۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
 قانون جهش دانش‌بنیان فرصتی برای معاملات نیروگاه‌های تجدیدپذیر
مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران مطرح کرد

قانون جهش دانش‌بنیان فرصتی برای معاملات نیروگاه‌های تجدیدپذیر

نقوی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران گفت: قانون جهش دانش‌بنیان فرصت مناسبی برای معاملات برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در بورس انرژی است.

به گزارش بازار، علی نقوی در نشست تخصصی «تامین مالی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر با محوریت مناقصه ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی» افزود: توسعه بازار برق همیشه یکی از دغدغه‌های جدی بورس انرژی ایران بوده است و تلاش کرده‌ایم که در کنار مشورت با سایر ذی‌نفعان، با حضور در مراجع قانونی و پیگیری امور مربوط به آن به سمت اصلاح ساختار معاملات برق و بازارمحورشدن آن قدم برداریم.

به گفته وی، تامین مالی از بورس زمانی امکان تحقق پیدا خواهد کرد که بازار فعالی برای آن کالا ایجاد شده باشد و بدون وجود آن بازار فعال، موضوع تامین مالی از بورس نمی‌تواند به‌صورت جدی مطرح شود.

نقوی درخصوص تامین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: نخستین مسئله اصلاح نظام قیمت‌گذاری برق تجدیدپذیرها است. اکنون همه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برمبنای قراردادهای خرید تضمینی اقدام به فروش برق به دولت می‌کنند و رفتار دولت با آن‌ها نیز در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است. ضمن آنکه بحث مطالبات این نیروگاه‌ها یا اعطای گواهی صرفه‌جویی بابت مطالبات آن‌ها یا راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید تعیین تکلیف نشده است.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران ادامه داد: از طرف دیگر، پایش بازار فیزیکی برق و رفتار توانیر طی ۱۰ سال گذشته بیانگر آن است که شرکت توانیر تمایلی ندارد که برق در یک فضای رقابتی و خارج از چارچوب‌های انحصاری توانیر معامله شود. همچنین قیمت‌گذاری تکلیفی برق برای صنایع چالش‌هایی را برای رقابتی‌شدن معاملات برق صنایع در بورس ایجاد کرده است.

نقوی درباره نحوه معاملات برق تجدیدپذیرها گفت: در قانون جهش دانش‌بنیان فرصت مناسبی برای معاملات برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در بورس انرژی ایجاد شده است.

وی با اشاره به مطالعات انجام‌شده در بورس انرژی ایران و نشست‌هایی که با انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر و ساتبا برگزار شد، تصریح کرد: برای راه‌اندازی تابلوی معاملاتی انرژی‌های تجدیدپذیر در بورس دو مدل معاملات برق تجدیدپذیرها از طریق نیروگاه‌های مجازی و ایجاد یک ابزار مالی جدید به نام گواهی انرژی تجدیدپذیر در نظر گرفته شد.

وی از تلاش برای راه‌اندازی تابلوی معاملات انرژی تجدیدپذیر در بازار بورس خبر داد.

نقوی با بیان اینکه در بورس انرژی ایران برق در بازار فیزیکی و سلف معامله می‌شود و صنایع با قدرت ۵ مگاوات و بیشتر امکان خرید دارند، اعلام کرد: در اجرای مصوبات سال ۱۳۹۹ هیات وزیران بزودی معاملات بالای ۲ مگاوات هم به بازار فیزیکی برق بورس انرژی ایران اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران قراردادهای سلف موازی استاندارد را یکی از ابزارهای تامین مالی برای انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و ادامه داد: در کنار اوراق سلف، صندوق پروژه هم از روش‌های دیگر تامین مالی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

نقوی از تلاش برای طرح جدید صندوق پروژه هیبریدی خبر داد که می‌تواند برای انرژی‌های تجدیدپذیر هم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی همچنین بر ضرورت راه‌اندازی بازار کربن تاکید و خاطرنشان کرد: این بازار با توجه به وجود بند عوارض آلایندگی در قیمت‌گذاری خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌تواند به شفاف شدن این بخش در چارچوب سازوکار بازار کمک کند.

کد خبر: ۱۷۵٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha