۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
راه‌اندازی مراکز تجاری باعث رشد تجارت خارجی می‌شود
رییس کنفدراسیون صادرات ایران:

راه‌اندازی مراکز تجاری باعث رشد تجارت خارجی می‌شود

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در روسیه، گفت: ایجاد چنین فضایی در کشورهای هدف پشتیبان مناسبی برای تجارت خارجی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش بازار، محمد لاهوتی با بیان اینکه راه‌اندازی مراکز تجاری یکی از تصمیمات به موقع و خوب دولت سیزدهم است که سازمان توسعه تجارت ایران ایجاد آن را در چند کشور اجرای کرده است، اظهار داشت: همواره دولت‌ها در زمینه تامین بودجه مورد نیاز اعزام رایزنان تجاری و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورهای دنیا با مشکل مواجه بوده و یا رایزنانی که اعزام می‌شدند، بعضاً امکان استفاده از ظرفیت‌ها را به‌تن‌هایی و با شرایط موجود نداشتند.

وی افزود: راه‌اندازی مراکز تجاری ایران در سایر کشورهای دنیا از سوی فعالان اقتصادی و با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران، یک راهکار بسیار موثر در پشتیبانی از تجارت خارجی کشور به شمار می‌رود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: البته به دلیل اینکه رایزنان بازرگانی حتماً باید مأمور و کارمند دولت بوده و با گذرنامه سیاسی به سایر کشورهای دنیا اعزام شوند، در ارتباط گیری با برخی از تجار مقیم در خارج از کشور معذوریتی داشتند، بنابراین یکی از روش‌هایی که می‌توانست به حل این معضل کمک کند، ایجاد مراکز تجاری ایران در خارج از کشور از سوی بخش خصوصی و یا اتاق‌های بازرگانی بود که می‌تواند در حوزه افزایش تجارت خارجی کشور راهگشا باشد.

لاهوتی تصریح کرد: راه‌اندازی مراکز تجاری ایران در خارج از کشور، هم در بخش واگذاری امور به بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت می‌تواند یاری رسان باشد و هم با توجه به اینکه یک فعال اقتصادی مقیم در آن کشور، آشنا به زبان آن منطقه بوده و با توجه به شناخت، می‌تواند در بازارهای آن کشور فعالیت بهتری داشته باشد، قطعاً راه‌اندازی این مراکز می‌تواند در کنار رایزنان اعزامی، به صورت مکمل نقش آفرینی کنند.

وی تاکید کرد: حسن قابل توجه راه‌اندازی مراکز تجاری در خارج از کشور، عدم تحمیل هزینه به دولت است، زیرا هزینه راه‌اندازی این مراکز از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود و یکی از ابزارهای مهم رایج در جهان است.

این فعال بخش خصوصی در مورد افزایش حجم روابط تجاری ایران و روسیه، اظهار داشت: پس از مناقشات روسیه و اوکراین، این کشور احساس نیاز بیشتری به ایران دارد و با توجه به تحریم‌هایی که علیه این روسیه رخ داده است، یکی از بازارهایی که مدنظر روس‌ها قرار گرفته، بازار ایران است. اکنون دو کشور توانسته‌اند در گسترش روابط تجاری بیش از گذشته فعالیت کنند.

لاهوتی خاطرنشان کرد: شاید در گذشته تجار ایرانی عموماً به دنبال اتفاقات جدیدی بودند که از فرصت‌های بازار روسیه به نفع خود بهره ببرند، در حالی که طرف‌های روس خیلی علاقه نشان نمی‌دانند، اما بعد از وقوع جنگ با اوکراین، شاهد استقبال تجار روس از همکاری با طرف‌های تجاری خود در ایران هستیم.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: حجم تجارت خارجی ایران با روسیه حدود ۲ میلیارد دلار است که تراز تجاری برای ما به شدت منفی است و از این رقم، ۶۰۰ میلیون دلار سهم صادرات ایران و یک و نیم میلیارد دلار واردات ایران از روسیه است.

وی ادامه داد: ظرفیت خوبی برای افزایش تجارت میان روسیه و ایران وجود دارد و با توجه به اتفاقاتی که امروز طرف روس با اوکراین دارد، رشد حجم تجارت تا دو یا سه برابر به سهولت در دسترس است.

لاهوتی گفت: با اتفاقاتی که در طرف روسیه افتاده و موضوع استفاده از کریدور سبز و ارز ملی دو کشور در بانک‌ها مطرح و فرصت بیش از گذشته فراهم شد، به‌خصوص با بالا آمدن نماد ارزهای دو کشور در بازارهای معاملاتی ارزی دو کشور و شبکه نقل و انتقال ارز در میربیزینس بانک، اتفاقات خوبی رخ داده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به انجام سفرهای متعدد از سوی مقامات ارشد سازمان توسعه تجارت در همراهی با رئیس جمهور، افتتاحیه‌های نمایشگاهی با حضور وزیر صمت و به صورت هیات‌های تجاری اشاره و خاطرنشان کرد: انعقاد قرارداد در حوزه قطعات خودرو و پذیرش هیات‌های تجاری که اکثر این هیات‌ها از سوی اتاق بازرگانی تهران و با مشارکت بخش خصوصی رخ داده، بیانگر این است که حجم تجارت دو کشور این ظرفیت دارد که به دو برابر رشد کند.

وی تاکید کرد: استفاده از این فرصت‌ها با ایجاد مراکز تجاری، اعزام رایزنان بازرگانی و گسترش روابط سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور امکان‌پذیر است، البته این گرایش در طرف مقابل هم دیده می‌شود.

کد خبر: ۱۷۵٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید جباری IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      سلام.میتوانم در مورد احداث و راه اندازی مرکز تجاری و بازار محصولات ایرانی دریکی از کشورهای آسیای میانه کمک ویاری برسانم.