۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۲
اعضای اصلی اوپک تمایلی به افزایش تولید و کاهش قیمت ندارند
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

اعضای اصلی اوپک تمایلی به افزایش تولید و کاهش قیمت ندارند

«شیرین هانتر» معتقد است کشورهای کلیدی اوپک مانند عربستان سعودی و امارات تمایلی به افزایش تولید و کاهش قیمت ها ندارند.

بازار؛ گروه بین الملل: مطابق نظرسنجی های اخیر محبوبیت بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حال افزایش است. این در حالی است که محبوبیت او تحت تأثیر افزایش قیمت انرژی متعاقب جنگ اوکراین کاهش یافته بود.

بر همین اساس برخلاف پیش بینی های قبلی مبنی بر شکست حزب متبوع او یعنی حزب دموکرات در انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر جاری، حال سخن از پیروزی احتمالی این حزب است.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که کنگره متشکل از سنا و مجلس نمایندگان کماکان در اختیار حزب وی باقی خواهد ماند و تصمیمات حوزه سیاست خارجی او مورد تأیید آنها قرار خواهد داشت.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

از جمله آثار دیگر وی می توان به کتابهای «خدا در کنار ماست: دین و امور بین الملل»، «سیاست خارجی ایران در دوران بعد از شوروی»، «ایران متفرق: ریشه های تاریخی مناظرات ایرانیان درباره هویت »، «فرهنگ و حکومت در قرن بیست و یکم»، «اسلام در روسیه؛ سیاست هویت و امنیت»، «آینده اسلام و غرب؛ برخورد تمدنها یا همزیستی مسالمت آمیز»، «صدای اسلام از جناح اصلاح طلب»، «اسلام و حقوق بشر»، «مدرنیزاسیون، دموکراسی و اسلام» و «اسلام: دین دوم اروپا» اشاره کرد.

*نتایج نظرسنجی ها حاکی از کاهش محبوبیت بایدن است. دلایل کاهش محبوبیت وی چیست؟

به طور کلی شرایط اقتصادی نقش زیادی در تعیین محبوبیت روسای جمهور دارد. اگرچه اقتصاد ایالات متحده از زمان ریاست جمهوری بایدن به طور پیوسته رشد کرد و میلیون ها شغل ایجاد شد، پمپاژ بیش از حد پول به اقتصاد، به علاوه اختلال در زنجیره تامین منجر به فشارهای تورمی جدی شد. این به نوبه خود به معنای ناپدید شدن بیشتر منافع اقتصادی افراد بود. این عامل به عدم محبوبیت بایدن کمک کرد. همچنین، بایدن پیر است و به نظر نمی‌رسد همیشه توانایی‌هایش را در اختیار داشته باشد، این واقعیت به عدم محبوبیت او کمک می‌کند.

*انتخابات کنگره امریکا چه نقشی در آینده بایدن خواهد داشت؟ اگر حزب دموکرات در این انتخابات شکست بخورد آیا ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری اینده نیز شکست بخورد؟

از نظر تاریخی، ارتباط مستقیمی بین انتخابات کنگره و ریاست جمهوری وجود نداشته است. اعضای کنگره اغلب بر اساس مسائل محلی و نه ملی انتخاب می شوند. با این حال، شکست دموکرات ها در انتخابات کنگره می تواند بر شانس موفقیت بایدن تأثیر منفی بگذارد. با این حال، مهمترین عامل اقتصاد و مسائل مربوط به دوران بایدن خواهد بود.

اما اخیراً شانس موفقیت دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای افزایش یافته است. موضوع سقط جنین، که دموکرات ها معتقدند باید قانونی باشد و جمهوری خواهان خواهان ممنوعیت آن هستند، به نظر می رسد شانس موفقیت دموکرات ها را افزایش داده است.

*با توجه به روند فزاینده تورم در آمریکا، فدرال رزرو برای مهار آن نرخ بهره را افزایش داده است. این به معنای رکود در اقتصاد آمریکا خواهد بود. تأثیرات این موضوع در میان مدت و بلندمدت برای آمریکا چیست؟

تلاش برای مهار تورم همیشه خطر ایجاد رکود را دارد. این ممکن است در ایالات متحده رخ دهد. با این حال، تأثیر آن به مدت زمان و میزان جدی بودن آن بستگی دارد. دولت بایدن بدون ایجاد رکود عمیق در تلاش است تا تورم را مهار کند.

*با توجه به روند کنونی، پیش بینی شما از قیمت نفت و گاز در پاییز و زمستان امسال چیست؟

پیش بینی چشم انداز قیمت انرژی دشوار است. خیلی به تصمیم کشورهای کلیدی اوپک مانند عربستان سعودی و امارات و تمایل آنها برای افزایش تولید بستگی دارد. با این حال، تا کنون، به نظر نمی رسد که آنها تمایلی به افزایش تولید و کاهش قیمت ها داشته باشند.

*تاثیر کمبود انرژی در زمستان در فرایند جنگ روسیه و اوکراین چیست؟ آیا ممکن است اروپا امتیازاتی به روسیه بدهد؟

باز هم، پیش بینی رابطه اروپایی ها با قیمت های بالای انرژی دشوار است. این نیز به سختی زمستان و واکنش مردم بستگی دارد. اگر قیمت های بالای انرژی منجر به اعتراضات سیاسی و اختلال شود، اروپایی ها می توانند مجبور شوند نگرش خود را نسبت به روسیه و جنگ در اوکراین تجدید نظر کنند.

کد خبر: ۱۷۴٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha