۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
کاهش تولید غلات اروپا در اثر گرمای شدید؛ سویا در صدر کاهش تولید
تاثیر موج گرما و خشکسالی بر تولیدات کشاورزی اروپا

کاهش تولید غلات اروپا در اثر گرمای شدید؛ سویا در صدر کاهش تولید

موج گرمای شدید در اروپا باعث کاهش تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله غلات شده است و منابع خبری از کاهش ۸.۶درصدی تولید ذرت دانه ای، ۵.۵درصدی آفتابگردان و ۹.۶درصدی دانه سویا در آگوست جاری خبر میدهند.

بازار؛ گروه کشاورزی: اروپا نه تنها با گرمای شدید و مشکلات تامین انرژی مواجه است بلکه تابستان امسال خشکسالی در این منطقه بر تولید و برداشت انواع محصولات کشاورزی اثر گذاشته است. به طوری که یورونیوز اخیرا اعلام کرده است: خشکسالی های شدید تابستان امسال به انواع برداشت ها در اروپا آسیب رسانده است و به عنوان مثال، تولیدکنندگان غلات، عسل و انگور، در تلاش برای ارائه سطح تولید نرمال و تضمین کیفیت ثابت هستند.

بر اساس آنچه یورونیوز می گوید، موج گرمای شدید، تولید غذاهای ویژه منطقه‌ ای اروپا مانند پنیرهای معروف فرانسه و ژامون اسپانیایی را به خطر انداخته است. این در شرایطی است که این محصولات تحت مهر اتحادیه اروپا محافظت می شوند که کیفیت و ویژگی سنتی آنها را تأیید می کند اما برای به دست آوردن این وضعیت، محصولات باید به روش خاصی تولید شوند که خشکسالی تابستان امسال مشکلاتی را در این حوزه به وجود آورده است.

طبق بررسی پایش محصولات در اروپا، وقوع گرمای شدید و حاکم بودن آب و هوای گرم و خشک در اروپا باعث شده تولید ذرت دانه ای ۸.۶ درصد، تولید آفتابگردان ۵.۵ درصد و دانه سویا ۹.۶ درصد کاهش داشته باشد

بگونیا گارسیا برنال، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی اسپانیا، درباره تاثیر موج گرما بر این منطقه در گفتگو با یورونیوز اظهار داشت: در بحث تولید گوشت با مشکل تامین و تغذیه دام مواجه هستیم به طوری که در برخی مناطق دام ها از درختان بلوط تغذیه می کنند اما بروز گرمای شدید و خشکسالی در تابستان جاری باعث اختلال در خوراک شده است؛ به این معنی که کشاورزان در تلاش برای تولید مداوم محصولاتی با همان کیفیت پیشین هستند.

بر اثر گرما و خشکسالی عملکرد غلات در کشورهای اروپایی در مقایسه با میانگین ۵ساله حدود ۲درصد کاهش داشته است

بر اساس این گزارش، به جز اسپانیا بقیه کشورها و مناطق محافظت شده اروپا نیز با مشکل آب و هوا و گرمای شدید مواجه هستند و به گفته کارشناسان یکی از راهکارهای پیشنهادی برای حفظ کیفیت محصولات دامی تولیدی این است که قیمت را در سوپر مارکت ها افزایش دهند و از آن طرف فرآیند تولید فشرده تری را در نظر بگیرد.

وزیر کشاورزی و توسعه روستایی اسپانیا همچنین به یورونیوز اظهار داشته است: موج گرما فقط محصولات حفاظت شده منطقه ای را تحت تاثیر قرار نداده است بلکه بر اساس یک بررسی پایش محصولات در اروپا، سوابق آن در ماه آگوست ۲۰۲۲ (نیمه اول شهریور ۱۴۰۱) نشان می دهد که آب و هوای گرم و خشک به طور قابل توجهی بر محصولات تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، تولید ذرت دانه ای ۸.۶ درصد، تولید آفتابگردان ۵.۵ درصد و تولید دانه سویا ۹.۶ درصد کاهش یافته است.

گفتنی است بخش های بزرگی از اروپا از جمله اسپانیا، جنوب فرانسه، مرکز و شمال ایتالیا، مرکز آلمان، شمال رومانی و شرق مجارستان طی ماه های اخیر تحت تاثیر خشکسالی و هوای گرم قرار گرفته است و بر اساس آنچه سازمان فائو اعلام کرده، عملکرد غلات در مقایسه با میانگین پنج ساله به طور کلی حدود ۲درصد کاهش یافته است. اگرچه تعداد انگشت شماری از محصولات زراعی مانند چغندرقند و سیب زمینی بهتر از حد متوسط ‌هستند.

کد خبر: ۱۷۵٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha