۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۶
۱۰ فرمان رییس جمهور قابلیت اجرا دارد؟ | تصمیمات بانک مرکزی در زندگی روزمره ما مؤثر است
عضو انجمن اقتصاددانان در گفتگو با «بازار»:

۱۰ فرمان رییس جمهور قابلیت اجرا دارد؟ | تصمیمات بانک مرکزی در زندگی روزمره ما مؤثر است

زنگنه عضو انجمن اقتصاددانان گفت: تصمیمات بانک مرکزی در زندگی روزمره ما بسیار مؤثر است و اگر قرار بر اصلاح باشد از طریق متخصصین و افرادی که در این زمینه کار کردند و بینشی دارند، صورت بگیرد.

بازار، گروه بانک و بیمه: ایمان زنگنه عضو انجمن اقتصاددانان در گفتگو با بازار، درباره ۱۰ ماموریتی که رییسی به بانک مرکزی واگذار کرده، گفت: شخص اول سیستم اجرایی کشور قائل به این است که بانک مرکزی مستقل باشد و اهداف سیاست‌های پولی بتواند کمک کند به اینکه بانک مرکزی متناسب با اقتصادی که برایش تعریف شده حرکت کند که اتفاق خیلی خوبی در این شرایط اقتصادی بشمار می آید.

وی ادامه داد: وقتی شما می گویید هدف اصلی بانک مرکزی تثبیت قیمت‌ها برای مهار تورم‌ است این یک واقعیت است که شاید بسیاری از دولت‌ها هم این موضوع را بازگو کردند. ولی در اینکه چه مقدار قائل به این موضوع باشند تجربه نشان داده، اولین منابعی که دولت‌ها به آن دست درازی می کردند منابع بانک مرکزی که در خلال این سال‌ها اثرات آن به صورت تورم مشاهده شده و گرفتاری برای کشور بوجود آورده است.

امسال در آستانه تندباد تلاطمی تورم قرار داشتیم و تورم‌های بالای ۵۰ درصد در چند فصل متوالی را تجربه کردیم که خیلی در دنیا به چشم نمی بینید

او افزود: ناترازی بانک‌ها که از آن صحبت می کنیم باعث شده تورم رشد شتابنده‌ به خود بگیرد. متاسفانه امسال در آستانه تندباد تلاطمی تورم قرار داشتیم و تورم‌های بالای ۵۰ درصد در چند فصل متوالی را تجربه کردیم که خیلی در دنیا دیده نمی شد. هرچند بعد از کرونا تورم مسئله اصلی اقتصاد کلان کشورهای پیشرفته دنیا نیز بشمار می آمد و تقریبا از دهه ۱۹۸۰ به این طرف در کشورهای غربی و کشورهای پیشرفته تورم مسئله حل شده‌ای بود.

این کارشناس اظهار کرد: بعد از بحرانی که در سال ۲۰۰۸ در ایالات متحده اتفاق افتاد و بعد از مسئله کرونا باید گفت حل آن مسئله‌ است و اتحادیه اروپا نیز در مورد آن مسئله دارد. پس امروز وقتی که رئیس جمهور این مسئله را مطرح می کند برای من جای امیدواری دارد. البته در کنار این صحبت‌هایی که رئیس جمهور فرمودند به نظر من، مجلس و نمایندگان حتما باید یک قانون مشخصی در راستای استقلال بانک مرکزی تصویب کنند.

زنگنه براین باور است: وقتی ابزار در اختیار بانک مرکزی نباشد قاعدتا از حل این وظایفی که بر دوشش گذاشته شده برنمی آید. امیدوار هستم طرحی که در مجلس برای استقلال بانک مرکزی مطرح شد نمایندگان مصوب کنند و اجازه دهند که از مجرای صحیح آن یعنی از مجرای دستگاه اجرایی به صورت لایحه‌ای برود تا نقیصه‌هایی که این پیش نویس دارد مرتفع شود.

شما نمی توانید رشد اقتصادی نداشته باشید و از طرفی احساس کنید پول ملی شما قدرت داشته باشد یا قدرت خریدش حفظ شود

عضو انجمن اقتصاددان گفت: تقویت ارزش پول ملی به افزایش توان تولیدی کشور گره می خورد. شما نمی توانید رشد اقتصادی نداشته باشید و از طرفی احساس کنید پول ملی شما قدرت داشته باشد یا قدرت خریدش حفظ شود. این ماموریت از لحاظ استاندارد یعنی اینکه رشد اقتصادی به وجود آید خیلی در وظایف بانک مرکزی نیست. فلذا در دنیا مسئله رشد بیشتر دغدغه خزانه داری، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه‌ است و بانک مرکزی خیلی نسبت به مسئله اشتغال و نسبت به مسئله رشد نباید دغدغه داشته باشد.

مسئله سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی دغدغه مهمی که کمک می کند به اینکه ما بتوانیم چند فصل متوالی از رکود خارج شویم

زنگنه خاطر نشان کرد: شورایی که به عنوان شورای ثبات مالی مطرح شده احتمال دارد که با وجود شورای سیاست‌های مالی نتواند بر سیاست‌های پولی بچرخد. به نظر من، مسئله سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی دغدغه مهمی است که کمک می کند بتوانیم چند فصل متوالی از رکود خارج شویم و کمک می کند که یک رشد اقتصادی پایین ولی پایداری داشته باشیم و به صورت سلسله وار کمک می کند به اینکه ارزش پول ملی حفظ شود.

او بیان کرد: امیدوار هستم که مسیر اصلاح ناترازی بانک‌ها و اصلاح نظام بانکی کمک کند که اتفاق خوبی برای کشور رقم بخورد. به هرحال بخش عمده‌ای از وقایع مالی در کشور از مسیر نظام بانکی پیش می رود و بانک مرکزی به عنوان مادر بانک‌ها علاوه بر اینکه در حیطه هدایت و نظارت شبکه عظیم بانکی فعالیت می کند می تواند در زمینه سیاست‌های پولی و ارزی کمک کند به اینکه تجارت کشور هدایت شود و کمک کند که نرخ ارز به چه میزانی تعیین شود.

زنگه در پایان خاطر نشان کرد: تصمیمات بانک مرکزی در زندگی روزمره ما بسیار مؤثر است و اگر قرار اصلاحی انجام شود از طریق متخصصین و افرادی که در این زمینه کار کردند و بینشی دارند، صورت بگیرد. به شکلی نباشد که یک هدف خوبی را با ابزار نادرست توسط افرادی که خیلی در این زمینه تعمق نکردند جلو ببریم.

کد خبر: ۱۷۴٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha