سال حضور در بازارهای کشور تیرماه سال گذشته دستخوش فیس لیفت جزیی و تغییرات فنی قرار گرفت. موتور این خودرو از ۲ لیتری توربوشارژر به ۱.۵ لیتری توربوشارژر تنزل یافت، هرچند که این موضوع سبب کاهش جایگاه آن نشد، اما به نظر می رسد بازار از روی عدم تنوع مجبور به پذیرش این خودرو است.

کراس اوورهای یک میلیاردی فرانسوی و چینی| ۲۰۰۸ بهتر از اس ۵ است؟  

طراحی ۲۰۰۸ جسورانه تر

هرچند که نقدهای در خصوص طراحی این محصول برای بازار کشور وجود دارد، اما پژو سعی کرده با به نمایش گذاشتن ظاهری متفاوت از ۲۰۰۸ خودرویی آینده نگرانه را راهی بازارهای جهانی کند. در نمای جلو خودرو شاهد احجام شلوغ سپر مرتفع و چراغ های دو تکه یکپارچه هستیم. در نمای جانبی نیز کراس اووری در کلاس واگن استیشن را مشاهده می کنید، اما در نمای عقب خودرو گرافیک خاص چراغ ها، سپر مرتفع و در صندوق ساده حس مینمال بودن را القا می کند.
در نمای کابین خودرو، پژو تلاش کرده که جانمایی و تعبیه اجزا به بهترین شکل ارگونومی انجام شود. آنچه که در کابین این خودرو بیشتر خودنمایی می کند، کلاستر، نمایشگر و کنسول میانی خودرو است. هرچند که در این خودرو ضعف عدم سانروف وجود دارد، اما مدیران ارشد پژو به نگارنده این مطلب در زمان مونتاژ محصولشان در کشور اشاره کرده بودند که به دلیل افزایش ایمنی خودرو از تعبیه و طراحی سانروف منصرف شدند.

کراس اوورهای یک میلیاردی فرانسوی و چینی| ۲۰۰۸ بهتر از اس ۵ است؟  

طراحی جک ساده اما به روز

یکی از عوامل ماندگاری به روز بودن خودرو در بازارهای جهانی، طراحی ساده مبتنی بر نیاز مشتری در روز است. نمی توان این موضوع را کتمان کرد که خودروسازان چینی در زمینه طراحی خودرو بسیار پیشرفت کردند. جک اس ۵ شباهت فراوانی به طراحی محصولات کره ای و ژاپنی دارد، در نمای جلو حجم عضلانی چندانی به چشم نمی آید و خطوط آیرودینامیک و شخصیت خودرو در کنار چراغ ها و سپر مرتفع تلفیق قابل قبولی را ایجاد کرده است. در نمای جانبی نیز بیشتر از هرنکته ای، ارتفاع خودرو نظر مشتریان را جلب می کند. در نمای عقب خودرو نیز چراغ های ساده و طراحی خلوت در صندوق مناسب سلیقه مشتریان داخلی است.
در نمای داخل کابین نیز نباید انتظار زیادی از این محصول داشت، در حقیقیت برای طراحی آن الگو برداری های فراوانی از محصولات کره ای انجام شده است.

کراس اوورهای یک میلیاردی فرانسوی و چینی| ۲۰۰۸ بهتر از اس ۵ است؟  

موتور پژو ۲۰۰۸ جایزه طراحی سال اروپا را دریافت کرده بود، عملکرد و استهلاک این موتور مورد تایید خودروسازان آلمانی نیز قرار گرفته است. هرچند که پژو برای این محصول توربوشارژر نصب کرده تا قدرت آن را افزایش دهد، اما ضریب استهلاک در قیاس با رقبای چینی خود افزایش نیافته است

قوای فنی کدام یک بهتر است؟

موتور پژو ۲۰۰۸ جایزه طراحی سال اروپا را دریافت کرده بود، عملکرد و استهلاک این موتور مورد تایید خودروسازان آلمانی نیز قرار گرفته است. هرچند که پژو برای این محصول توربوشارژر نصب کرده تا قدرت آن را افزایش دهد، اما ضریب استهلاک در قیاس با رقبای چینی خود افزایش نیافته است. این موتور با حجم ۱.۶ لیتر می تواند ۱۶۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن مترگشتاور تولید کند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیروی تولید شده از موتور را به سر چرخ های جلو هدایت و تسریع فراوانی در تعویض دنده دارد. هرچند که برای پیشرانه پر شتاب این خودرو، تعبیه این گیربکس چندان دور از ذهن نبوده است.
جک اس ۵ نیوفیس به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز به سیستم پاشش سوخت جی دی آی در کنار توربوشارژر مجهز شده است. این موتور برای اس ۵ قدرت ۱۷۱ اسب بخاری و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. استفاده همزمان جی دی آی و توربوشارژر سبب افزایش ضریب استهلاک موتور می شود. جک تلاش کرده که ضعف گیربکس نسخه اولی اس ۵ در کشور را با تعبیه گیربکس شش سرعته دو کلاچه جبران کند. شاید یکی از دلایل بالا بودن گشتاور این خودرو نسبت به ۲۰۰۸ مساله گیربکس باشد.
موتور ۲۰۰۸ نسبت به جک اس ۵ بسیار کم استهلاک تر است، اما گیربکس جک اس ۵ از رقیب فرانسوی بهتر است.

کراس اوورهای یک میلیاردی فرانسوی و چینی| ۲۰۰۸ بهتر از اس ۵ است؟  

ایمنی و آپشن

پژو ۲۰۰۸ به آپشن های مانند: کروز کنترل، کنترل خودرو در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری، دوربین دنده عقب و کیسه هوا مجهز است. شاید بتوان گفت این موارد جز مهم ترین امکانات این خودرو است. اما خودرو جک اس ۵ به سانروف، صندلی برقی، کروز کنترل، کنترل خودرو در سرازیری و سربالایی، تهویه مطبوع، سیستم کنترل پایداری، استارت دکمه ای و جی پی اس از مهم ترین آپشن های این خودرو است.

با بودجه یک میلیارد تومان در بازار فعلی می توان جک اس ۵ صفر کیلومتر یا پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۷ با کارکرد ۷۰ هزار کیلومتر را می توان خریداری کرد. باتوجه به اینکه خدمات پس از فروش هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند، دسترسی به تعمیرکار و تامین قطعات در ۲۰۰۸ بسیار آسان تر از اس ۵ است

کدام یک ارزش خرید دارد؟

با بودجه یک میلیارد تومان در بازار فعلی می توان جک اس ۵ صفر کیلومتر یا پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۷ با کارکرد ۷۰ هزار کیلومتر را می توان خریداری کرد. باتوجه به اینکه خدمات پس از فروش هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند، دسترسی به تعمیرکار و تامین قطعات در ۲۰۰۸ بسیار آسان تر از اس ۵ است. زیرا این خودرو در بازارهای منطقه وجود دارد و برخی از قطعات آن به کشور وارد می شود. از سوی گروه صنعتی ایران خودرو نیز بهترین خدمات را برای این محصول در نظر گرفته است. اما کرمان موتور در ارایه خدمات برای جک اس ۵ چندان برتری قابل توجهی ندارد.

کد خبر: ۱۷۶٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha