۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
دولت بر سر دو راهی تصویب یا رد طرح تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن/عودت پیشنهاد وزارت راه اولین اقدام ستاد کرونا بود
خبرگزاری بازار گزارش می دهد

دولت بر سر دو راهی تصویب یا رد طرح تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن/عودت پیشنهاد وزارت راه اولین اقدام ستاد کرونا بود

طرح پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای تمدید 6 ماهه قراردادهای اجاره مسکن به روزهای حساس خود برای تصویب و یا رد آن در دولت نزدیک شده اما آنچه از درون دولت و ستاد کرونا خبر می رسد این است که دولت بر سر دوراهی الزام آور شدن این طرح قرار گرفته است.

خبرگزاری بازار- پیشنهاد اجباری شدن تمدید شش ماهه قراردادهای اجاره مسکن در حالی 10 روز پیش در قالب یک طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی به دولت و ستاد کرونا ارسال شد که با سیلی از انتقادهای نمایندگان مجلس و اعضای اتحادیه مشاوران املاک همراه شده است.البته برخی نمایندگان مجلس نیز از این روش استقبال کرده اند.

 محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی چند روز پیش با اشاره به مشکلات مربوط به شیوع کرونا برای مستاجران گفته بود که وزارت راه و شهرسازی از دولت و ستاد مدیریت کرونا خواسته است که مالکان قراردادهای اجاره را شش ماهه تمدید کنند. 

این طرح اگر چه به نوعی کپی برداری از طرح هایی است که در برخی کشورهای اروپایی مثل آلمان و انگلیس در دوران کرونا اجرایی و الزام آور شده اما به نظر می رسد اجباری شدن تمدید و عدم دریافت اجاره بها از سوی مالکان در ایران تا حدودی سخت و دشوار باشد. 

 تمدید قرارداد و یا دو ساله کردن اجاره ها به هیچ وجه شدنی نیست چون بازار مسکن دستوری نمی تواند ساماندهی شود

مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک پیشتر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفته بود که تمدید قرارداد و یا دو ساله کردن اجاره ها به هیچ وجه شدنی نیست چون بازار مسکن دستوری نمی تواند ساماندهی شود. 

وی با اشاره به اینکه در سال های نه چندان دور هم برای افزایش اجاره بها سقف 7 تا 9 درصد تعیین کردند و دیدید که اجرایی نشد افزود: مالکیت در اسلام محترم تر است پس دادن این گونه وعده ها برای کمک به مستاجران را بنده وعده های سرخرمن می دانم . پس تنها راه ساماندهی بازار مسکن و اجاره تولید و عرضه مسکن است . حال سئوال این است مگر کرونا فقط مربوط به ایران است که اینطور تصمیم گیریها در خصوص ملک مردم انجام می شود. پس مالکیت محترم است و در اسلام محترم‌تر و ما با هر گونه تجاوز به این حریم مخالفیم.

اجرای سیاست های حمایتی از مستأجران از جمله تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن بسیار مثبت است، زیرا در دو ماه اخیر با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کسب و کارها و مشاغل، بسیاری از مردم و مستأجران توان افزایش میزان اجاره و ودیعه مسکن را ندارند

اما علیم یارمحمدی عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس از این طرح حمایت کرده و می گوید: اجرای سیاست های حمایتی از مستأجران از جمله تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن بسیار مثبت است، زیرا در دو ماه اخیر با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کسب و کارها و مشاغل، بسیاری از مردم و مستأجران توان افزایش میزان اجاره و ودیعه مسکن را ندارند.

یارمحمدی معتقد است که به نظر می رسد که این رویکرد با اصل شرعی و قانونی حق مالکیت در تناقض باشد، وزارتخانه باید راه کار چند بعدی را طراحی کند که با تمدید چند ماهه قرارداد، مالک به منافع مالی مورد نظر دست یابد.

وی گفت: البته در شرایط کنونی این نگرانی وجود دارد که برخی از مالکان و موجران به دلیل شیوع بیماری کرونا و افزایش تورم و مشکلات اقتصادی نسبت به افزایش نرخ اجاره ماهانه و ودیعه مسکن اقدام کنند، از این رو اجرای دستور العمل هایی مانند تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن می تواند این برنامه را خنثی کند.

تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن ضمانت اجرایی ندارد

از سوی دیگر علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مهمترین نکته برای مشکل ساز شدن تمدید شش ماهه قراردادهای اجاره مسکن را نداشتن ضمانت اجرایی آن می داند.

سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به دولت برای تصویب آیین نامه اجبار موجران به تمدید ۶ ماهه قراردادهای اجاره مسکن، گفت: قطعا مستأجران در سال های اخیر با مشکلات بسیاری برای تأمین مسکن مورد نیازشان مواجه شده اند، متأسفانه قیمت اجاره در دهه اخیر روند افزایشی به خود گرفته و در سال های اخیر نیز سرعت رشد قیمت ها بسیار بالا رفته است.

وی افزود: قطعا سیاست های دستوری برای مدیریت بازار مسکن نتیجه بخش نیست، در دو سال گذشته وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح دو ساله کردن قراردادهای اجاره مسکن را در دستور کار خود قرار داشت، اما متأسفانه این طرح نیز به دلیل نقض حق مالکین مالکان به سرانجام نرسید و عملیاتی نشد.

ستاد کرونا از الزامی بودن تمدید شش ماهه قراردادهای اجاره کوتاه آمده و آنرا به توصیه ای بودن تمدید قراردادهای اجاره بها بسنده خواهد کرد

در خصوص الزامی شدن تمدید شش ماهه قراردادهای اجاره پبشتر حسام عقبایی نایب رئیس  اتحادیه مشاوران املاک نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار دو گزینه را جلوی روی ستاد مدیریت کرونا می داند و می گوید که اولین گزینه این است که ستاد کرونا از الزامی بودن تمدید شش ماهه قراردادهای اجاره کوتاه آمده و آنرا به توصیه ای بودن تمدید قراردادهای اجاره بها بسنده خواهد کرد. موضوعی که بارها از سوی کارشناسان و روسا و اعضای اتحادیه املاک به مالکان توصیه شده بود.

وی تاکید کرد: دومین راهی که ستاد کرونا در پیش خواهد گرفت این خواهد بود که تصویب کند که مالکان به تمدید شش ماهه قراردادها با مستاجران ملزم شوند پس اگر این بخشنامه از سوی ستاد کرونا ابلاغ شود باید دید قوانینی که قوه مقننه و قضاییه تصویب کرده اند چه خواهد شد. و اگر این بخشنامه ها خواست قانون شود تکلیف چیست؟ 

دولت طرح تمدید 6 ماهه قراردادهای اجاره مسکن را به وزارت راه و شهرسازی عودت داد

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار از عودت طرح پیشنهادی این وزارتخانه برای تمدید خودکار شش ماهه قراردادهای اجاره مسکن از سوی دولت خبر داد و گفت:این طرح برای رفع نواقص به وزارت راه و شهرسازی برگزدانده شده و بعد از رفع نواقص مجددا به دولت ارسال می شود. 

وی در پاسخ به این سئوال که به هر حال دولت به این نتیجه رسید که طرح تمدید شش ماهه قراردادهای اجاره مسکن را الزام آور و یا به سمت توصیه ای شدن تصویب کند گفت: این طرح در حال بررسی است و فرآیند خود را طی می کند و حتی این طرح در اختیار جهانگیری معاون اول رییس جمهور هم قرار گرفت.

اصلانی در پاسخ به این سئوال که آیا این طرح الزام آور خواهد بود یا خیر تاکید کرد:هنوز مشخص نیست چرا که پس از اینکه این طرح به وزارت راه و شهرسازی عودت داده شد در حال بررسی این هستیم که آیا می توان آنرا الزام آور کرد یا خیر. چرا که شاید برخی مستاجران دوست ندارند این تمدید صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: به هر حال این پیشنهاد بعد از اینکه از سوی دولت عودت داده شد در حال بررسی بیشتر و کمتر کردن مشکلات اجرا شدن آن هستیم. حال اینکه این طرح برای مالکان الزام آور شود یا خیر و یا اینکه برای مالکان برای اجرای آن مشوق هایی در نظر گرفته شود باید منتظر ماند و دید بررسی ها به کجا خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، به نظر می رسد دولت و ستاد مدیریت بحران کرونا با عودت این طرح پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای تمدید شش ماهه قراردادهای اجاره بر سر دو راهی قرار گرفته است و نمی تواند با توجه به اینکه در اسلام مالکیت محترم است آنرا الزام آور و اجباری کند.

کد خبر: ۱۷٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha