۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
صادرات مهمترین مزیت طرح حذف ارز ترجیحی| دولت عجولانه عمل کرد
فیلم استان ها؛

صادرات مهمترین مزیت طرح حذف ارز ترجیحی| دولت عجولانه عمل کرد

اردبیل - کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مزیت صادراتی مهمترین دلیل حذف ارز ترجیحی بود چراکه اجرای طرح محدودیت های تولیدی برای تولیدکنندگان را از بین می برد.

ارسلان خانزاده در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی با هدفمندی یارانه ها ارتباط معناداری دارد گفت: طرح دولت برای حذف ارز ترجیحی را می توان از دو بعد اقتصاد کلان و نیز دیدگاه آحاد مردم بررسی کرد.

وی به مزیت های ۶ گانه حذف ارز ترجیحی اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل اجرای طرح در واقع کاهش قاچاق کالا در کشور بود چراکه قیمت کالا در ایران با کشورهای همسایه تفاوت معناداری دارد و این مسئله باعث گسترش قاچاق می شود.

استاد دانشگاه های اردبیل اظهار کرد: استفاده بهینه از عوامل تولید در فرایند تولید دیگر مزیت حذف ارز ترجیحی است، چراکه با نزدیک شدن قیمت مواد اولیه به قیمت واقعی، نگاه و نحوه استفاده از این مواد نیز بهتر می شود.

خانزاده ایجاد فضای رقابتی را از دیگر مزیت های حذف ارز ترجیحی عنوان کرد و افزود: در این شرایط فرصت برابر در اختیار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی قرار می گیرد.

وی به تنظیم بازار با استفاده از مکانیزم های بازار اشاره کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی کاهش فساد و کاهش پروندهای های قضایی را موجب خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مزیت صادراتی مهمترین دلیل حذف ارز ترجیحی بود گفت: اجرای طرح محدودیت های تولیدی برای تولیدکنندگان را از بین می برد.

خانزاده اظهار کرد: باتوجه به اینکه اکثریت جامعه سواد اقتصادی کافی برای تجزیه و تحلیل آثار حذف ارز ترجیحی را ندارد این باور وجود دارد که اجرای طرح، باعث افزایش قیمت کالاها و در نهایت در تنگنا قرار گرفتن زندگی مردم خواهد شد.

وی اظهار کرد: اجرای طرح به صورت تدریجی از ۱۰ سال پیش توسط دولت وقت برنامه ریزی شده بود که به دلایل سیاسی و اقتصادی اجرایی نشد.

استاد دانشگاه های اردبیل با بیان اینکه دولت فعلی در اجرای این طرح عجولانه عمل کرد گفت: دولت می بایست قبل از اجرای طرح از طریق رسانه ها، به تبیین موضوع می پرداخت تا تاثیر روانی موضوع را کاهش دهد.

خانزاده گفت: دولت درصدد است تا با پرداخت یارانه سبد خانوار را مدیریت کند اما بایداذعان کرد که بار روانی حذف ارز ترجیحی بیشتر از بار حقیقی ماجرا بود.

کد خبر: ۱۷۵٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha