۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
صادرات حلقه مفقوده رونق فرش ماشینی| قوانین بانکی رمق تولیدکنندگان را گرفت
گزارش استان‌ها؛

صادرات حلقه مفقوده رونق فرش ماشینی| قوانین بانکی رمق تولیدکنندگان را گرفت

اصفهان- منطقه کاشان و آران و بیدگل بزرگترین قطب تولید فرش ماشینی در ایران و دومین در نوع خود در سطح جهان است اما با وجود بروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر بانکی مشکلات این صنعت تمامی ندارد.

هادی نجف زاده؛ بازار: منطقه کاشان و آران و بیدگل با تولید بیش از ۷۰ درصد از فرش ماشینی کشور بزرگترین قطب این صنعت در سطح کشور و دومین از نوع خود در سطح جهان است.

با این وجود پتانسیل های بالقوه در این منطقه برای توسعه فرش ماشینی و صنایع وابسته به آن، فعالان در این حوزه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و به گفته اکثر صنعتگران، بروکراسی اداری و همچنین چالش های موجود در سیستم بانکی کشور رمق و توانی برای تولیدکنندگان به جا نگذاشته است.

آنچه مهم است به دلیل اشتغال بسیاری از جوانان و همشهریان و حتی هموطنان در این کارخانجات لازم است در این زمینه تصمیماتی جدی توسط مسئولان اندیشیده شود.

واردات نساجی چندین برابر صادرات

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش ماشینی آران و بیدگل در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه کل صادرات نساجی بر اساس آمار گمرک در سال ۱۴۰۰ برابر ۶۸۰ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۱۸۴ دلار بوده است، اظهار داشت: این عدد به میلیارد هم نمی‌رسد در حالی که واردات نساجی کشور یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ۴۷۱ هزار ۶۸۰ دلار بوده است.

سیدجواد سجادی با بیان اینکه این اعداد و ارقام در حدی نیست که انرژی صاحبان صنعت و دولتمردان را برای وضع قوانین و ایجاد محدودیت‌های گمرکی بگیرد، ابراز داشت: ۵۹۷ میلیون دلار از کل مبلغ واردات مربوط به مواد اولیه پایه مثل الیاف اکرولیک، پنبه و ویسکوز و ۷۶۳ میلیون دلار آن واردات انواع پارچه بوده است.

سجادی با اشاره به اینکه بهتر است صنعت نساجی که صنعتی اشتغال‌زاست و هیچ باری بر دوش دولت ندارد از از تعهد ارزی معاف شود، گفت: همین پیشنهاد برای فرش دستباف هم مطرح هست.

صادرات حلقه مفقوده رونق صنعت فرش ماشینی| قوانین بانکی رمق تولیدکنندگان را گرفت

وی با بیان اینکه اکثر شرکت‌های فرش‌ ماشینی هزینه استهلاک را در قیمت تمام شده فرش ماشینی محاسبه نمی‌کنند، گفت: در واقع مبنای محاسبه قیمت اولیه است و چنانچه ذخیره استهلاک در قیمت تمام شده محصول محاسبه شود اصلاً تولید فرش ماشینی مقرون به صرفه نیست.

صادرات فرش ماشینی نه تنها هیچ مشوقی برای صادرکننده ندارد بلکه مرتب سدهای جدیدی ایجاد می کند، دولت می‌گوید تعهدات ارزی باید در سامانه نیما عرضه شود و این در حالی است وقتی اختلاف ارز نیمایی و آزاد ۶ هزارتومان است دیگر صادرات مقرون به صرفه نیست

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش ماشینی آران و بیدگل افزود: در خصوص معافیت‌هایی که برای مشاغل سخت و زیان‌آور وضع شده است، این قانون بر اساس مقتضیات زمان وضع شده است و متناسب با شرایط امروز جامعه نیست.

وی با بیان اینکه برای صادرات فرش ماشینی نه تنها هیچ مشوقی برای صادرکننده وجود ندارد بلکه مرتب سدهای جدیدی بر سر راه آنها ایجاد می‌شود، افزود: اکنون دولت می‌گوید تعهدات ارزی باید در سامانه نیما عرضه شود و این در حالی است وقتی اختلاف ارز نیمایی و آزاد ۶ هزار تومان است دیگر صادرات مقرون به صرفه نیست.

سجادی ادامه داد: طبق قانون تعهدات ارزی صادرات از محل ورود مواد اولیه ورود موقت معاف است و این موضوع مورد تایید گمرک اصفهان و ایران است ولی بانک مرکزی زیر بار آن نمی‌رود.

رونق صادرات فرش ماشینی در افق ۴ ساله، رویایی که محقق نشد

از سویی دیگر مدیرعامل شهرک صنعتی سلیمان صباحی شهرستان آران و بیدگل نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اردیبهشت ۹۷ میز صادرات فرش ماشینی پایه‌گذاری شد، اظهار داشت: با این وجود مشخص نیست در این چهار سال چه اتفاق مطلوبی برای صادرات فرش ماشینی کشور و منطقه افتاده است در حالی که هدف از تشکیل این میز رونق صادرات محصول است ولی در عمل چیزی دیده نمی‌شود.

عبدالرحیم مفیدی با اشاره به اینکه در سایت سازمان توسعه تجارت نشانه‌های قابل توجهی از فرش ماشینی دیده نمی‌شود، ابراز داشت: از این محصول که یکی از برندهای صادراتی کشور است هیچ اطلاعاتی به مخاطب ارائه نمی‌شود و حتی برای برگزاری نمایشگاه‌هایی نیز اطلاعاتی یافت نمی‌شود و لازم است میز توسعه صادرات فرش ماشینی با تعاملی که بین تولیدکننده و متولیان آن برقرار می‌کند نقایص موجود در حوزه صنعت فرش ماشینی را برطرف کند.

مفیدی بیان کرد: همگان اذعان دارند راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور صادرات محصولات غیرنفتی است اما سیاست‌های موجود نه تنها نشانی از راهکار دیده نمی‌شود بلکه روز به روز بر موانع آن افزوده شده است.

با وجود ظرفیت های بالقوه صنعت فرش ماشینی در منطقه کاشان و همچنین در سطح کشور، این کالا نتوانسته است به خوبی خود را در سبد اقلام صادراتی کشور باز کند.

صادرات حلقه مفقوده رونق صنعت فرش ماشینی| قوانین بانکی رمق تولیدکنندگان را گرفت

فرش ماشینی کاشان و ایران به دلیل کیفیت مطلوب و طرح های زیبا همیشه مورد استقبال مشتریان خارجی بوده است و از سویی دیگر به دلیل شهرت ایران در صنعت فرش خود می تواند عامل بازاریابی تأثیرگذاری در سطح جهان باشد.

در این ارتباط رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صمت استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بر اساس آمار سایت ITC که سایت بین‌المللی آمار و ارقام است کل صادرات فرش ماشینی جهان ۱۸ میلیارد دلار اعلام شده که در رأس آن چین با ۳.۳ میلیارد دلار است.

جایگاه فرش ماشینی منطقه کاشان و آران و بیدگل بیش از این است ولی از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده نمی شود؛ در این ارتباط لغو معافیت گمرکی ورود ماشین‌آلات یک مشکل اولویت‌دار است که قیمت تمام شده محصول را افزایش داده است

کریم سلیمی با بیان اینکه پس از آن ترکیه با ۳.۲ میلیارد و هند با ۲.۲ میلیارد دلار و سپس بلژیک با ۱.۶ دلار و آمریکا با ۷۰۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند، ابراز داشت: صادرات فرش کاشان با ۱۰۰ میلیون دلار در انتهای این جدول است.

سلیمی با اشاره به اینکه این آمار رسمی است و مقدار واقعی برای ایران همان ۳۰۰ میلیون دلار است، ابراز داشت: با این وجود جایگاه فرش ماشینی منطقه کاشان و آران و بیدگل بیش از این است ولی از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده نمی شود.

صادرات حلقه مفقوده رونق صنعت فرش ماشینی| قوانین بانکی رمق تولیدکنندگان را گرفت

وی با بیان اینکه باید مشکلات فعالان این حوزه بررسی و راهکارهای لازم ارائه شود، افزود: در حوزه فرش ماشینی لغو معافیت گمرکی ورود ماشین‌آلات یک مشکل اولویت‌دار است که قیمت تمام شده محصول را افزایش داده است. به نظر می رسد علاوه بر اهتمامی که باید دستگاه ها و بخش های مختلف دولتی برای حل مشکلات صنعتگران و فعالین حوزه فرش ماشینی داشته باشند، این افراد هم برای توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید سعی جدی داشته باشند.

تولید فرش مطابق با سلیقه جهانی؛ راهکاری برای برون رفت از مشکلات صادراتی

حضور در نمایشگاه های مختلف ملی و بین المللی خود یکی از راهکارهای یافتن بازارهای جدید است اما احتیاج به کار مطالعاتی و تحقیقاتی دارد که این موضوع مغفول مانده است و از جمله مواردی که توسط کارشناسان پیشنهاد می شود بررسی رسوم و علاقه‌مندی های کشورهای مختلف و مردمان آن دیار و تولید فرش ماشینی بر اساس علاقه مندی های آنان است.

برای مثال در برخی از کشورها مثل کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی می توان یک بازار بکر و دست نخورده برای صادرات فرش ماشینی ایران نام برد که به این منظور است مطالعاتی انجام شود تا طرح ها و رنگ های مورد علاقه مردمان این کشورها بررسی و مطابق آنها فرش بافته شود.

کد خبر: ۱۷۵٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha