۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
آمریکا نمی خواهد تضمین جدی در قبال برجام به ایران بدهد| واشنگتن هروقت اراده کند از توافق خارج می شود
نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با بازار:

آمریکا نمی خواهد تضمین جدی در قبال برجام به ایران بدهد| واشنگتن هروقت اراده کند از توافق خارج می شود

«استفن لندمن» معتقد است آمریکا نمی خواهد تعهداتی که ذیل برجام تعریف شده را قبول کند و تن به مفاد توافق بدهد.

بازار؛ گروه بین الملل: دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روزشده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

در خصوص پاسخ ایران به طرح کشورهای اروپایی، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفته است ما به توافق با ایران نسبت به دو هفته پیش نزدیک‌تر هستیم.

وی در ادامه گفت: «ما پاسخ خود را ارائه داده و امیداریم که نتیجه مثبتی حاصل شود چون در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای حل مشکلات در منطقه سخت خواهد شد».

کربی اضافه کرد: «بایدن همچنان معتقد است که دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای، بهترین راه بوده و در راستای آن تلاش خواهیم کرد».

نورنیوز نیز در خصوص جوابیه امریکا به طرح اروپا اعلام کرده که ایران در حال بررسی آن است و تا پایان هفته جاری احتمالا جواب خود را ارائه خواهد داد.

«استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی و دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا در این ارتباط به خبرنگار بازار گفت: بلافاصله پس از آغاز مذاکرات برجام در حدود ۱۷ ماه پیش، امیدی به توافق نبود.

وی در ادامه گفت: عملاً هیچ شانسی وجود ندارد که رژیم بایدن توافقنامه تاریخی را همانطور که مفاد آن در سال ۲۰۱۵ مشخص شده است احیا کند.

لندمن یادآور شد: در واقع بایدن حاضر نیست که توافقی که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مورد تایید قرار گرفته و به قانون بین المللی تبدیل شده است را به قانون آمریکا تبدیل کند.

وی تأکید کرد: واضح است که آمریکا نمی خواهد تعهداتی که ذیل برجام تعریف شده را قبول کند و تن به مفاد توافق بدهد. حتی زمانی که توافق را هم پذیرفت به راحتی آنرا نادیده می گیرد و از آن خارج می شود.

دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا تأکید کرد: تجربه دوره ترامپ نشان داد که آمریکا به چه راحتی از توافقی که پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل یعنی قطعنامه ۲۲۳۱ را هم پشت سر خود داشت بیرون آمد و به تعهدات خود عمل نکرد و مانع عمل دیگران به تعهداتشان شد.

وی تصریح کرد: آمریکا حتی به کشورهای اروپایی اجازه نداد که به تعهداتشان عمل کنند؛ اگر بپذیریم که آنها واقعا می خواستند به تعهداتشان عمل کنند.

لندمن یادآور شد: اکنون با خطر رویارویی مستقیم آمریکا با روسیه بر سر اوکراین و چین بر سر تایوان، وضعیت خطرناکی بر جهان حاکم شده ایت.

نظریه پرداز آمریکایی گفت:امنیت ایران نیز به دلیل ماجراجویی های اسرائیل و قدرت لابی دولتی یهودی در ایالات متحده برای تأثیرگذاری بر سیاستگذاران آن به خطر افتاده است.

وی افزود: به همین دلیل است که من امروز را خطرناک ترین زمان در تاریخ جهان می نامم. خطر جنگ جهانی سوم بسیار زیاد است.

نظریه پرداز آمریکایی در پایان گفت: خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نیز وجود دارد که اگر به تعداد کافی منفجر شوند، می‌توانند همه ما را بکشند.

کد خبر: ۱۷۴٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha