۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
صادرات ۳هزار تنی تخم مرغ از ابتدای سال تا الان| جولان ترکیه با تخم مرغ ارزان در کشورهای اطراف
رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار تهران در گفتگو با بازار؛

صادرات ۳هزار تنی تخم مرغ از ابتدای سال تا الان| جولان ترکیه با تخم مرغ ارزان در کشورهای اطراف

نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار تهران با اشاره به صادرات ۳هزار تنی تخم مرغ از ابتدای سال گفت: میزان صادرات ما بالا نیست چون در بازارهای هدف نرخ تخم مرغ ارزانتر است و ترکیه رقیب جدی ما در این بخش است.

بازار؛ گروه کشاورزی: صنعت مرغ و تخم مرغ کشور در شرایطی با بحران مواجه است که برخی معتقدند صادرات تولیدات این بخش می تواند گره گشا باشد این در حالی است که به گفته برخی تولید کنندگان مشکلات این بخش ریشه در تامین نهاده های تولید دارد و تنها راه رهایی از این چالش ها تامین به موقع نهاده است. با این وجود به نظر می رسد سامانه بازارگاه نتوانسته به رسالت خود که قرار دادن نهاده های تولید در اختیار تولید کنندگان است، به خوبی عمل کند. با این وجود در مورد محصولی مانند تخم مرغ نیز صادرات کمی در سال جاری صورت گرفته است که به گفته «ناصر نبی پور» رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران از نظر قیمتی توان رقابت در بازارهای اطراف را ندارند.

اعطای سوبسید ۱۸درصدی دولت ترکیه به صادر کننده های خود و ناتوانی رقابت صادرکنندگان ایران با آنها در بازارهای هدف

نبی پور به بازار گفت: حجم صادرات تخم مرغ امسال چندان زیاد نبوده به طوری که شاید از ابتدای سال تا به امروز حدود ۳ هزار تن صادرات داشته ایم.

وی افزود: در واقع صادرات تخم مرغ زیاد نداریم چون در کشورهای مقصد تخم مرغ ارزانتر است و ترکیه رقیب ما در این بازارها است چون ترکیه محصول با قیمت ارزانتر می دهد.

نبی پور خاطر نشان کرد: در واقع دولت ترکیه به صادرکنندگان خود ۱۸درصد سوبسید برای صادرات می دهد آن هم در شرایطی که در ایران از صادر کننده دولت پول هم می گیرد، به این ترتیب نمی توانیم با ترکیه در بازارهای اطراف رقابت کنیم و لذا صادرات تخم مرغ ما چندان قابل توجه نیست.

وی افزود: با این وجود الان تا حدودی به افغانستان تخم مرغ ارسال می کنیم چون به دلیل فاصله و مسافت، ترکیه چندان بار به این کشور ارسال نمی کند.

فروش شانه ای تخم مرغ مورد تایید نیست؛ کیلویی خرید کنید

از دیگر موضوعاتی که حول و حوش تولید و فروش تخم مرغ در بازار می گذرد، بحث فروش کیلویی و یا شانه ای این محصول است که اگرچه نرخ گذاری این کالا بر اساس کیلو صورت می گیرد و گفته می شود تخم مرغ باید کیلویی فروخته شود اما هنوز هم به صورت شانه ای رایج است و به نوعی در این حوزه فروش شانه ای تخلف محسوب می شود. رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار تهران در این خصوص نیز گفت: الان دستور داده اند همه جا تخم مرغ به صورت کیلویی فروخته شود اما چندان اجرایی نمی شود. با این وجود باید فروش کیلویی باشد چون بر فرض مرغی که تازه شروع به تخمگذاری کرده تخم مرغ حداکثر ۴۵ تا ۵۰ گرمی می گذارد و تخم یک مرغی که ۶۰ هفته است به وزن ۶۵ گرم می رسد. لذا فشار بر این است که تخم مرغ حتما به صورت کیلویی عرضه شود اما انجام نمی شود.

وی افزود: از سوی دیگر الان دولت اعلام کرده وزن یک شانه تخم مرغ یک کیلو و ۸۰۰ گرمی تا ۲ کیلوگرمی باید باشد نه یک کیلو و نیمی، با این وجود می بینیم که در بازار چندان رعایت نمی شود.

نبی پور همچنین در خصوص ادعای عراق مبنی بر اینکه در واحدهای پرورشی ایران همیشه آنفولانزا شیوع دارد و لذا خریدار تولیدات ایران نیست، گفت: در صادرات چنین حرفی اصلا صحت نیست؛ یعنی اگر نامه دامپزشکی باشد آنها به هیچ وجه محصول را برنمی گردانند.

وی افزود: بنابراین اگر صادر کننده ای در این خصوص مشکلی داشته احتمالا بحث دیگری مطرح بوده است. به عنوان مثال ممکن است بار قاچاق ارسال شده وجلوی آن را گرفته اند.

نبی پور گفت: با این وجود الان تخم مرغ کاملا قانونی می رود و صادرات صورت می گیرد پس اگر نامه دامپزشکی را داشته باشند به هیج وجه هیچ محصولی از محصولات این صنعت از کشورهای مقصد برگشت داده نمی شود.

کد خبر: ۱۷۵٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha