۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸
قدیمی‌ترین بندر شمال از زیان تا سوددهی| فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی
بازار گزارش می‌دهد؛

قدیمی‌ترین بندر شمال از زیان تا سوددهی| فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی

نوشهر- روند روبه رشد سرمایه گذاری و مزیت‌های موجود سبب شده تا قدیمی‌ترین بندر شمال کشور از لیست بنادر زیان‌ده خارج و به سودده تبدیل شود.

بازار؛ گروه استان ها: بندر نوشهر در فاصله ساله های ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۸ توسط دو شرکت هلندی و بلژیکی احداث شد و در سال ۱۳۱۹ با ورود اولین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی شد.

این بندر ۸۸ هکتاری ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی دارد و به تجهیزات مدرن بندری و دریایی مجهز است و ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بیش از شش هزار و ۵۰۰ تنی برخوردار است.

بندر نوشهر که در دهه های گذشته روبه زیان دهی و ضرر می رفت اینک با حمایت های دولت و سرمایه گذاری های صورت گرفته توانست از مرحله زیان به سوددهی برسد.

تبدیل بندر نوشهر به منطقه ویزه اقتصادی از سال ۱۳۹۰ تبدیل و امکان بهره مندی بازرگانان و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ماشی از قانون مناطق ویزه اقتصادی، قدیمی ترین بندر مازندران را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داده است.

نزدیکترین بندر تجاری به پایتخت و مراکز عمده صنعتی و تجاری، دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی، دسترسی به فرودگاه، امکان ذخیره سازی و جابجایی کاالاهای تجاری، نفتی، فله خشک و روغن خوراکی و غیره ااز مزیت های قدیمی ترین بندر شمال کشور در نوشهر به شمار می رود.

نوشهر جزو بنادر فعال شمال است

محسن مصطفایی معاون فنی و مهندسی بنادر و دریانوردی مازندران با بیان این که بندر نوشهر از نظر سطح و پسکرانه کوچک به شمار می رود، افزود: با این حال همیشه جزو سه بندر فعال منطقه بودیم.

قدیمی ترین بندر شمال از زیان تا سوددهی| فرصت های سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با این که تامین اعتبار مورد نیاز برای سرمایه گذاری در دست اقدام استف افزود: نگاه به بنادر به راهبردی و بلندمدت است زرا جزو بنادر استراتژیک هستیم و باید زیرساخت های عمرانی و خدماتی را برای مواجهه با تغییرات احتمالی در سیاست های کشور آماده کنیم.

وی ادامه داد: رویکرد ما ددر اداره کل توسعه بندر مطابق با سیاست های کلان کشوری است و برای افزایش فرایند تخلیه وبارگیری نیازمند توسعه تجهیزات و امکانات هستیم.

مصطفایی با عنوان این بندر امیراباد دارای اسکله رو – رو ریلی است ولی تاکنون نتوانسته از آن استفاده کندف افزود: این درحالی که بندر نوشهر اسکله های آماده و مطلوبی دارد و طی پنچ سال اخیر جزو برترین های سازمان بنادر بودیم.

وی افزود: در واحد فنی و مهندسی تیم محدودی داریم اما پروژه هایی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در سال در حال مدیریت و در مجموع عملکرد بندر نوشهر مطلوب و مثبت است و امیدواریم بتوانیم جایگاه مطلوب برای شهرستان ایجاد کنیم.

دارابودن انبارها و تاسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کاال، اتصال مستقیم از طریق خطوط لوله به مخازن نفتی چالوس، مرکزیت بندر نوشهر در سواحل جنوبی دریای کاسپین، دارابودن انبار روباز به مساحت ۹۰ هزار مترمربع و وجود اسکله رو – رو کامیونی از دیگر مزیت های قدیمی ترین بندر شمال کشور به شمار می رود.

دارابودن انبارها و تاسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کاال، اتصال مستقیم از طریق خطوط لوله به مخازن نفتی چالوس، مرکزیت بندر نوشهر در سواحل جنوبی دریای کاسپین، دارابودن انبار روباز به مساحت ۹۰ هزار مترمربع و وجود اسکله رو – رو کامیونی از دیگر مزیت های قدیمی ترین بندر شمال کشور به شمار می رود

سعید کیاکجوری معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی مازندران با بیان این که بیشترین تعهد را نسبت به صاحبان کالا داریم، گفت: در هیچ بندر جز نوشهر نخواهید دید اگر صاحب کالایی با استاندارد، گمرک، قرنطینه و غیره مشکل داشته باشد، بندر برای رفع مشکل پیشقدم شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان این که در تلاش هستیم تا مشکلات فراروی صاحبان کالا و بخش خصوصی را رفع کنیم، گفت: همه تجاری که به بندر آمدند همچنان در حال همکاری با بندر هستند.

وجود اسکله رو - رو کامیونی در بندر نوشهر

وی با اشاره به وجود اسکله رو – رو در بندر نوشهر گفت: تجهیزات به نیروگاه نوشهر و کالاهای بیش از ۴۰۰ تنی از طریق اسکله بندر نوشهر جابجا شده است.

کیاکجوری درباره زیان ده بودن بندر نوشهر اظهار داشت:علی رغم این که سازمان بنادر درامد هزینه است، تخلیه وبارگیری ارزاق عمومی کشور وظیفه اصلی بندر است و خدمات عمومی خواهیم داد و در بحث سود و زیان وضع بندر نوشهر نسبت به بنادر شمالی بهتر و مطلوب تر است.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی مازندران به مزیت های منطقه ویژه اقتصادی نوشهر اشاره کرد و گفت: قبل از منطقه ویژه اقتصادی شدن ۲۳ هزار مترمربع انبار در بندر موجود بود وطی ۱۰ سال اخیر این سطح به ۷۰ هزار مترمربع افزایش یافته است.

وی گفت: اگر انبار مورد نیاز را نداشتیم در دوران تحریم و مشکلات ایجاد شده، باید غرامت های سنگینی به کشتی های حامل اقلام پرداخت می کردیم و از سوی دیگر ایجاد ۶۵ هزار تن سیلو و ۱۲ هزار تن مخازن روغن خوراکی از مزایای منطقه ویژه به شمار می رود.

قدیمی ترین بندر شمال از زیان تا سوددهی| فرصت های سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی

کیاکجوری تصریح کرد: مجموعه بندر نوشهر بسیار فعال به شمار می رود و در زمینه خدمات رسانی به کشتی ها و تجار قابل قیاس با دیگر بنادر نیست.

زیان ده نیستیم

حسن یکلدله پور معاون برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی مازندران نیز با اشاره بهز یان ده بودن بندر اظهار داشت: عملکرد بنادر به صورت سالانه بررسی می شود و طی سال های مختلف افت وخیزهایی داشتیم، برخی سال ها سودده و زمانی زیان ده بودیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: با توجه به انضباط خاص مالی حاکم در بندر نوشهر معمولا یا زیان ده نیستم و یا میزان زیاد بسیار اندک و پایین است.

وی ادامه داد: از نظر تراز مالی نسبت به بنادر امیرآباد و انزلی و بنادر جنوبی مزیت وبرتری خوبی داریم و زیان ده بودن بندر مطرح نیست. امکان صادرات و ترانزیت، ترانشیپ و صدور مجدید کالا بدون تشریفات گمرکی، امکان تبدیل، بسته بندی و ارزش افزوده بر کالاها برای صادرات مجدید، معافیت از مالیت بر ارزش افزوده برای فعالیت در منطقه سبب شده تا رشد سرمایه گذاری در بندر نوشهر طی سال های اخیر روندی روبه رشد داشته باشد.

محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازاربا اشاره به انجام ۹۳۸ هزار تن حجم تخلیه وبارگیرری انواع کالا در بنادر استان اظهار داشت: این میزان تخلیه و بارگیری در مدت فعالیت دولت سیزدهم در استان انجام شده است.

خروج بندر از بن بست توسعه

وی غلات و نهاده های دامی، پوب و کاغذ را از جمله اقلام وارداتی و محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی و صنایع غذایی را از اقلام صادراتی بیان کرد و گفت: راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اعتبار کل این پروزه را هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: تاکنو سه میلیارد و ۲۱۰ میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده است و بخشی از این اعتبار برای تملک املام مسیر صرف شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به لایروبی حوضجه و کانال دسترسی بنادر نوشهر وفریدونکنار گفت: تاکنون ۳۷۷ هزار مترمکعب لایروبی توسط لایروب ارس انجام شده است.

انزان پور با اشاره به افزایش حجم رسوب رودخانه های منطقه خواستار توجه و رفع این مشکل شد و گفت: بندر نوشهر به دو دستگاه مکنده غلات مجهز شد و این درحالی که ۶۵ درصد کالاهای ورودی به بندر غلات هستند.

توسعه اراضی و پسکرانه های بندری، ساخت اسکله های تجاری و نفتی، ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده، ایجاد پایانه اختصاصی صادرات گل و گیاه، ترانزیت غلات و چوب، صادرات محصولات کشاورزی و لبنی و راه اندزای خط مسافری بین بندر نوشهر و بنادر کشورهای سی آی ای از فرصت های سرمایه گذاری در قدیمی ترین بندر شمال کشور به شمار می رود.

کد خبر: ۱۷۴٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha