۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
فناوری پیشرفته جای کارگران را می گیرد؟
پس از پایان همه گیری کووید ۱۹

فناوری پیشرفته جای کارگران را می گیرد؟

پس از پایان همه گیری کرونا ویروس، امکان دارد فناوری های دیجیتال جای کارگران را بگیرد و به بیکاری آنان منجر شود.  

فرحنازسپهری؛ خبرگزاری بازار - براساس گزارشی که در سایت «کپیتول بیت» ارایه شده است: یک مطالعه جدید توسط اقتصاددانان دانشگاه ایالتی جورجیا، رابطه مستقیمی را بین آمریکایی های بیکار به دلیل کروناویروس و افرادی که احتمالاً بعد از اتمام همه گیر به دلیل جایگرین اتوماسیون در معرض بیکاری قرار می گیرند نشان می دهد.
براساس گزارشی که به تازگی توسط محققان و دانشکده های مرکز تحقیقات مالی ایالتی جورجیا و دانشکده مطالعات سیاست اندرو یانگ منتشر شد، حدود ۷۵ درصد صنایع در معرض خطر کووید ۱۹ و از طرفی جایگرین کردن با صنایع با پتانسیل بالای اتوماسیون همچون هوش مصنوعی و فناوری های پیشرفته کامپیوتری هستند.  

این مطالعه همچنین نشان داد که حدود ۵۰ درصد مشاغل در جورجیا در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته کامپیوتری قرار دارند. اکثریت قریب به اتفاق این مشاغل از جمله مشاغل نسبتاً کم درامدی هستند که با کارهای روزمره که نیازی به تصمیم گیری پیچیده ندارند در ارتباط هستند.  
پیتر بلوستون، یک پژوهشگر ارشد داشنگاه ایالتی جورجیا گفت: بحران بهداشت عمومی کووید ۱۹ با افزایش سرعت انتقال به اتوماسیون در نتیجه اقدامات دوردست اجتماعی و نگرانی در مورد شیوع ویروس است، باعث تشدید تغییرات ساختاری به سمت هوش مصنوعی در اشتغال می شود.

حدود ۵۰ درصد مشاغل در جورجیا در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی و فناوری پیشرفته کامپیوتری قرار دارند



بنا به این مطالعه، آموزش، تجارت، پزشکی و سایر صنایع در حال یافتن راه های خلاقانه ای برای استفاده از فناوری های دیجیتال هستند. همچنین این مطالعه بررسی کرد که، آسیب پذیرترین صنایع از کرونا ویروس مربوط به خدمات در زمینه اسکان و خدمات غذایی، هنر و سرگرمی، تجارت و ساخت و ساز عمده فروشی و خرده فروشی است. بسیاری از این صنایع شامل مشاغل با دستمزد نسبتاً کم و دارای سطح پایین از اموزش هستند، به طوری که کارگران آسیب پذیر را در معرض خطر بیشتری دربرابر بی ثباتی اقتصادی قرار می دهند.

از سوی دیگر، تهدید کوتاه مدت کووید ۱۹ و بلند مدت اتوماسیون بعد ازآن، سطح تهدیدات بسیار متفاوتی را برای کارگران مزرعه نشان می دهد. در حالی که کمتر از ۱۰ درصد مشاغل کشاورزی به دلیل بیماری کروناویروس در معرض خطر هستند، ۵۸ درصد در معرض تهدید با اتوماسیون قراردارند.
بلوستون گفت: این تفاوت قابل درک است که بحران این ویروس نمی تواند مصرف را متوقف کند. به احتمال زیاد کشاورزان تولید خود را متوقف نمی کنند، اگرچه مشکلات در لجستیک و حمل و نقل قبلاً تاثیرش را روی تولید گذاشته است.

طبق این مطالعه، با شیوع کووید ۱۹ انتظار می رود که تحول به سمت فناوری دیجیتال در مشاغل صورت گیرد به طوری که باعث اخراج تعداد زیادی کارگران شود. اگرچه این روند در درازمدت بهره وری را افزایش می دهد، از سوی دیگر می تواند این مساله برای کارگران که فاقد مهارت کافی هستند پس از پایان یافتن همه گیری و به منظور رقابت در بازار کار تغییر یافته مشکل ساز شود.
براین اساس نتیجه ای که می توان گرفت: دولت ها، سازمانهای غیرانتفاعی و بخش خصوصی فرصتی برای حمایت از این کارگران برای دراز مدت باید ایجاد کنند. این زمانی برای آموزش ها است – به طوری که کالج ها، دانشگاه ها، دانشکده های فنی و حرفه ای – می توانند در این مسیر بکار گرفته شوند تا به افراد آموزشهای لازم را در زمینه  فناوری و سایر ابزارهایی پیشرفته که مورد تقاضا ست، آموزش دهند.

کد خبر: ۱۷٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha