۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
بانک مرکزی تسهیلات تکلیفی بانک ها را به نسبت فعالیت آنها توزیع کند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بانک مرکزی تسهیلات تکلیفی بانک ها را به نسبت فعالیت آنها توزیع کند

همدان - خورشیدی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همدان عنوان کرد: تسهیلات تکلیفی بانک ها به نسبت فعالیت آنها از سوی بانک مرکزی توزیع شود.

هادی خورشیدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سود سپرده ها چندین سال است که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در بانکها در نوسان بوده و میانگین این سود ۱۵.۶ درصد در سال است، گفت: بازارهای مختلف همه با بازدهی بسیار بالا و حتی چند برابر نرخ سود سپرده ها در بانک فعال هستند.

خورشیدی گفت: دربررسی بازدهی بازار در زمینه های مختلف سرمایه گذاری در بخش های خصوصی، مسکن و ساختمان، خرید و فروش ارز، خرید و فروش طلا، بورس و سپرده گذاری در بانک ها که به پایان سال ۱۴۰۰ و چهارماهه سال جاری مربوط می شود اگر مقایسه ای نسبت به بانک های دولتی و بانک هایی که تحت پوشش شورای کارگاهی کشور در حال فعالیت هستند انجام دهیم کاملا متوجه می شویم که بانک های دولتی چقدر مظلوم واقع شده اند.

تکلیف های بسیاری در بانک های تحت پوشش شورای هماهنگی بانکها از قبیل پرداخت وام های قرض الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، فرزندآوری، تأمین ودیعه و اجاره مسکن، وام های پرداختی برای بلایای طبیعی، وام های اعطایی به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید از طرف دولت و سایر باعث شده که منابع بانک ها پاسخگو نباشد

وی با بیان اینکه بانکها تأمین کننده ۹۰ درصد سرمایه واحدهای تولیدی اعم از کشاورزی، مسکن و ساختمان، صنعت و معدن و بازرگانی هستند، گفت: این درحالی است که تکلیف های بسیاری در بانک های تحت پوشش شورای هماهنگی بانکها از قبیل پرداخت وام های قرض الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، فرزندآوری، تأمین ودیعه و اجاره مسکن، وام های پرداختی برای بلایای طبیعی، وام های اعطایی به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید از طرف دولت و سایر باعث شده که منابع بانک ها پاسخگو نباشد.

خورشیدی با بیان اینکه بانک مرکزی باید در راستای ترغیب مردم به سرمایه گذاری به جای ورود به بازارهای غیر رسمی افزایش نرخ سود را در نظر بگیرد به نحوی که قیمت تمام شده پول برای بانکها صرفه اقتصادی داشته باشد، افزود: در حال حاضر بعضی از بانکها به ویژه بانکهای خصوصی نرخ سود خود را تا ۲۲ درصد افزایش داده اند و این باعث شده فرار سرمایه ها از بانکهای دولتی به آن بانکها افزایش یابد ضمن اینکه از طرفی بخاطر کمبود منابع تعدادی از بانکهای دولتی تسهیلات آنها قفل شده و فقط مشتریان فعلی خود را با کسر درصدی از تسهیلات قبلی حمایت می کنند.

مشاور امور بانکی اتاق بارزگانی همدان افزود: با توجه به نرخ تورم مردم از ورود به سپرده های جاری و قرض الحسنه امتناع کرده و نسبت اینگونه سپرده ها در بانکها هر روز نسبت به سایر سپرده های سوددار کاهش پیدا می کند.

نرخ سود سپرده ها از طرف بانک مرکزی بر اساس کف و سقف برای بانکها تصویب و نظارت ها تشدید شود

خورشیدی اضافه کرد: در رابطه با رفع این مشکل باید تسهیلات تکلیفی به ویژه وام های قرض الحسنه بین بانکهای دولتی، خصولتی، خصوصی و موسسات اعتباری به نسبت توان آنها از طرف بانک مرکزی توزیع و در ادامه نرخ سود سپرده ها از طرف بانک مرکزی بر اساس کف و سقف برای بانکها تصویب و نظارت ها تشدید شود.

خورشیدی همچنین با عنوان اینکه حجم کل نقدینگی در کشور تا پایان تیرماه سال جاری پنج هزار و ۹۹۴ هزار هزار میلیارد تومان برآورد شده است، اضافه کرد: سهم تهران از سپرده های کل کشور سه هزار و ۵۱۰ هزار هزار میلیارد تومان و به عبارتی ۶۹ درصد کل سپرده های کشور در تهران هزینه می شود.

وی سهم تهران از کل تسهیلات کشور را دو هزار و ۹۴۰ هزار هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ۶۰ درصد از مصارف کشور در تهران هزینه می شود.

خورشیدی همچنین سهم استان همدان را از سپرده های کل کشور ۴۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این رقم بعبارتی ۰.۷۹ درصد یعنی کمتر از یک درصد محاسبه می شود.

وی سهم استان همدان از تسهیلات کل کشور را ۳۹ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: همدان بین ۳۱ استان کشور از لحاظ منابع و مصارف رتبه ۱۴ کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۱۷۵٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha