۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
خودکفایی در تولید خوراک آبزیان؛ تامین ۴۰ درصد نیاز کشور و صادرات به عراق
بازار از چهارمحال و بختیاری گزارش می‌دهد؛

خودکفایی در تولید خوراک آبزیان؛ تامین ۴۰ درصد نیاز کشور و صادرات به عراق

شهرکرد - توسعه واحدهای صنعتی تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری موجب شده تا این استان در مسیر تبدیل به قطب تولید این محصول فرآوری شده گام بردارد.

خبرگزاری بازار، چهارمحال و بختیاری یکی از استان های زاگرس نشین جنوبی غرب کشور و دارای منابع آب جاری و زیرمینی قابل توجهی است، بهره گیری مناسب از آب رودخانه ها و چشمه ها موجب توسعه شیلات طی ۱۰ سال گذشته در این استان شده و این استان هم اکنون به قطب تولید ماهی سردآبی کشور تبدیل شده است.

چهارمحال و بختیاری توانسته است با تولید سالانه ۲۴ هزار تن ماهی قزل آلا رتبه اول تولید ماهی سردآبی کشور را کسب کند. خوراک ماهی از مهمترین نیازها پس از توسعه شیلات در این استان بود که از استان های دیگر با هزینه حمل بالا وارد استان می شد و در اختیار مزارع پرورش ماهی قرار می گرفت.

تعدادی از کارآفرینان استان برای تامین این نیاز در سطح استان در مسیر احداث کارخانه های تولید خوراک آبزیان گام برداشتند و با تلاش کارآفرینان این استان به یکی از مهمترین مراکز تولیدی خوراک آبزیان کشور تبدیل شده است.

یکی از کارخانه های تولید کننده استان چهارمحال و بختیاری با توسعه واحدهای تولید طی ۱۰ سال گذشته توانسته است به بزرگ ترین کارخانه تولید خوراک آبزیان کشور و خاورمیانه تبدیل شود.

 ۴۰ درصد خوراک آبزیان کشور در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: توسعه صنایع تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری از مهمترین افتخارات بخش صنعت و کشاورزی این استان به شمار می رود.

طهمورث فتاحی تاکید کرد: این استان توانسته است که با تلاش کارآفرینان و تکیه بر توان داخلی در مسیر تولید خوراک آبزیان گام بر دارد و هم اکنون بیش از ۴۰ درصد خوراک آبزیان کشور در این استان تولید می شود.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری توسط کارخانه های تولیدی این بخش تولید می شود، گفت: نیاز سالانه مزارع پرورش ماهی در این استان ۳۰ هزار تن است که توسط واحد های تولید خوراک آبزیان  استان تامین می شود.

محصول خوراک آبزیان استان چهارمحال و بختیاری به واسطه داشتن کیفیت بالا به کشور های عراق و ارمنستان صادر می شود

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: از میزان تولید خوراک آبزیان در استان چهارمحال و بختیاری ۶۲ درصد خوراک ماهیان سردآبی، ۲۵درصد خوراک ماهیان گرمابی و میگو و ۱۳درصد خوراک ماهی کپور است.

 صادرات خوراک آبزیان به عراق و ارمنستان

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: هم اکنون محصول خوراک آبزیان این استان به واسطه داشتن کیفیت بالا به کشور های عراق و ارمنستان صادر می شود.

فتاحی از صادرات بیش از هفت هزار تن خوراک آبزیان به کشور عراق در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: با توجه به ثبت سفارش جدید در سالجاری، میزان صادرات این محصول از استان در سالجاری افزایش می یابد.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مجوز احداث کارخانه جدید تولید خوراک آبزیان در این استان صادر شده است، بیان کرد: به دنبال تولید ۴۰۰ هزار تن خوراک آبزیان در این استان هستیم.

تولید خوراک میگو از جدید محصولات فرآوری شده است که تولید آن از سال گذشته در این استان رقم خورده است

در حالی که این استان هیچ مزرعه پرورش میگو ندارد اما تولید خوراک میگو نیز در این استان برای تامین نیاز مزارع پرورش میگو استان های دیگر کشور مورد توجه قرار گرفته است. تولید خوراک میگو از جدیدترین محصولات فرآوری شده در این استان است که تولید آن از سال گذشته در این استان رقم خورده است.

مدیر داخلی واحد تولیدی خوراک آبزیان در شهرک صنعتی شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت:  این کارخانه بزرگ ترین کارخانه تولید خوراک آبزیان خاورمیانه است.

امین مالکی بیان کرد: این واحد تولیدی دارای شش خط تولید است و سالانه ۱۵۰ هزار تن انواع خوراک آبزیان تولید و روانه بازار مصرف می کند.

وی ادامه داد: برای راه اندازی این واحد تولیدی در چهارمحال و بختیاری سه هزار میلیارد ریال هزینه شده است و این واحد تولیدی توانسته است زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و ۵۰۰ نفر را فراهم کند.

کشور از واردات خوراک میگو بی نیاز شد

مدیر داخلی واحد تولیدی خوراک آبزیان در شهرک صنعتی شهرکرد بیان کرد: تولید خوراک میگو از مهمترین تولیدات این کارخانه به شمار می رود که خط تولید آن در سال گذشته در این واحد تولیدی فعال شد و این استان به یکی از تولید کنندگان خوراک میگو کشور پیوست.

مالکی ادامه داد: این خط تولید با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی انجام شد و کشور را از واردات خوراک میگو بی نیاز کرد.

وی تاکید کرد: خط تولید خوراک میگو در چهارمحال و بختیاری با ظرفیت روزانه ۱۵۰ تن در حال فعالیت است و سالانه بیش از ۶۰ درصد نیاز مصرفی کشور را تامین می کند.

مدیر داخلی واحد تولیدی خوراک آبزیان در شهرک صنعتی شهرکرد افزود: با بهره برداری از این خط تولید ۷۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند.

هم اکنون توسعه بخش تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری توانسته است اشتغال قابل توجهی در بخش صنعت ایجاد کند و نقش تاثیر گذاری در کاهش نرخ بیکاری این استان  ایفا کند.

کد خبر: ۱۷٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha