۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
دولت از متخصصین اقتصادی استفاده نکرد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

دولت از متخصصین اقتصادی استفاده نکرد

عزتی اقتصاددان گفت: اگر مسئولین بخواهند برمبنای علم اقتصاد سیاست گذاری کنند عده‌ای ذی نفوذ در سیستم هستند که اهداف و منافع سیاسی شان نسبت به پیشرفت اقتصادی کشور اولویت دارد.

مرتضی عزتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با بازار، در خصوص اینکه هر دولتی که روی کار می آید اصلاحات اقتصادی را مطرح می کند ولی تا به امروز چنین اصلاحاتی را شاهد نبودیم گفت: هر دولتی که می آید اصلاح می کند نه اینکه اصلاحاتی نکند ولی آنچه انجام می دهد اصلاحات درستی نیست. چند علت دارد که اصلاحات مفید و منتج به نتیجه مثبت اقتصادی در کشورمان حاصل نمی شود. یکی از اصلی ترین علت ها این است که علم اقتصاد مبنای سیاست گذاری نیست بلکه مبنای سیاست گذاری، برداشت های سیاسی و باورهای غلط مسئولین است.

وی ادامه داد: اگر مسئولین بخواهند برمبنای علم اقتصاد سیاست گذاری کنند عده‌ای ذی نفوذ در سیستم هستند که اهداف و منافع سیاسی فردی و گروهی شان نسبت به پیشرفت اقتصادی کشور برایشان اولویت دارد و مانع از این می شوند که اصلاح گران خیرخواه برمبنای علم اقتصاد در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی کشور موفق عمل کنند. در نتیجه این افراد موانع و دشواری هایی ایجاد می کنند تا نتوانند آنها درست عمل کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به حضور این افراد که نمی گذارند برخی اقدامات اساسی بر روی اقتصاد انجام بدهند باید گفت این افراد یا از روی کژفهمی یا ممکن است عامل خارجی باشند که مانع از انجام اصلاحات مفید برای اقتصاد می شوند. این دو عمل مهمترین عوامل که در اقتصاد کشور مانع از این می شوند که اصلاحات مفید اقتصادی به صورت کامل تحقق پیدا کند.

عزتی با اشاره به اقداماتی که باید این موانع برطرف شود بیان کرد: باید مسئولین رده یک کشور اقتصاد را در عمل و در سیاست گذاری اولویت اول قرار بدهند. همچنین باید متخصص ترین و با تجربه ترین اقتصاددان ها نه هر کسی که بگوید من اقتصاد خوانده ام را منسب دار کنند. باید اقتصاددان هایی که اصول واقعی را بلد هستند و می توانند تصمیمات اساسی برای اقتصاد بگیرند را برروی کار بیارند.

ما دیگر فرصت چندانی در اقتصاد نداریم و زمان آزمون خطا نیست. متاسفانه هنوز به این نتیجه نرسیدم که زمان آزمون خطا گذاشته است

او خاطرنشان کرد: اگر این دو سناریو مهم را رعایت نکنیم و نتوانیم به خوبی پیاده کنیم هیچ وقت در اقتصاد به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید. موضوع مهم دیگر اینکه نباید هرکسی را در جایگاهی قرار بدهیم که آن جایگاه از حساسیت های زیادی برخوردار است. ما دیگر فرصت چندانی در اقتصاد نداریم و زمان آزمون خطا نیست. متاسفانه هنوز به این نتیجه نرسیدم که زمان آزمون خطا گذاشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره اولویت بندی اقتصاد گفت: وقتی که مبنای اصلی سیاست گذاری اقتصاد نیست نمی توانیم انتظار داشته باشیم که تصمیم درستی درباره اقتصاد گرفته شده باشد. در بحث اولویت بندی باید سیاست درست اقتصادی طراحی شود و به دنبال آن سیاست درست اقتصادی یا سیاست پایه ای واستراتژیک اقتصادی اتخاذ شود و به دنبال اولویت بندی های مبتنی بر توسعه کشور باشیم.

متاسفانه این دولت از متخصصین درجه بالای اقتصادی استفاده نکرده است و بیشتر عملکردهای تیم اقتصادی مقطعی و روزمرگی آن هم با نظرات محدود و تعداد معدودی است

این استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه این دولت از متخصصین درجه بالای اقتصادی استفاده نکرده است و بیشتر عملکردهای تیم اقتصادی مقطعی و روزمرگی آن هم با نظرات محدود و تعداد معدودی است که به نظر می رسد همه جانبه را حتی در موضوعات روزمرگی نگاه نکردند.

عزتی با اشاره به تیم اقتصادی دولت گفت: متاسفانه عملکرد یک ساله دولت تا به امروز مثبت نیست. آقای صالح آبادی رئیس بانک مرکزی ممکن است آدم خیلی خوبی باشد اما مسئله سپردن کار یک ملت به دست یک نفر است که باید متخصص این موضوع باشد. آقای میرکاظمی متخصص اقتصاد نیست ولی متاسفانه در راس برنامه ریزی اقتصادی قرار گرفته است. همچنین آقای خاندوزی هم درست است اقتصاد خوانده ولی در جامعه علمی جایگاه قوی ندارد و تجربه اجرایی تا قبل از وزارت نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افراد غیر متخصص در منسب های مهم ضربه سنگین به اقتصاد کشور است. یکی از مهمترین دلایلی که عبدالملکی کنار گذاشته شد نداشتن تجربه در بحث اجرایی بود و دیدگاهش از قبل معلوم بود که نمی تواند برنامه ریزی اقتصادی برای اقتصاد مردم را تحلیل و عملیاتی کند. ایشان تصورش این بود دولت یک صندوقی هست که بنشیند بگوید به این بده به آن بده تصورش از دولت و جامعه این بود. حتی نمی توانست تشخیص بدهد بنگاه ها و فعالین اقتصادی صندوقشان برای خودشان است.

کد خبر: ۱۷۵٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha