۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
سیگنال های جدید در بازار سرمایه| حرکت سرمایه به بازارهای موازی باوجود سهام های ارزنده
بازار گزارش می دهد؛

سیگنال های جدید در بازار سرمایه| حرکت سرمایه به بازارهای موازی باوجود سهام های ارزنده

به گفته کارشناسان ابهام در برجام، سینگالی نزولی به بازار سرمایه بود و خروج پول از صندوق های درآمد ثابت و همزمان خروج سرمایه حقیقی از بازار نشان داد سرمایه ها در حال حرکت به سمت بازارهای موازی هستند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه بار دیگر وارد فاز ابهام شده و همین مساله منجر شد تا بازار بار دیگر روند نزولی خود را آغاز کند، هرچند در هفته اخیر پس از اینکه شاخص کل بورس از سه شنبه گذشته کف حمایتی یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد را رو به پایین شکست و بعد از آن در همین ابتدای هفته کف یک میلیون و ۴۰۵ هزار واحد را شکست اما همچنان ارزش صف های فروش زیاد نشده و بازار همچنان نقد شونده است. از طرف دیگر ارزش سرانه های فروش هم تغییرات چندانی نداشته و در همان محدوده های ۱۶ میلیون تومان است، با این حال کمی ارزش سرانه های خرید کاهش یافته و این مسله نشانه احتیاط خریداران است و فعلا منتظر هستند که ببینند آیا روند نزولی ادامه دار خواهد بود یا خیر. به

در حال حاضر از هر نظر و دیدگاهی بازار ارزنده است و اتفاقات سال ۹۹ و ریزش بورس و پس لرزه های ایجاد شده آن باعث شده مسئولان مربوطه، در مورد تکرار آن اتفاقات واهمه داشته باشند، پس باید جهت عدم تکرار آن اقداماتی پیشگیرانه انجام داد که افزایش دامنه نوسان و افزایش ساعت معاملات در همین راستا ارزیابی می شود

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اثرات منفی ابهام در مذاکرات برجام بر روی بازار سرمایه درباره سیاست های جدید بازار سرمایه در کشور، گفت: تغییرات جدیدی که در بازار در خصوص دامنه نوسان اعمال شده و ادامه دار نیز هست و همچنین افزایش ساعت معاملات فرابورس علی رغم اینکه علمی و منطقی نیست، اما باید به فال نیک گرفت همان‌طور که دیده می شود تقریبا اکثر نمادها به کف های ارزنده ای رسیده اند و این تغییرات منجر می شود بازار در مقطع زمانی کوتاه تری به قیمت های ارزنده سهم برسد.

رضا روحی با بیان اینکه بازار سرمایه چه با برجام و چه بی برجام مستعد چرخش نقدینگی و استارت یک حرکت صعودی است، افزود: در حال حاضر از هر نظر و دیدگاهی بازار ارزنده است و اتفاقات سال ۹۹ و ریزش بورس و پس لرزه های ایجاد شده آن باعث شده مسئولان مربوطه، در مورد تکرار آن اتفاقات واهمه داشته باشند، پس باید جهت عدم تکرار آن اقداماتی پیشگیرانه انجام داد که افزایش دامنه نوسان و افزایش ساعت معاملات در همین راستا ارزیابی می شود، هرچند وضعیت؛ k,kd قیمت ها و ارزندگی نمادها با آن شرایط بسیار متفاوت هستند.

او با تاکید بر اینکه افزایش نقدشوندگی بازار باعث شده تا روند نزولی و صعودی بازار زودتر تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: در شرایط کنونی نمادهای ارزنده در بازار وجود دارد، اما وقتی روند نزولی می شود بسیاری از سهامداران خرد پشت صف عرضه قرار می گیرند و همین مساله باعث می شود تا معاملات سهم منفی شود.

صدور سیگنال های متفاوت از بازارهای موازی

در شرایط کنونی سیگنال های متفاوتی از بازارهای موازی دیده می شود که روی بازار سرمایه هم تاثیر می گذارد و همین موضوع منجر به انتقال سرمایه ها از بازار سرمایه به بازارهای موازی می شود.

در چنین شرایطی احتمالا نقدینگی از بازار خارج شده و وارد بازارهای موازی مانند طلا و ارز شده است، از این رو فاز ابهام در مذاکرات برجام و ... باعث شده این تصور را برای سرمایه گذاران به وجود بیاورد فعلا بازار در شرایط رکودی باقی خواهد ماند یا حداقل تا زمان قطعی شدن مذاکرات رشدی نخواهد داشت

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در هفته های اخیر در برخی روزها خروج سرمایه حقیقی از بازار اتفاق افتاده و همزمان هم خروج سرمایه از صندوق های با درآمد ثابت نیز داشته ایم، به خبرنگار بازار گفت: در چنین شرایطی احتمالا نقدینگی از بازار خارج شده و وارد بازارهای موازی مانند طلا و ارز شده است، از این رو فاز ابهام در مذاکرات برجام و ... باعث شده این تصور را برای سرمایه گذاران به وجود بیاورد فعلا بازار در شرایط رکودی باقی خواهد ماند یا حداقل تا زمان قطعی شدن مذاکرات رشدی نخواهد داشت.

محمود مرادی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه هم اکنون ارزنده تر از سایر بازارهای مالی در کشور است، افزود: بخشی از مشکلاتی که امروز گریبان بازار سرمایه را گرفته ناشی از بی اعتمادی سرمایه گذاران به بازار سرمایه است و به این زودی روند بازار به حالت طبیعی برنمی‌گردد و باید دولت در مسیر جبران مشکلاتی که ایجاد کرده از بازار حمایت کند و این مساله به معنای دخالت در بازار نیست، بلکه به معنای عدم مداخله و سیاست گذاری غلط است که بارها شاهد آن بوده ایم که دولت با قیمت گذاری دستوری و ... بازار را وارد فاز رکود یا اصلاح کرده است.

معاملات روزهای اخیر نشان داد که شاخص هم وزن هم مانند شاخص کل بورس وارد فاز نزولی شده و احتمالا برخی از همین نمادهای کوچک با اصلاح قیمت مواجه خواهند شد، اما به طور قطع شامل همه نمادها نیست و آن‌هایی که رشد های عجیب و غریب داشته اند اصلاح خواهند کرد

او با تاکید بر اینکه در هفته جاری تعداد صف های خرید به شدت کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر بیشتر نمادهای کوچک مثبت هستند، زیرا آن‌ها با سرمایه کم می توانند خرید شوند، هرچند معاملات روزهای اخیر نشان داد که شاخص هم وزن هم مانند شاخص کل بورس وارد فاز نزولی شده و احتمالا برخی از همین نمادهای کوچک با اصلاح قیمت مواجه خواهند شد، اما به طور قطع شامل همه نمادها نیست و آن‌هایی که رشد های عجیب و غریب داشته اند اصلاح خواهند کرد.

مرادی با تاکید بر اینکه روند کنونی نمی تواند چندان ادامه دار باشد، تصریح کرد: در شرایط کنونی بازار در انتظار برجام است اما از آنجایی که تورم سالانه همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر قیمت ارز هم دوباره بالای ۳۰ هزار تومان قرار گرفته عملا نمی توان انتظار داشت که بازار واکنشی به این مسائل نداشته باشد و احتمالا با کمی تاخیر شاهد اثرگذاری تورم های فصلی و سالانه روی معاملات بازار خواهیم بود و از طرف دیگر نمادهای دلاری هم متاثر از افزایش قیمت دلار واکنش نشان خواهند داد، البته نباید وضعیت بازار جهانی را نادیده گرفت که قیمت کامودیتی ها با افت همراه بوده و نگرانی ها هم برای تقاضای این محصولات در نتیجه بحران انرژی در اروپا و ... وجود دارد. بنابراین باید دید که در کوتاه مدت و میان مدت چه سیاست های برای رفع این مشکلات اتخاذ می شود.

کد خبر: ۱۷۴٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha