۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
مصرف  ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی دروغ است!/ دیواری کوتاه تر از بخش کشاورزی نیست!
هدررفت آب در بخش کشاورزی بیشتر است یا شبکه های شهری؟

مصرف ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی دروغ است!/ دیواری کوتاه تر از بخش کشاورزی نیست!

اگرچه در مورد میزان مصرف آب در بخش کشاورزی همواره اختلاف نظرهایی بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی وجود داشته اما کارشناسان معتقدند مکانیزه کردن روشهای کشت و استفاده از آبیاری های نوین از مهمترین راه های کاهش هدررفت آب است.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار- علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص هدررفت آب در بخش کشاورزی گفت: علیرغم اینکه ما باید آب را به عنوان یک کالای ارزشمند در نظر بگیریم که بایستی در مسیر درست، معقولی و منطقی مصرف شود و فواید حاصل از آب به دلیل اینکه خود آب هم ملی است باید برای همه مردم باشد اما متاسفانه امروز بهره‌وری در آب را به میزان بسیار کمی داریم.

وقف چی افزود: مکانیزه ای نبودن روشهای کشت و عدم توسعه کشتهای گلخانه ای باعث می شود در بسیاری جاها با کمبود آب مواجه باشیم. درواقع استفاده نکردن از  تکنولوژی قطعا  باعث کمبود آب می شود.

وی ادامه داد: موضوع بعدی که به نظرم بسیار مهم است  این است که در سطح کلان تصمیم گیری‌ها، آب شیرین بسیار زیادی را از مرزهای کشور در جنوب و در شمال کشور خارج میکنیم. به همین دلیل ما معتقدیم به زودی در شرایط موجود باید بازچرخانی آب شیرین داشته باشیم و اجازه ندهیم که بدون بهره برداری و بدون استفاده از آب در مرزها، به همین راحتی به خلیج فارس، دریای عمان یا دریای خزر بریزد.

ضرورت بازچرخانی آب شیرین

وقف چی خاطرنشان کرد: بازچرخانی آب شیرین یکی از اساسی ترین برنامه‌هایی است که باید در کشوراتفاق بیفتد دلیلش هم این است که اگر امروز این همه تهدید می شویم و با مشکلاتی مواجه میشویم و مردم در فشار و مضیقه هستند به دلیل نیاز ارزی است.

وی افزود: دلیل نیاز ارزی هم این است که ما به نهاده‌هایی که امروز به عنوان نهاده های دامی تعریف می کنیم یک رقم بسیار بالایی از منابع نفتی را تخصیص میدهیم تا نهاده‌هایی مانند ذرت، جو، سویا، علوفه را وارد کنیم.   در صورتی که کشور ما با وجود این شرایط مستعد میتواند حتی صادرکننده این محصولات در بسیاری از زمینه ها باشد. بنابراین باید این رویکرد تقویت شود و با داشتن یک نگاه ملی همه کمک کنند که این امر اتحقق یابد.

آب و کشاورزی باید دست یک وزارتخانه باشد

علی خانمحمدی، عضوهیات مدیره مجمع ملی خبرگان کشاورزی ایران نیز گفت: متاسفانه هر مشکلی به وجود می آید کوتاه تر از دیوار بخش کشاورزی چیزی نمی یابند! موضوع آب نیز به همین نحو است، در حالی که ما در این سالهاکه مزارع تقریبا مکانیزه شده است و از طرف دیگر مردم با آموزشهایی که دیده اند الان متوجه شده اند که قطره قطره آب ارزشمند است و باید از آن استفاده کنند،  هدررفت آب‌مان در  بخش کشاورزی آنقدر که اعلام می شود نیست.

خانمحمدی افزود: به عبارت دیگر برای بالا بردن راندمان بهره وری، کشاورزان ما الان در استفاده از آب از بهترین روشها استفاده می‌کنند اما چون سیستم توزیع آب دست وزارت نیرو است و وزارت جهاد کشاورزی فقط ضامن تولید است، این دو وزارتخانه همیشه خرابکاری‌ها را به گردن هم می اندازند. به همین دلیل ما بارها به دولت اعلام کرده‌ایم که آب و کشاورزی باید در یک وزارتخانه باشند.

هدررفت بالای آب در شبکه های فرسوده شهری

این فعال بخش کشاورزی خاطرنشان کرد:  الان شبکه های شهری را در نظر بگیرید می بینید که بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند!  سوال این است که در کجا یکی از این شبکه ها تعویض شده یا نوگرایی ایجاد شده است؟ بنابراین هدررفت شبکه ها شهری مان بسیار بالا است اما چیزی گفته نمی شود. از سوی دیگر  شبکه های تولید فلزات مان نیز همین طور است، به همین دلیل برای ساخت یک پراید به اندازه ۱۰ هکتار آب مصرف میکنند اما دیده نمیشود و تماما مقصر را بخش کشاورزی می دانند.

خانمحمدی گفت: این در حالی است که با وجود بارندگی های بسیار مناسبی که طی ۳ سال گذشته داشتیم، بخش کشاورزی از منابع آبی زیرزمینی بسیار کم استفاده میکند و اگر هم استفاده میکند با تکنولوژی برتری که حتی خود کشاورزان بابت آن سرمایه گذاری کرده اند، این کار را  با بهترین روش انجام میدهند تا راندمان بالا داشته باشد و صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: با این تفاسیر آن طور که وزارت نیرو میگوید نیست و تنها  ۶۴ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود. درواقع اینکه وزارت نیرو اعلام میکند بالای ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود به هیچ وجه برای یک کارشناس کشاورزی قابل قبول نیست.

کد خبر: ۱۷٬۵۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha