۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کهگیلویه و بویراحمد قابلیت تبدیل شدن به اراضی آبی را دارند
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم کهگیلویه و بویراحمد قابلیت تبدیل شدن به اراضی آبی را دارند

یاسوج - رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان قابلیت تبدیل شدن به اراضی آبی را دارند.

الیاس تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: ۴۰ درصد اراضی آبی در استان به روش های نوین آبیاری مجهز هستند و  تاکنون ۱۱هزار و ۵۰۰هکتار از اراضی دیم در استان به اراضی آبی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، گفت: در راستای استفاده از این پتانسیل خدادادی، طرح مطالعاتی تامین آب ۱۹ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی مناطق مختلف شهرستان گچساران در دست اجراست.

تاج الدینی تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی این استان که قابلیت تبدیل از دیم به آبی را دارند، همچنان تشنه هستند.

۳۱۰۰هکتار از زمینهای دشت خان احمد آبرسانی می شوند

وی با بیان اینکه طرحهای مهم آبرسانی به زمینهای کشاورزی در سطح  استان در حال اجرا است، گفت: یکی از این طرحها، اجرای فاز دوم طرح آبرسانی به دشت امامزاده جعفر  است که سه هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین های دشت خان احمد در قالب این طرح آبیاری خواهند شد.

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین در این طرح، سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی دشت امامزاده جعفر (ع) گچساران آبیاری شدند.

تاج الدینی اظهار داشت: آبهای سطحی از پتانسیلهای مطلوبی است که باید از آن به نحو شایسته در راستای توسعه بخش کشاورزی و اقتصاد استان استفاده کرد و یکی از این سدها که می تواند به کشاورزی کمک کند، سد تنگ سرخ یاسوج است که می تواند شش هزار هکتار زمینهای کشاورزی را آبیاری کند.

کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب در آبیاری به روشهای نوین

وی افزود: طرحهای مهمی در استان برای آبیاری زمینهای کشاورزی در حال اجراست که از مهمترین آنها، طرح آبیاری اراضی امام زاده جعفر، دشت لیشتر، دشت مور، اراضی تنگ انگشترک و آبرزی، خان احمد، کانال نازمکان و رودبال و دیگر طرحها است.

تاج الدینی بیان داشت: سیستم آبیاری نوین بازدهی خوبی در کشاورزی دارد و با استفاده از سیستم آبیاری نوین مصرف آب در هر هکتار حداقل ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

وی افزود: این امر سبب می شود که اراضی بیشتری بتوانند آبیاری شده و راندمان تولید افزایش می یابد.

تاج الدینی با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم دیم در استان ۸۲ هزار هکتار است، گفت: سطح زیر کشت گندم آبی نیز  ۲۴ هزار هکتار بوده و ۵۰ هزار خانوار و بهره بردار در استان به کشاورزی مشغولند.

کد خبر: ۱۷٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha