۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
انتقال بازار مسکن از لوکس سازی به سرمایه گذاری خارجی| بانکدارها به فرآیند بازار سرمایه تمایل ندارند
مدیر عامل بانک مسکن در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

انتقال بازار مسکن از لوکس سازی به سرمایه گذاری خارجی| بانکدارها به فرآیند بازار سرمایه تمایل ندارند

شایان، مدیر عامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه باید بازار مسکن را از بُعد لاکچری سازی به سمت سرمایه گذاری خارجی ببریم گفت: بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند اما نمی دهند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: عدم توجه بانک ها به خصوص بانک های دولتی اگر چه بارها مورد انتقاد دولت، وزرای راه و شهرسازی و حتی روسای مجلس قرار گرفته است اما به واقع دلیل عدم تسهیلات دهی بانک ها به بخش مسکن چیست؟

محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن در همایش فناوری صنعت ساختمان و مسکن با انتقاد از عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها به بخش مسکن گفت: قریباً صد درصد تأمین مالی پروژه‌های مسکن از بازار پول است و موفق نشدیم از طریق بازار سرمایه در تأمین مالی پروژه‌های مسکن ورود کنیم. بانکداران تمایلی به فرآیند بازار سرمایه ندارند. حال آنکه باید در تأمین مالی پروژه‌ها به اصلاح روش روی آورده و به سمت تأمین مالی از بازار سرمایه برویم.

او معتقد است که بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند اما غیر از بانک مسکن سایر بانک‌ها به ندرت ورود کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن با یادآوری اینکه در دولت قبل، سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی از ۱۸ به ۵ درصد کاهش یافت که نتیجه آن در وضعیت کنونی بازار مسکن مشخص است می گوید: باید مسیر سرمایه گذاری در بخش مسکن را برای سرمایه گذاران خارجی هموار کنیم.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «محمود شایان» مدیر عامل بانک مسکن را با هم می خوانیم:

باید شرایط را از بُعد سیاسی و محدودیت هایی که وجود دارد به گونه ای برطرف کنیم که انگیزه و این مطلوبیت و سودآوری برای آنها وجود داشته باشد

* از عدم حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش مسکن انتقاد کردید دلیل این عدم حضور چیست؟

بنده انتقاد نکردم بلکه به عنوان یکی از روش ها اعلام کردم که می توانیم به عنوان تامین مالی این پروژه ها از روش های مختلف عمل کنیم. یکی از روش های تامین مالی بانک ها، بازار سرمایه و خودمالکی است. در روش خودمالکی گروه هایی هستند که صندوق هایی بابت این موضوع تشکیل می دهند. در تمام دنیا نیز یکی از روش ها سرمایه گذاری خارجی است. یعنی باید شرایط را از بُعد سیاسی و محدودیت هایی که وجود دارد به گونه ای برطرف کنیم که انگیزه و این مطلوبیت و سودآوری برای آنها وجود داشته باشد. به عنوان نمونه دو هفته پیش در پرند پروژه ای را به مرحله افتتاح رسانده ایم که ۴۵۰ میلیون تومان بانک مسکن تامین مالی کرده است. ۲۵۰ میلیون تومان آورده متقاضیان است و پیمانکار نیز یک میلیارد تومان حاضر بود که یکجا آن را خریداری کند. از او سوال کردم که متری چند است گفت متری ۱۴ میلیون تومان. اینجا صرفه اقتصادی را به خوبی می توانید ببینید. کسی که یک ساله ۲۵۰ میلیون تومان آورده داشته است و حدود ۳۰۰ میلیون تومان می توانسته سود کسب کند. پیمانکار هم که اعلام کرده می تواند یک میلیارد تومان خریداری کند با این متری ۱۴ میلیون تومان می تواند تا ۳۰۰ میلیون تومان سود کسب کند.

بانکداران تمایلی به فرآیند بازار سرمایه ندارند. حال آنکه باید در تأمین مالی پروژه‌ها به اصلاح روش روی آورده و به سمت تأمین مالی از بازار سرمایه برویم

* راهکاری در این خصوص دارید؟

باید به سمتی برویم که بازار مسکن را از بُعد لاکچری سازی به سمت سرمایه گذاری خارجی ببریم تا بتوانند سود بیشتری کسب کنند و جذب سرمایه و ایجاد اشتغال و فروش مصالح رونق بگیرد. یک سمت دیگر هم برای این دهک های پایین به نحوی دولت ورود کند که مسکن از سمت کالای سرمایه ای به سمت مصرفی سوق پیدا کند. تقریباً ۱۰۰ درصد تأمین مالی پروژه‌های مسکن از بازار پول است و موفق نشدیم از طریق بازار سرمایه در تأمین مالی پروژه‌های مسکن ورود کنیم. بانکداران تمایلی به فرآیند بازار سرمایه ندارند. حال آنکه باید در تأمین مالی پروژه‌ها به اصلاح روش روی آورده و به سمت تأمین مالی از بازار سرمایه برویم. بانکدار حاضر است بابت عدم اجرای قانون جهش تولید مسکن و ندادن تسهیلات، مالیات بدهد اما حاضر نیست به دلیل طولانی بودن دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن متضرر بشود. به نظر من قانون درست تبیین شده چون در قانون جهش تولید مسکن نیامده که بانک تسهیلات جدید به مسکن بدهد بلکه ۲۰ درصد از تسهیلاتی که قبلاً می‌داده را باید به ساخت مسکن بیاورد.

مدیران بانک ها اساتید بنده هستند و هیچ گاه شاگرد از استاد انتقاد نمی کند. اما در ارتباط با اینکه امروز ما یک الزام قانونی و یک الزام اجتماعی داریم ما ناچار هستیم که قانون را اجرا کنیم. قانونگذار تاکید کرده است که ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی را به این بخش اختصاص دهد

* انتقاد هم داشتید که مدیران بانک ها برای دادن تسهیلات به بخش مسکن پیشقدم نمی شوند

انتقاد نکردم. مدیران بانک ها اساتید بنده هستند و هیچ گاه شاگرد از استاد انتقاد نمی کند. اما در ارتباط با اینکه امروز ما یک الزام قانونی و یک الزام اجتماعی داریم ما ناچار هستیم که قانون را اجرا کنیم. قانونگذار تاکید کرده است که ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی را به این بخش اختصاص دهد. نگفته است که ۲۰ درصد از منابع را باید حتما به این کار اختصاص بدهید. گفته آنچه که تسهیلات پرداخت می شود و پرداخت می کنید از این بخش ۲۰ درصد را جدا کنید و در بخش مسکن تزریق شود. بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند اما غیر از بانک مسکن سایر بانک‌ها به ندرت ورود کرده‌اند.

کد خبر: ۱۷۴٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha