۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
خانه میکروب های خاک را تخریب نکنید| تنوع زیستی و کودهای دامی باید به مزارع برگردد
بازار از راهکارهای بهبود سلامت خاک مزارع گزارش می دهد؛

خانه میکروب های خاک را تخریب نکنید| تنوع زیستی و کودهای دامی باید به مزارع برگردد

در حالیکه به دلیل استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و شخم زدن زیاد، سلامت خاک مطلوب نیست، متخصصان خاک شناسی میگویند: استفاده از کود دامی و برگرداندن تنوع زیستی به مزارع سلامت خاک را تضمین می کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی جهان سعی در پیش رفتن به سمت روشهایی است که بهره وری را به بالاترین حد ممکن برساند و یکی از اصلی ترین عواملی که بر این امر تاثیر مستقیم می گذارد سلامت خاک است. به گفته کارشناسان به دلیل استفاده زیاد از محصولات شیمیایی همچون سموم و انواع کودها طی ده های اخیر و شخم زدن های بیش از اندازه نه تنها بخش زیادی از مواد مغذی خاک زمین های کشاورزی از بین رفته است بلکه بافت خاک نیز آسیب دیده است.

بهترین راهکار برای بهبود خاک این است که کودهای دامی، بقایای گیاهی و کودهای شیمیایی، را همزمان با هم استفاده کنیم که هم مواد غذایی تامین شود و هم اینکه این بقایای گیاهی باعث بهبود خصوصیات خاک می گردد

البته به گفته کارشناسان جهانی استفاده از کودهای شیمیایی است که باعث افزایش عملکرد مزارع و باغات در سراسر جهان شده است اما در برخی مواقع افراط در مصرف کودهای شیمیایی و غلط مصرف کردن کود باعث آلودگی های زیست محیطی و پایین آمدن کیفیت محصول و حتی نامطلوب شدن محصول و خاک می شود.

استفاده از کودهای دامی و گیاهی در کنار کودهای شیمیایی ضروری است

احمد گلچین خاک شناس و استاد دانشگاه در این خصوص به بازار گفت: در حال حاضر زمین های ما دو مشکل اساسی دارند؛ یکی اینکه کشاورزان فکر می کنند وقتی کود شیمیایی مصرف می کنند دیگر به کودهای دامی و بقایای گیاهی و مواد آلی نیاز نیست که این فکری کاملا اشتباه است.

گلچین افزود: در گذشته که کود شیمیایی نبود مردم برای رشد بهتر محصول و عملکرد بیشتر، از کودهای دامی استفاده می‌ کردند و آن موقع وضع زمین های ما بهتر بود. اما از روزی که کودهای شیمیایی روی کار آمده چون کودهای تمیزی هستند و کار کردن با آنها هم راحت است در نتیجه مردم مجبور نبودند کودهای دامی به زمین بدهند و از آن زمان به بعد خصوصیات خاک های ما بسیار نامطلوب شده است.

وی ادامه داد: با این تفاسیر در این شرایط بهترین راهکار برای بهبود خاک این است که کودهای دامی، بقایای گیاهی و کودهای شیمیایی، را همزمان با هم استفاده کنیم که هم مواد غذایی تامین شود و هم اینکه این بقایای گیاهی باعث بهبود خصوصیات خاک می گردد و این باعث می شود که عملکرد بسیار بیشتر از مصرف جداگانه هرکدام بالا برود.

خاک ورزی عمیق و بهبود زهکشی خاک چگونه موجب سلامت خاک مزرعه می شود؟

به گفته متخصصان امر علاوه بر استفاده از کودهای دامی و گیاهی در کنار کودهای شیمیایی، کشاورزان برای بهبود سلامت خاک مزارع و باغات خود چند کار اساسی دیگر نیز می توانند انجام بدهند. به طوری که سایت جهانی Agweb در این خصوص می گوید: در ابتدا باید کار را از ریشه و اساس شروع کرد؛ به این معنا به گفته «کن فری کارشناس بخش خاک ژورنال میدان مزرعه» برای بهبود دادن سلامت خاک ابتدا باید به چگونگی حرکت آب در سطح خاک به سمت بالا و پایین نگاه کرد. چرا که یکی از بزرگترین مسائلی که اغلب بر سلامت خاک تأثیر می گذارد، اشتباهات گذشته است، مانند لایه های فشرده که حرکت ریشه و آب را محدود می کند و اکسیژن خاک را محدود می کند.

او می‌گوید: اگر هدف برگرداندن سلامت خاک مزرعه باشد، ممکن است نیاز به خاک ‌ورزی عمیق برای برداشتن لایه‌ها یا بهبود زهکشی مزرعه قبل از افزودن سیستم‌های دیگر مانند محصولات پوششی یا بدون خاک‌ورزی باشد.

در یک قاشق چای خوری خاک سالم، میکروب ها از تعداد افراد روی زمین بیشتر است پس برای بهبود سلامت خاک باید انواع دیگر کشاورزی مانند دام برای تامین مواد مغذی، مواد آلی و تنوع زیستی افزوده و غیره را به مزارع برگرداند

بر اساس این گزارش، راهکار پیشنهادی بعدی این است که ریشه را به اصطلاح زنده نگه داشت. به گفته میچل هورا، خاک شناس و مدیر عامل یک شرکت کشاورزی، خاک عنصری زنده است؛ به طوری که در یک قاشق چای خوری خاک سالم، میکروب ها از تعداد افراد روی زمین بیشتر است و این میکروب ها باید بخورند؛ به این معنی که ما باید کربن و قندهای ساده بیشتری را از طریق فتوسنتز به زمین پمپاژ کنیم. این در حالی است که بدون ریشه های زنده، میکروب ها می توانند از بین بروند و فرآیندهایی مانند چرخه مواد مغذی، مدیریت آب، پایداری مصالح ساختمانی، بهبود ظرفیت نگهداری آب، ذخیره کربن یا ساخت مواد آلی متوقف می شوند.

به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، با توجه به اینکه هکتار به هکتار مزرعه پشت سر هم کار می کند لذا باید به آن به عنوان یک سیستم کامل نگاه کنیم. به عبارت دیگر بایستی برای بهبود سلامت خاک انواع دیگر کشاورزی مانند دام برای تامین مواد مغذی، مواد آلی و تنوع زیستی افزوده و غیره را به مزارع برگرداند تا عملیات ها بهتر انجام شود.

بر اساس این گزارش، پنجمین روش و راهکار برای بهبود بخشیدن سلامت خاک و به تبع افزایش بهره وری، استفاده از روشهای دقیق کشاورزی است که می توان از این طریق در پول و منابع کشاورزان صرفه جویی کرد.

خاک را متعادل کنید

به گفته متخصصان خاک شناسانی، باکتری هایی که مواد آلی را تجزیه می کنند در خاک های بسیار اسیدی به خوبی عمل نمی کنند. این در شرایطی است که مواد آلی می توانند مواد مغذی مهمی از جمله نیتروژن را به هم متصل کنند. محدوده pH ۶ تا ۷ برای اطمینان از در دسترس بودن مواد مغذی برای گیاهان بهینه است، اگرچه بیشتر محصولات زراعی بین ۵.۵ تا ۶.۵ خوب عمل می کنند.

فری، کارشناسان بخش در این خصوص می گوید: ما همیشه به مواد مغذی فکر می‌کنیم که محصول بزرگی تولید می‌ کنند اما این مواد مغذی، زیست‌ شناسی میکروبی در خاک را نیز تغذیه می‌ کنند؛ به عنوان مثال، اگر مزرعه ای بیش از حد اسیدی باشد، سرعت زیست شناسی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

بر اساس این گزارش، از دیگر راهکارهای موثر در بهبود سلامت خاک می توان به محدود کردن اختلال خاک اشاره کرد؛ به این معنا که وقتی کشاورز سعی دارد جمعیت میکروبی موجود در خاک را حفظ کند نباید با استفاده بیش از حد از کودها یا خاک‌ورزی بی رویه خانه میکروبها را تخریب سازد. به عبارت دیگر به کشاورزان توصیه می شود با محدود کردن اختلال خاک، به بهبود پایداری سنگدانه ها، افزودن منافذ، بهبود جذب کربن و افزایش نفوذ آب کمک کنند.

کد خبر: ۱۷۴٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha