۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۸
تحقق ١٢٠ مگاوات تجدیدپذیر از ٥٠٠ مگاوات هدف گذاری شده | پروژه ها متوقف نشده، سرعت کار کُند است
رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر خبر داد

تحقق ١٢٠ مگاوات تجدیدپذیر از ٥٠٠ مگاوات هدف گذاری شده | پروژه ها متوقف نشده، سرعت کار کُند است

کمانی رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر گفت: برای امسال برنامه احداث ٥٠٠ مگاوات نیروگاه را در دستور کار داشتیم اما ١٢٠ مگاوات آن به انتها رسید. امیدواریم در ۳ ماه آینده ٥٠٠ مگاوات وارد مدار شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمود کمانی امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران به برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپدیر در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: این برنامه در چند سرفصل دنبال می شود. اواخر سال گذشته مجوز ۴ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از شورای اقتصاد اخذ شد و اقدام های لازم صورت گرفت. ماه گذشته مناقصه این ۴ هزار مگاوات برای یک هزار و ۴۳۲ مگاوات در مرحله نخست برگزار و پیشنهادهای زیادی هم وصول شد که در حال عقد قرارداد هستند.

کمانی افزود: مرحله دوم مناقصه ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر هم به زودی برگزار خواهد شد و از سرمایه گذاران برای حضور در این مرحله دعوت می شود.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه بادی به دبیرخانه شورای اقتصاد داده شده که به زودی مصوب خواهد شد، افزود: در حوزه انرژی تجدیدپذیر پتانسیل احداث ۱۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی را داریم.

به گفته او، برنامه احداث ٥٠٠ مگاوات نیروگاه را برای امسال در دستور کار داشتیم اما ١٢٠ مگاوات به انتها رسید. البته امیدواریم ظرف سه ماه آینده ٥٠٠ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شود.

رییس سازمان انرژی های تجدید پذیر همچنین درباره روند کند ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر گفت: اینگونه نیست که پروژه ها متوقف شده باشند، اما با توجه به اینکه تعهد کار بر عهده بخش خصوصی است اجرای کار بنا به دلایلی با تاخیر مواجه شده است.

تولید پنل در داخل کافی نیست

او با بیان اینکه از طرف دیگر تولید پنل در داخل به میزان کافی صورت نمی گیرد و مشکلاتی همچون کرونا واردات از چین را با مشکلاتی مواجه کرده، ادامه داد: مسایل و چالش های تامین کالا نیز اجرای کار را دچار وقفه کرد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه تجدیدپذیر در دو پروژه ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه جدید و ۱۰ هزار مگاوات از مسیر بهینه سازی، گفت: برای این اهداف مباحث علمی و فناوری اهمیت دارد. در حوزه انرژی تجدیدپذیر پتانسیل احداث ۱۰۰ هزارمگاوات نیروگاه خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی در کشور وجود دارد و همچنین ظرفیت نیروگاه های زیست توده و زمین گرمایی هم استفاده می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر با بیان اینکه استفاده از انرژی تجدیدپذیر روز به روز در دنیا در حال افزایش است، گفت: طی ۱۵سال گذشته تنها ۲۰ درصد ظرفیت سالانه ایجاد شده از انرژی های تجدیدپذیر بود اما طی ۲ سال گذشته این عدد به ۷۰ درصد رسیده است.

به گفته معاون وزیر نیرو، در کشور ما با وجود سوخت های فسیلی ظرفیت احداث نیروگاه با سوخت فسیلی محدود است و باید به سمت افزایش راندمان در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و در کنار آن تجدیدپذیرها برویم.

ارزانی انرژی های فسیلی دلیل عقب ماندگی تجدیدپذیرها

وی درباره مقایسه ایران با دیگر کشورها از جمله برنامه های گسترده عربستان و کشور آلمان با وجود پتانسیل کم انرژی خورشیدی گفت: واقعیت این است که ما تنها یک درصد ظرفیت نیروگاهی را از تجدیدپذیرها داریم. در ترکیه ۲۰ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه های تجدید پذیر تولید می شود. در عربستان هم وضعیت مطلوب نیست اما برنامه های گسترده ای برای توسعه تجدید پذیرها دارد. امارات چهار هزار مگاوات نیروگاه منصوبه تجدیدپذیر دارد. در آلمان هم ۵۵ درصد ظرفیت تولید برق مربوط به تجدیدپذیرها است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه دلیل عدم پیشرفت ایران در این حوزه، قیمت انرژی فسیلی است، اظهار داشت: وقتی گاز را با نرخ ۱۰ تومان به نیروگاه های فسیلی می دهیم و برق را کیلوواتی ۱۰۰ تومان می فروشیم، انرژی تجدیدپذیر توسعه نمی یابد، در حالی که در کشوری مثل آلمان قبل از بحران اوکراین قیمت برق ۲۵ سنت بوده است.

کمانی افزود: در هر حال دلیل عمده عقب ماندن ایران قیمت برق است که اکنون بنا داریم جبران کنیم و سریع تر به سمت تجدیدپذیرها حرکت کنیم.

۴ نیروگاه زیست توده ساخته می شود

او با بیان اینکه ۵ نیروگاه زیست‌توده در کشور فعال است و ۴ نیروگاه نیز درحال ساخت است، ادامه داد: برای اقتصادی کردن این نوع نیروگاه ها و توسعه آنها قیمت انرژی اصلاح شود. با توجه به محدودیت منابع مالی وزارت نیرو و شرایط فعلی این امر امکان پذیر نیست.

معاون وزیر نیرو با اشاره به تولید ۵۰ تا۶۰ هزارتن زباله در کشور گفت: حمایت از نیروگاه های زیست توده می‌تواند گام مهمی در ساماندهی وضعیت زباله باشد.

کمانی شهرداری‌ها، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو را سه نهادی دانست که باید برای توسعه نیروگاه های زیست توده اقدام کنند.

او از آمادگی وزارت نیرو برای احداث نیروگاه های زیست توده مطابق با وظیفه خود خبر دادو خاطرنشان ساخت: شهرداری ها و سازمان حفاظت از محیط زیست هم باید در این باره به وظایف خود عمل کنند. در جلسه هایی که برگزار شده با سایر نهادها مقرر شده هر نهاد سهم خود در توسعه این نوع نیروگاه ها را پرداخت کند تا شاهد به نتیجه رسیدن وضعیت نیروگاه های زیست توده باشیم.

معاون وزیر نیرو همچنین با اشاره به برنامه های احداث نیروگاه توسط صنایع گفت: ما به صنایع با مصرف انرژی بالا بخصوص صنایع معدنی مجوز تولید برق خودتامین می دهیم و قرارداد آن منعقد می شود، معادل برقی را که به شبکه تحویل می دهند ما در کارخانه در اختیارشان قرار می دهیم، ضمن اینکه تعهد ما این است به هیچ وجه برقشان قطع نشود. برای ضمانت قرارداد سه گانه ای با ساتبا، توانیر و صنایع به امضا می رسد. جالب است که بدانید تاکنون ۴ هزار مگاوات درخواست داشتیم که برای ۲ هزار مگاوات پروانه صادر شده است.

او همچنین با بیان اینکه بهینه سازی روشنایی معابر هم در برنامه بهینه سازی قرار گرفته است، یادآور شد: بر این مبنا شرکت‌هایی که علاقه مند هستند، می توانند پیشنهادات خود را ارائه دهند. محل بازگشت سرمایه و سود نیز از طریق اوراق است که در بازار انرژی می فروشند.

کمانی با بیان اینکه در دو استان یزد و کردستان برای جذب سرمایه گذار فراخوان داده ایم، عنوان کرد: در استان یزد در مرحله آغاز به کار است. همچنین اصلاح لوازم خانگی و آسانسور هم موارد دیگری هستند که به بهینه سازی مصرف و تحقق ۱۰ هزار مگاوات کمک خواهد کرد.

کد خبر: ۱۷۵٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha