۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
اما و اگرها بر مساعدت بانکی سایه انداخت؛ اصناف تنها ماندند
گزارش بازار از عهدشکنی بانک‌ها؛

اما و اگرها بر مساعدت بانکی سایه انداخت؛ اصناف تنها ماندند

کرمان – مساعدت و حمایت‌های بانکی از کسب و کارهای متضرر از کرونا در سایه شرط و شروط‌های متعدد قرار گرفته و به نظر می‌رسد آن‌گونه که باید و شاید اجرایی نشده است.

خبرگزاری بازار- از اواخر بهمن ماه سال گذشته تا امروز کرونا بر جان و مال مردم سایه انداخته و همچنان هم در گوشه و کنار کشور قدرت نمایی می کند. با گسترش دامنه این بیماری و به منظور حفظ سلامت مردم در یک مقطع زمانی تصمیم بر تعطیلی واحدهای صنفی غیرضرور گرفته شد اما این اتفاق زمانی افتاد که دقیقا مصادف با اوج فروش کاسبان بود. کاسبانی که همواره در روزهای پایانی سال بیشترین فروش را داشتند این بار مجبور به خانه نشینی و بستن درهای مغازه هایشان شدند.

این شرایط در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از مغازه داران به امید روزهای پررونق، اجناس مورد نیاز پایان سال را خریداری کرده و در قبال آن وام گرفته یا چک داده بودند. حالا پرداخت این مطالبات به مهم ترین دغدغه آنها تبدیل شده است چرا که میزان فروش آنها به کمترین حد خود رسیده است.

دولت اما در این شرایط اعلام کرد برای صاحبان کسب و کارها مساعدت هایی را در نظر گرفته است و بنا به اعلام شورای پول و اعتبار قرار شد اقساط تسهیلات این افراد و اقساط قرض‌الحسنه تمامی اشخاص که طی ماه‌های اسفند ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ سررسید، منوط به آن‌که بدهی آن‌ها تا تاریخ یکم دی ۹۸ در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت کنند.

فارغ از اینکه چرا در دوران کرونا که اکثریت کاسبان دچار ضرر و زیان شده اند مساله «بد حساب» و «خوش حساب» بودن افراد مطرح می شود و نگاهی یکسان به همه این افراد که دچار مشکل شده اند، نمی شود؛ به نظر می رسد حتی همین مصوبه ستاد ملی کرونا هم در عمل چندان عملی نشده است و برخی بانک ها در حال برداشت اقساط از حساب وام گیرندگان هستند.

مصوبه ای که در عمل اجرایی نشد

علی یکی از کاسبان کرمانی است که کسب و کارش در شرایط کرونایی مختل شده است، او به بازار گفت: بانک مرکزی اعلام کرده بود قسط سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت دریافت نمی شود اما برخی بانک ها اینگونه عمل نمی کنند.

او ادامه داد: بانک رسالت قسط اسفندماه را از حساب من کم کرد اما مجدد به حسابم واریز شد و به من مهلت دادند. اما بانک ملی اینگونه عمل نکرد قسط را از حساب بنده کم کردند و عودت هم داده نشد. به بانک که زنگ زدم گفتند در صورتی که پول در حساب موجود باشد قسط برداشت می شود. این در حالیست که قسط عقب مانده هم نداشتم.

محمد هم که مغازه اش مدت زیادی به دلیل کرونا بسته بود به بازار گفت: بر اساس تصمیم مسئولان مغازه ام مدت زیادی بسته بود الان هم که باز شده مشتری نداریم و مردم به دلیل هراس از بیماری کمتر مایل به خرید هستند و این وضعیت مشکلات مالی فراوانی برای ما ایجاد کرده است. در این شرایط بانک هم قسط وام ها را بر خلاف آنچه که اعلام کرده بود برداشت کرده است.

بانک به علت اینکه وام مسکن ارتباطی با شغلم ندارد قسط این وام را از من دریافت کرد این در حالیست که در دوران شیوع کرونا عملا درآمد من صفر بوده و در حال حاضر توان پرداخت اقساط را ندارم

مریم هم که وام ازدواج دریافت کرده است به بازار گفت: روز گذشته به بانک مراجعه کردم و هر سه قسط را از من دریافت کردند.

مرتضی که قنادی دارد و وام مسکن دریافت کرده است، به بازار گفت: بانک به علت اینکه وام مسکن ارتباطی با شغلم ندارد قسط این وام را از من دریافت کرد این در حالیست که در دوران شیوع کرونا عملا درآمد من صفر بوده و در حال حاضر توان پرداخت اقساط را ندارم.

اقساط دریافت و چک ها برگه می شود

رئیس اتاق اصناف کرمان در این خصوص به بازار چنین گفت: با شیوع کرونا تعداد زیادی از واحدهای صنفی در کرمان فرصت طلایی فروش شب عید را از دست دادند؛ این در حالیست که صاحبان این واحدهای صنفی اجناس جدید برای فروش عید خریداری کرده و در قبال آن هم چک داده اند.

یوسف جعفری ادامه داد: به منظور کمک به واحدهای صنفی متضرر از کرونا با استانداری مذاکراتی داشتیم و قرار بود تسهیلاتی به این واحدها داده شود و اقساط وام ها از اسفند تحت هیچ شرایطی برداشت نشود؛ اما متاسفانه هنوز هیچ اقدامی در این خصوص نشده است.

در حال حاضر اقساط وام ها در حال برداشت است و اگر پول در حساب نباشد با وام گیرنده و ضامن ها تماس گرفته و به آنها اخطار داده می شود

جعفری با اشاره به اینکه اقساط وام ها توسط بانک ها دریافت می شود و چک ها در بانک ها برگشت می خورد، افزود: واحدهای صنفی بیشترین آسیب را در این دوران دیده اند و حتی بیشترین آسیب را واحدهای صنفی کرمان دیده اند چرا که ستاد استانی مقابله با کرونا در کرمان واحدهای صنفی بیشتری را تعطیل کرد. اما اگر تمامی این ضررهای مالی در ازای سلامت جامعه باشد ما راضی هستیم.

دولت دست اصناف متضرر را بگیرد

جعفری با بیان اینکه اصناف همیشه پای کار بوده اند و اکنون نیاز به کمک دارند، گفت: از دولتمردان می خواهیم در این زمینه کمک کنند و مالیات سال ۹۸ و ۹۹ را ببخشند؛ ضمن اینکه از اعضای شورای شهر و شهردار کرمان به دلیل بخشش عوارض سال ۹۹ تشکر می کنم. جا دارد دارایی هم این اقدام را انجام دهد و باید تسهیلاتی در اختیار واحدهای صنفی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بدون حمایت از واحدهای صنفی مشکلات بیشماری برای جامعه اصناف در دوران پساکرونا پیش می آید، بیان کرد: در حال حاضر اقساط وام ها در حال برداشت است و اگر پول در حساب نباشد با وام گیرنده و ضامن ها تماس گرفته و به آنها اخطار داده می شود. این اقدام بانک ها مخالف قانون مصوب بوده و متاسفانه در حال انجام است.

رئیس اتاق اصناف کرمان گفت: از مالکان واحدهای تجاری درخواست دارم در شرایط کنونی تا حد امکان مستاجران را تحت فشار قرار ندهند و اجاره های دو ماه اخیر را ببخشند یا در ماه های آینده به صورت قسطی دریافت کنند.

وی با انتقاد از برگشت چک های صاحبان واحدهای صنفی گفت: البته در بانک محدودیت های برگشت چک اعمال نمی شود در صورت نقد کردن چک طی سه ماه، رفع سوء اثر چک‌های برگشتی انجام می شود.

بد حساب ها مشمول مساعدت های بانکی نمی شوند

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان کرمان هم به بازار چنین گفت: با شیوع ویروس کرونا، از سوی شبکه بانکی کشور در سطح کلان تصمیماتی اتخاذ و از طرف بانک مرکزی به تمامی بانک های کشور ابلاغ شد.

این مساعدت بانکی شامل افرادی می شود که تا تاریخ یکم دی ماه اقساطشان را به موقع پرداخت کرده باشند و مشکلات آنها مربوط به بازه دوران کرونا باشد

الله داد محمدی ادامه داد: بنا به دستورالعمل های بانک مرکزی شبکه بانکی مساعدت هایی را در دستور کار قرار داد. تسهیلات قرض الحسنه یکی از این موارد است؛ بر این اساس در تمامی بانک ها سررسید اقساط وام ها در بازه زمانی اسفند، فروردین و اردیبهشت به پایان دوره اقساط تسهیلات قرض الحسنه منتقل شده است. البته این مساعدت شامل افرادی می شود که تا تاریخ یکم دی ماه اقساطشان را به موقع پرداخت کرده باشند و مشکلات آنها مربوط به بازه دوران کرونا باشد.

وی عنوان کرد: حتی در برخی بانک ها که اقساط به صورت خودکار از حساب ها برداشت شده بود، مبلغ قسط برداشت شده به حساب افراد عودت داده شده است.

محمدی در پاسخ به اینکه به نظر می رسد این دستورالعمل در تمامی بانک ها اجرا نمی شود، گفت: یک سرویس تحت عنوان دستور پرداخت در شبکه بانکی داریم؛ زمانی که فردی تسهیلاتی دریافت می کند چنانچه تمایل داشته باشد امکان برداشت اقساط به صورت اتومات را به بانک می دهد؛ در چنین مواردی بالطبع سیستم به صورت خودکار در زمان سررسید قسط، مبلغ مورد نظر را برداشت می کند.

وی با اشاره به اینکه برای دوران کرونا امکان برداشت خودکار قسط حذف شد، ادامه داد: قبل از این دستورالعمل ممکن است در برخی بانک ها این اتفاق افتاده باشد ولی بلافاصله با ارسال پیامکی به مشتریان اعلام شده که در صورت تمایل مبلغ قسط برداشت شده به حساب آنها عودت داده می شود. البته بانک مرکزی حتی این رویه را هم نپذیرفت و ابلاغ کرد که تمام بانک ها باید قسط برداشت شده را برگشت دهند.

تسهیلات غیر مرتبط با مشاغل شامل مساعدت‌های بانکی نمی‌شود

محمدی گفت: در مورد دیگر، بر اساس مصوبه دولت ۱۰ رسته به دلیل شیوع کرونا اصلا اجازه فعالیت نداشتند که رستوران ها، تالارهای پذیرایی، طباخی ها، مراکز گردشگری، بوم گردی ها و حمل و نقل عمومی و... از جمله این موارد هستند. صاحبان این کسب و کارها (بدون در نظر گرفتن خوش حسابی یا بد حسابی) مشمول مساعدت های بانکی می شوند.

وی با اشاره به اینکه در خصوص این مساعدت ها رسته فعالیت تعیین کننده است، گفت: در این زمینه هیچ فرقی بین بانک های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی وجود ندارد.

محمدی عنوان کرد: اما مساعدت های در نظر گرفته شده برای تسهیلات قرض الحسنه ربطی به رسته فعالیت ندارد و تنها شرط مهم نداشتن قسط معوق است.

وی عنوان کرد: به بانک ها اعلام کرده ایم با توجه به شرایط از اختیارات داخلی خودشان برای مساعدت به سایرین هم استفاده کنند که این مساله شامل دستورالعمل کرونا نمی شود.

محمدی در خصوص وام مسکن گفت: وام مسکن مشمول این مساعدت ها نمی شود و تسهیلات مربوط به اصناف ۱۰ رسته مشخص شده است. دولت پیشنهاد داده بود که تسهیلات مسکن هم شامل این محدودیت شود و ممکن است به زودی اعلام شود که مشمول شده اند.

وی در خصوص برگشت چک ها هم گفت: چک های صاحبان کسب و کارها حداکثر تا سه ماه بعد از تاریخ برگشت مشمول محرومیت ها و ممنوعیت های قانون چک نمی شود. البته این مساعدت مربوط به چک های برگشتی یکم اسفند ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۹ است.

در حالی مسئولان شبکه بانکی از اعمال مساعدت ها و حمایت ها از صاحبان کسب و کارها صحبت می کنند که گلایه های وام گیرندگان بسیار بیشتر از رضایتشان است و به نظر می رسد این مصوبه آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده است.  

کد خبر: ۱۷٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha