۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
احتمال پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره بالا نیست| اروپا در تحریم روسیه ثابت قدم است
استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا در گفتگو با بازار:

احتمال پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره بالا نیست| اروپا در تحریم روسیه ثابت قدم است

پروفسور «ویلیام بیمن» معتقد است احتمال پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره بالا نیست چرا که آنها نامزدهای قوی معرفی نکرده اند.

بازار؛ گروه بین الملل: مطابق نظرسنجی های اخیر محبوبیت بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حال افزایش است. این در حالی است که محبوبیت او تحت تأثیر افزایش قیمت انرژی متعاقب جنگ اوکراین کاهش یافته بود.

بر همین اساس برخلاف پیش بینی های قبلی مبنی بر شکست حزب متبوع او یعنی حزب دموکرات در انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر جاری، حال سخن از پیروزی احتمالی این حزب است.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که کنگره متشکل از سنا و مجلس نمایندگان کماکان در اختیار حزب وی باقی خواهد ماند و تصمیمات حوزه سیاست خارجی او مورد تأیید آنها قرار خواهد داشت.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید.

پروفسور ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد دانشگاه مینه سوتا است. وی همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است. بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.

*نتایج نظرسنجی ها حاکی از کاهش محبوبیت بایدن است. دلایل کاهش محبوبیت وی چیست؟

در حقیقت این درست نیست. میزان محبوبیت رئیس جمهور بایدن در حال افزایش است. آنها هنوز پایین تر از آن چیزی هستند که برای انتخابات میان دوره ای «امن» تلقی شود. موفقیت‌های اخیر او در قانون‌گذاری و سخنرانی‌های آتشین او در حمله به جمهوری‌خواهان «ماگا» (ترامپ) منجر به افزایش محبوبیت او شده است.

*انتخابات کنگره امریکا چه نقشی در آینده بایدن خواهد داشت؟ اگر حزب دموکرات در این انتخابات شکست بخورد آیا ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری اینده نیز شکست بخورد؟

انتخابات کنگره بسیار مهم است. اگر جمهوری خواهان مجلس نمایندگان را تسخیر کنند، فوراً انواع جلسات استماع و حملات علیه رئیس جمهور و خانواده اش را آغاز خواهند کرد. تحقیقات در مورد حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره لغو خواهد شد و هیچ قانونی از حزب دموکرات تصویب نخواهد شد و هر گونه قانونی موثر را غیرممکن می کند. شانس جمهوری خواهان در سنا بسیار کمتر است.

جمهوری خواهان تعدادی نامزد بسیار بد معرفی کرده اند. آنها ممکن است همچنان برنده شوند، اما شانس آنها کم است. اگر دموکرات ها سنا را حفظ کنند، حداقل بایدن بتواند انتصابات قضایی خود را تایید کند. اگر جمهوری‌خواهان هم سنا و هم مجلس نمایندگان را تصرف کنند، هیچ قانونی برای دو سال آینده پیش نخواهد رفت و هیچ انتصابی تایید نخواهد شد. در واقع، دولت از مرگ متوقف خواهد شد.

*با توجه به روند فزاینده تورم در آمریکا، فدرال رزرو برای مهار آن نرخ بهره را افزایش داده است. این به معنای رکود در اقتصاد آمریکا خواهد بود. تأثیرات این موضوع در میان مدت و بلندمدت برای آمریکا چیست؟

تا اینجا هیچ رکودی وجود ندارد. نرخ بیکاری هنوز بسیار پایین است و اقتصاددانان در مورد اینکه آیا رکود پیش بینی می شود نظرات متفاوتی دارند. با این حال، هم تورم و هم رکود اقتصادی برای دموکرات ها بسیار بد هستند و هنوز هم تأثیر زیادی بر انتخابات خواهند داشت.

*با توجه به روند کنونی، پیش بینی شما از قیمت نفت و گاز در پاییز و زمستان امسال چیست؟

در حال حاضر قیمت نفت و گاز در حال کاهش است. آنها معمولاً در زمستان به دلیل نیاز به نفت گرمایشی و تولید برق افزایش می یابند که به طور فزاینده ای از گاز طبیعی تأمین می شود. سوال این است که آیا قیمت بنزین آنقدر پایین خواهد بود که عاملی در انتخابات نوامبر نباشد؟ اگر قیمت بنزین تا آن زمان پایین بماند، تأثیر کمتری بر اشتیاق رای دهندگان خواهد داشت. در ایالات متحده که میزان مشارکت در انتخابات میان دوره ای بسیار کم است، تا حد امکان مهم است که دموکرات ها به پای صندوق های رای بروند تا به رئیس جمهور بایدن و حزبش رای دهند.

*تاثیر کمبود انرژی در زمستان در فرایند جنگ روسیه و اوکراین چیست؟ آیا ممکن است اروپا امتیازاتی به روسیه بدهد؟

در حال حاضر، اروپا در محدود کردن واردات نفت از روسیه ثابت قدم است. مشخص نیست که در اواخر سال جاری که نیاز به سوخت بسیار بیشتر است چه اتفاقی خواهد افتاد.

کد خبر: ۱۷۴٬۶۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha